انتشار اخباری درباره دستگیری 5 انگلیسی‌ در آب‌های ایران

دنیای‌اقتصاد- تنها چند ساعت پس از انتشار اعلامیه وزارت خارجه انگلیس مبنی بر دستگیری پنج نفر از اتباع انگلیس در خلیج‌فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که این ماجرا و اینکه اتفاق افتاده یا خیر، در دست بررسی است. وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای که منتشر کرده ،اعلام کرده است که نیروی دریایی ایران، روز چهارشنبه، ۲۵ نوامبر قایق تفریحی حامل دریانوردان بریتانیایی را متوقف کرده و آنها را تحت بازداشت قرار داده است. پیش از این، در سال ۲۰۰۷ میلادی (فروردین سال ۱۳۸۶) ۱۵ملوان انگلیسی به هنگام ورود غیر‌قانونی به ایران در مرز اروند رود دستگیر و پس از چندی در پی عذرخواهی دولت انگلیس، آزاد شدند.

دیوید میلیبند، وزیر خارجه انگلیس دیروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مقام‌های تهران پنج ملوان انگلیسی را در آب‌هاى خلیج‌فارس بازداشت کرده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از واشنگتن‌پست، میلیبند همچنین اعلام کرد که کشتى ملوانان دستگیر شده از بحرین عازم شیخ‌نشین دبى در امارات متحده عربى بود که چهارشنبه گذشته توسط نیروى دریایی ایران توقیف شد. به گفته وزیر خارجه انگلیس، این پنج سرنشین همچنان در ایران هستند و در سلامت و امنیت به سر مى‌برند و به خانواده‌هاى آنها نیز اطلاع داده شده است.

میلیبند ادامه داد: مقام‌هاى وزارت خارجه انگلیس ۲۵ نوامبر (پنجشنبه هفته گذشته) با مسوولان ایرانى در لندن و تهران تماس گرفتند تا هرچه سریع‌تر زمینه حل‌وفصل این مساله را فراهم کنند. سفیر لندن در تهران موضوع را با وزارت خارجه ایران در میان گذاشته و با سفارت ایران در لندن نیز درباره این مساله گفت‌وگو کرده‌ایم. دیوید میلیبند ابراز امیدوارى کرد که این موضوع هر چه سریع‌تر حل‌وفصل شود و افزود که وزارت خارجه انگلیس با مقام‌هاى ایرانى و همچنین خانواده‌هاى اتباع انگلیسی در تماس خواهد بود.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه انگلیس در بیانیه خود ادعا کرد که این کشتی ممکن است «ناآگاهانه به داخل آب‌های ایران منحرف شده باشد.» در همین حال، اسفندیار رحیم‌مشایی رییس دفتر رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه نحوه برخورد با ۵ تبعه انگلیس را که در آب‌های خلیج‌فارس توسط نیروهای ایرانی دستگیر شده‌اند، دستگاه قضایی کشور تعیین می‌کند، گفت: طبیعتا در صورت اثبات سوءنیت این افراد، برخوردی جدی و قاطع با آنها صورت خواهد گرفت.