البرادعی توافق سری با تهران را رد کرد

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، گزارش روزنامه انگلیسی «تایمز» درباره توافق سری وی با تهران را تکذیب کرد. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آنسا، البرادعی که در شهر «آسیسی» ایتالیا درباره ادعای روزنامه انگلیسی تایمز که از توافق سری میان وی و دولت ایران خبر داده بود، گفت: «مقاله روزنامه تایمز لندن کاملا جعلی است.» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خطاب به خبرنگاران افزود: چنین چیزی نشنیده‌ام و بار دیگر تکرار می‌کنم که هیچ توافقی (سری) وجود ندارد.

وی تصریح کرد: ما سرگرم تلاش برای رسیدن به توافق میان آمریکا، روسیه، فرانسه و ایران هستیم اما تاکنون هیچ توافقی انجام نگرفته، ولی خوشحال می‌شوم بگویم که به یک تفاهم رسیده‌ایم. همچنین ژیل تودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به گزارش روزنامه تایمز، گفت: این ادعاها کاملا بی‌پایه و اساس هستند. باعث تاسف است که این روزنامه انگلیسی بدون ارزیابی و نقل از منبعی موثق اقدام به انتشار این داستان کرده است.

روزنامه انگلیسی تایمز گزارش داده بود که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای گفت‌وگو درباره لغو تحریم‌ها علیه ایران و مجوز برای ادامه قسمت عمده‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای، دیداری محرمانه با مقام‌های رسمی این کشور داشته است.

تایمز گزارش داد که پیش‌نویس ۱۳ ماده‌ای توافق آژانس ماه سپتامبر گذشته توسط «محمد البرادعی» ارائه شد تا پیش از ترک سمت مدیرکلی آژانس برای حل مساله هسته‌ای ایران تلاش کرده باشد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود چنین مدرکی را تکذیب کرده است، ولی روزنامه تایمز اعلام کرده است که نسخه‌ای از این طرح پیشنهادی را دریافت کرده است.

بنا بر این گزارش، مفاد این طرح از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهد تا سه دور تحریم‌های جاری علیه ایران و همچنین پنج قطعنامه‌ای که از این کشور می‌خواهد برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف کند، لغو شود.