تاریخ مشخصی برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر اعلام نمی‌کنیم

عکس: ایسنا

ایران به ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس اتمی نامه ارسال می‌کند دنیای‌اقتصاد- مقامات تهران در حالی که از روسیه به دلیل رای مثبت به قطعنامه شورای حکام «گلایه جدی» دارند، اعلام کرده‌اند که به آینده همکاری با روسیه در زمینه نیروگاه بوشهر «خوش‌بین» هستند و آینده روشنی را برای همکاری‌های بیشتر هسته‌ای پیش روی خود می‌بینند.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی عصر دوشنبه پس از بازدید از نیروگاه بوشهر در یک کنفرانس خبری مشترک با سرگئی اشماتکو، وزیر انرژی روسیه درباره روابط آتی ایران و روسیه گفت: ما نگاه‌مان به آینده است و در ارتباط با همکاری‌مان با روسیه خیلی نمی‌خواهیم به گذشته برگردیم. مشکلات به وجود آمده در روند ساخت نیروگاه بوشهر در برخی مواقع خارج از اراده و در برخی دیگر شرایط زمانی بوده است که تحمیل شده است. چیزی که می‌توانم بگویم این است که به آینده خو‌ش‌بین هستم. با رو به اتمام بودن نیروگاه بوشهر آینده خوبی برای همکاری‌های گسترده‌تر را پیش رو می‌بینم، البته نیاز به مذاکره و تفاهم اولیه دارد تا اقدام لازم انجام شود.

رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت خارجه نیز دیروز با بیان اینکه دو کشور ایران و روسیه همکاری‌های فنی و تخصصی خود را در موضوعات مختلف ادامه می‌دهند، سخنان صالحی را تایید کرد، اما درعین حال گفت: البته از اقدامی که کشور روسیه و چین در بحث حقوق اساسی ما در موضوع صلح‌آمیز هسته‌ای در شورای حکام داشتند گلایه جدی داریم.

رییس سازمان انرژی اتمی در کنفرانس مشترک خود با وزیر انرژی روسیه همچنین گفت: ایران به حدود ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای نیاز دارد که در یک افق بلندمدت نیروگاه‌های مورد نیاز ساخته خواهد شد. برای این منظور روسیه با توجه به همکاری‌های گذشته که داشته‌ایم دارای اولویت‌های بالایی خواهد بود. آن چه امروز شاهد بودیم و در بازدید چند ماه گذشته دیدم این است که چقدر همدلی، همکاری و رفاقت بین طرف‌های روسی و ایرانی در کار مربوط به نیروگاه بوشهر وجود دارد و این دست مایه‌ای برای همکاری آینده است.

معاون رییس‌جمهور درباره راه‌اندازی نیروگاه بوشهر و زمان دقیق آن با تاکید بر این که ضرورت زمان و مکان، همکاری بین روسیه و ایران را یک همکاری استراتژیک می‌کند و به ناچار به خاطر شرایط زمانی و مکانی و اقتضائات سیاسی بین‌المللی باید به صورت استراتژیکی با یکدیگر در عرصه‌های مختلف همکاری داشته باشیم، گفت: ما ناچاریم این کار را انجام دهیم چون به نفع هر دو خواهد بود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به این که این نیروگاه هر چه زودتر راه‌اندازی شود، گفت: علاقمند نیستم تاریخ مشخصی را این‌جا اعلام کنم، اما اطمینان می‌دهم بر اساس وعده‌هایی که دوستان روسی به ما داده‌اند این نیروگاه هر چه زودتر راه‌اندازی خواهد شد.

صالحی در پاسخ به سوال یک خبرنگار روسی که پس از اتمام نیروگاه بوشهر، ایران پیشنهادی برای روسیه برای ایجاد سایت‌های جدید دارد؟ گفت: ما طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی حدود ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای نیاز داریم، البته در یک افق بلند مدت یعنی حدود ۱۵ تا ۲۰ سال باید این کار انجام شود و برای این منظور روسیه با توجه به همکاری‌های گذشته که داشته‌ایم دارای اولویت‌های بالایی خواهد بود؛ چرا که همکاری‌های گذشته ما پیشینه خوبی برای همکاری‌های آینده ماست.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به بخشی از سخنان وزیر انرژی روسیه و با اشاره به فضاسازی غرب برای ایجاد یک جو منفی در داخل ایران علیه روسیه گفت: باید نسبت به این موضوع از هوشیاری لازم برخوردار باشیم. در روابط بین‌المللی و روابط دوجانبه همواره یک افت و خیزهایی وجود دارد و ما همیشه باید جنبه‌های ایجابی مساله را نگاه کنیم چون آن جنبه‌ها است که سبب سازندگی می‌شود. جنبه‌های سلبی جز ایجاد نگرانی و پوچی چیز دیگری ندارد.

وزیر انرژی روسیه نیز در این نشست خبری گفت: باز و شفاف بودن، ویژگی کار در نیروگاه بوشهر است.

اشماتکو در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که پوتین در تهران قول داد که نیروگاه بوشهر تا پایان ۲۰۰۹ راه‌اندازی می‌شود، اما این زمان به گفته مقامات روسی به تاخیر افتاده است، چه مرجعی در روسیه می‌تواند زمان قطعی راه‌اندازی نیروگاه را اعلام کند؟ گفت: همان قولی که به مردم ایران دادیم. به ویژه در دو، سه سال تلاش داریم حرف‌های‌مان را اجرا کنیم و قول دادیم پروژه را با موفقیت به اتمام برسانیم؛ در عین حال که ساخت نیروگاه دشوار و تکنولوژیک است، اما می‌توانیم بگوییم که کار طبق ساعتی که بخواهیم بر اساس آن باشد جلو نمی‌رود و در صورت وجود اعتماد بین کارفرما و پیمانکار جلو می‌رویم و این طور نیست که بخواهیم دائم به ساعت مچی نگاه کنیم.

وی با اشاره به بازدیدش به اتفاق علی‌اکبر صالحی از نیروگاه بوشهر گفت: نظرات مشترک ما این است که پروژه با موفقیت پیش می‌رود. تا جایی که به چشم مشهود بود روحی در نیروگاه بوشهر وجود دارد؛ نیازی نیست که به کسی وعده دیگری داده شود. سال‌ها است روی این پروژه مشترک فعالیت می‌کنیم و حس مسوولیت مشترک ما این است که این راه‌اندازی انجام شود. معتقدم این کار در زمان‌ کوتاه انجام خواهد شد.

وزیر انرژی روسیه در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این که کشور شما به عنوان عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تولید سوخت با غنای ۲۰ درصد برای رآکتور تهران را قانونی می‌داند یا نه؟ گفت: من در آژانس فدراسیون انرژی اتمی فعالیت نمی‌کنم؛ اما تکنولوژی که ما به آن اشراف داریم و در کشور شما توسعه داده‌ایم نیازمند به پنج درصد اورانیوم غنی شده است و مابقی به بحث علوم و رآکتور آزمایشی مربوط می‌شود و تاکید می‌کنیم در این راستا هیچ همکاری با ایران نداشته‌ایم.

گلایه‌ جدی از روسیه و چین

سخنگوی وزارت خارجه از ارسال نامه‌هایی از سوی ایران برای ۳۵ کشور عضو شورای حکام خبر داد. مهمان‌پرست هم‌چنین در ارتباط با موضوع نیروگاه بوشهر و عملکرد روسیه در این ارتباط گفت: دو کشور ایران و روسیه همکاری‌های فنی و تخصصی خود را در موضوعات مختلف ادامه می‌دهند، البته از اقدامی که کشور روسیه و چین در بحث حقوق اساسی ما در موضوع صلح‌آمیز هسته‌ای در شورای حکام داشتند گلایه جدی داریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که مقامات روسیه اعلام کردند که در عید نوروز نیروگاه بوشهر راه‌اندازی می‌شود، گفت: موضوع ادامه عملیات نیروگاه بوشهر در دست بررسی است و توسط دو کشور در حال پیگیری است؛ مشکلی در جهت تاخیر در زمان اعلام شده برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در حال حاضر وجود ندارد و در این صورت نیروگاه بوشهر در همان زمان که اعلام شده آماده تحویل خواهد بود.

مهمان‌پرست دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران خبر داد که نامه‌های تقدیری از سوی وزارت خارجه برای سه کشور کوبا، ونزوئلا و مالزی در دست ارسال است که براساس آن از مواضع و عملکرد درست این کشورها در مورد مواضع صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تشکر می‌کند. این نامه‌ها با امضای منوچهر متکی وزیر خارجه ارسال خواهد شد. همچنین برای کشورهایی که با مواضع صلح‌آمیز ایران همراهی نکرده‌اند، نیز نامه‌های جداگانه‌ای ارسال خواهد شد و برای ارسال این نامه‌ها هیچ استثنایی میان کشورها نخواهیم گذاشت و برای ۳۵ کشوری که در شورای حکام حضور دارند این نامه‌ها ارسال می‌شود.

وی درباره اظهارات کاخ سفید در مورد تخلف جدی ایران در صورت تاسیس نیروگاه‌های جدید گفت: در ارتباط با اعلام خبر ساخت ۱۰ سایت هسته‌ای مقامات کشورهای دیگر موضع‌گیری‌هایی داشتند که مقداری عجولانه است و شاید نشان‌دهنده‌ این باشد که مقداری ناراحت و عصبانی هستند. وی تاکید کرد: ایران برای تامین نیازش برنامه‌ریزی می‌کند و سوخت‌ مورد نیازمان را تامین می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا معاوضه سوخت منتفی نیست، گفت: صحبت جدیدی برای بسته شدن آن مسیر نشده است.