گزارش دیوان محاسبات از انحرافات وزارت نفت و شرکت‌های تابعه

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه سه شنبه شب این کمیسیون با اعضای دیوان محاسبات اظهار کرد: دیوان محاسبات در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی نظارت دقیقی داشته است و از نواقصی در دستگاه‌های نفت و گاز به ما خبر داده است. حمیدرضا کاتوزیان تاکید کرد: برخی ابعاد این نواقص قابل پیگیری از سوی مجلس است و دستگاه‌های اجرایی باید دقیق‌تر از آنچه که تا به الان عمل کرده است در نحوه هزینه‌کرد و تخصیص منابع عمل کند.

وی با اشاره به برخی انحرافات وزارت نفت و شرکت‌های تابعه آن اضافه کرد: انحرافاتی در وزارت نفت و شرکت‌های تابعه آن به وجود آمده است و مقادیری کم‌توجهی در ودیعه‌های مالی آن مشاهده می‌شود که دیوان محاسبات در حال حاضر این موضوع را پیگیری می‌کند.

کاتوزیان این تخلفات را با تاخیر و کم‌دقتی در واریز درآمدهای کسب شده به حساب ذخیره‌ارزی دانست و گفت: با افزایش قیمت نفت درآمدهای نفتی نیز افزایش پیدا می‌کند و وزارت نفت و اقتصاد باید درآمد کسب شده را سریع‌تر طبق رویه به حساب ذخیره ارزی منتقل کنند، اما مقداری تاخیر و کم‌توجهی در این مورد مشاهده شده است.

این نماینده مجلس دیگر نواقص مطروحه در جلسه سه‌شنبه شب را در مورد شرکت گاز دانست و گفت: عدم دقت در پول‌های واریز شده به حساب‌های مربوطه موجب کمبودهایی شده است و به همین منظور تاکید شده است که این کمبودها هرچه سریع‌تر جبران شود. کاتوزیان به مکاتبات دیوان محاسبات و دستگاه‌های مربوطه در این مورد اشاره کرد و گفت: دیوان محاسبات در حال پیگیری این موضوع است.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با یک میلیارد دلار گم شده اظهار کرد: این مساله در جلسه سه شنبه شب مطرح شد، اما این موضوع هنوز حل نشده است و دیوان در حال پیگیری است. وی افزود: دادستانی دیوان محاسبات اعلام کرده بود این تخلف برای آنان محرز نشده است و در حال کار کردن روی آن هستند.