واکنش فرمانده ناجا به مرگ پزشک کهریزک

دلیل خودکشی انگیزه شخصی بوده و اینکه مرگ مشکوک عنوان می‌شود درست نیست وصیت‌نامه به جا مانده از او نیز دال بر خودکشی است. فرمانده نیروی انتظامی در رابطه با مرگ مشکوک پزشک وظیفه بازداشتگاه کهریزک گفت: این پزشک وظیفه به عنوان متهم احضار شده و با قرار آزاد بود. جسد او نیز در آسایشگاه جمعی در دادسرا کشف شد و وصیت‌نامه‌ای هم در کنارش کشف شد که در آن از تهدیدهایی که علیه او وجود داشت، گلایه کرده بود.

به گزارش ایلنا، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم با حضور در جمع خبرنگاران ادامه داد: پزشک وظیفه‌ای که ظاهرا خودکشی کرده و پزشکی قانونی در رابطه با خودکشی‌اش باید پاسخگوی قطعی باشد در کهریزک مستقر هم نبوده و هفته‌ای یکی دو روز حضور می‌یافته است. وی با اشاره به اینکه جسد این پزشک در آسایشگاه جمعی در دادسرا به همراه یک وصیت‌نامه که ممکن است با نظر قاضی منتشر کنیم، کشف شد، گفت: او به عنوان متهم احضار شده و با قرار آزاد بود و در وصیت‌نامه‌ای که از او کشف شد نیز گلایه کرده که تهدید شده یا اینکه به او گفته شده پنج سال زندانی می‌شود. فرمانده نیروی انتظامی اظهار کرد: فکر می‌کنم دلیل خودکشی انگیزه شخصی یا از دست دادن روحیه بوده و اینکه مرگ مشکوک عنوان می‌شود درست نیست. نامه به جا مانده از او نیز دال بر خودکشی است. گفتنی است واکنش فرمانده ناجا به مرگ پزشک کهریزک پس از آن صورت گرفت که سایت‌های خبری از جمله جهان نیوز وابسته به علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای تهران در مجلس فوت پزشک کهریزک را به علت خودکشی اعلام کردند، اما همزمان برخی نمایندگان مجلس نحوه مرگ پزشک کهریزک را دارای ابهام دانستند و خواستار بررسی بیشتر آن شدند.

تکذیب قرار التزام رادان

البته فرمانده ناجا درباره برخی موضوعات دیگر هم اعلام نظر کرد، از جمله وی در رابطه با اخباری مبنی بر صدور قرار التزام برای سردار رادان، جانشین فرمانده‌ نیروی انتظامی، به‌خاطر حوادث کهریزک نیز توضیح داد و گفت: قرار معمولا بعد از احضار فرد صادر می‌شود و از آنجا که احضاری نبوده قرار هم صادر نشده است، اما برخی سعی می‌کنند فضای جامعه را ملتهب کنند. وی با بیان اینکه منبع و منشا این اخبار رسانه‌های بیگانه هستند گفت: نباید منشا اخبار ما رسانه‌های بیگانه باشند و من برای اولین بار است که قرار التزام اخلاقی را می‌شنوم.

کشف ۹۰‌درصد تجاوز به عنف

سردار احمدی مقدم گفت: از حیث آمار در ۸‌ماه گذشته افزایشی در تجاوز به عنف نسبت به مدت مشابه سال قبل نداشته‌ایم. فرمانده ناجا اعلام کرد: چون بازتاب حوادث تجاوز به عنف قیام دشت و لواسان وسیع بود باعث تاثر جامعه شد. سردار احمدی‌مقدم تاکید کرد: رسیدگی به موقع، سرعت و قاطعیت در اجرای حکم و اجرای به موقع احکام در پیشگیری از این گونه جرائم مهم است.

وی اظهار کرد: کشف وقوع تجاوز به عنف توسط پلیس آگاهی ۹۰‌درصد است. باید ساز و کار خاصی برای رسیدگی به این پرونده‌ها وجود داشته باشد. فرمانده ناجا درباره امنیت زنان اعلام کرد: بخش عمده‌ای از امنیت زنان بر عهده جامعه است. ظاهر نامناسب در این زمینه موثر است.

سردار احمدی مقدم تاکید کرد: در این‌گونه موارد و در تجاوز به عنف قربانیان خود بستر جرم را فراهم می‌کنند و بخش عمده‌ای از پرونده‌های تجاوز به عنف نشان می‌دهد گام اول را خود قربانی برداشته است. وی اظهار داشت: خانواده‌ها باید در قبال این حوادث هوشیار باشند و گول و فریب دوستی‌های خیابانی را نخورند این گونه دوستی‌ها پایه و اساس ندارد و سرانجام خوبی در این گونه دوستی‌ها نیست.

کاهش فاصله محل خدمت با محل سکونت

فرمانده نیروی انتظامی در رابطه با فاصله محل خدمت با محل سکونت گفت: تدبیری شده که اگر سربازی در فاصله دور از محل سکونتش خدمت می‌کند پس از پنج یا شش ماه خدمت به شهر محل سکونتش برگردد و تلاشمان را کرده‌ایم که فاصله محل خدمت تا محل سکونت به زیر ۳۰۰ کیلومتر کاهش یابد و در رابطه با نیروهای دیپلم به بالا نیز تلاش می‌شود تا در رشته‌های مرتبط با تحصیل‌شان به کار گرفته شوند.

توضیح تجری درباره مرگ پزشک کهریزک

عضو کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث اخیر گفت:‌ باید منتظر گزارش سازمان قضایی نیروهای مسلح در مورد پزشک کهریزک باشیم. فرهاد تجری، در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران پارلمانی اظهار داشت:‌ آقای سروری، رییس کمیته با رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح در این زمینه جلسه‌ای را برگزار کرده اند. وی با بیان اینکه ‌تاکنون از نتیجه این جلسه اطلاعی به بنده نرسیده است، گفت:‌ اما سازمان قضایی نیروهای مسلح به لحاظ وظیفه ذاتی خود مسوول پیگیری این مساله است. تجری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گویا این فرد دفن شده، پس چطور می‌توان به درخواست کالبدشکافی عمل کرد، تصریح کرد: در مواردی که مرگ افراد مشکوک است قبل از صدور جواز دفن به کالبدشکافی پرداخته می‌شود.با بیان اینکه احتمالا قبل از تدفین، جسد پزشک کهریزک مورد کالبدشکافی قرار گرفته است، گفت: باید منتظر گزارش سازمان قضایی نیروهای مسلح باشیم.