وفادار به ابوالحسن صبا

ایسنا - مراسم یادبود فرامرز پایور ـ آهنگساز و نوازنده سنتور ـ در مسجدجامع شهرک غرب برگزار شد.

در این مراسم که شامگاه ۲۳ آذر ماه برگزار شد، همایون خرم در سخنانی گفت: فرامرز پایور قفس دنیا را رها کرد و جانش به جانان پیوست و هرکس چون او عمل کند، جاودان خواهد شد.

این هنرمند در ادامه مطرح کرد: آن‌چه در این روزها همه را متاثر کرد، درگذشت و از دست دادن استاد فرامرز پایور بود. در حقیقت همه هنرها از خداوند است و اوست که به هرکس هر مقداری که بخواهد می‌دهد و به استاد ابوالحسن صبای بزرگوار، هنرهایی داد تا شاگردان برجسته‌ای به هنر اصیل ایرانی تحویل بدهند.

خرم با اشاره به فرامرز پایور به عنوان یکی از شاگردان استاد ابوالحسن صبا مطرح کرد: فرامرز پایور فردی جدی بود به‌گونه‌ای که گاهی افرادی که جدی‌بودن او را دریافت نمی‌کردند، این موضوع برایشان ناگوار می‌آمد. به هرحال فرامرز پایور با جدیتش می‌خواست که شاگردان خوبی بسازد تا کارهای او را تمرین کنند.

او ادامه داد: پایور بسیار به وقت اهمیت می‌داد و بر این اعتقاد بود که اگر اهل موسیقی وقت‌شناس نباشد، ممکن است زمان‌های ارزنده‌ای را از دست بدهد.

این هنرمند موسیقی در بخش دیگری از این مراسم، از خدمات فرامرز پایور به موسیقی ایران یاد کرد و افزود: یکی از مشخصاتی که تا آخر زندگی‌اش ادامه داد، تدریس بود. همچون استاد صبا که تا آخر عمر حتی به دلیل ناراحتی قلبی آن را رها نکرد و زمانی‌که نمی‌توانست حرف بزند با اشاره به شاگردانش می‌آموخت.

همایون خرم یادآور شد: اولین دیدار من با پایور در ارکستر ابوالحسن صبا بود. زمانی که او با جدیت تمام قطعاتی را که صبا آنها را نوشته بود، اجرا می‌کرد.

او اظهار کرد: پایور در تمام دوران زندگی‌اش وفاداری‌اش را به استاد ابوالحسن صبا حفظ کرد و هرسال برای او سالگرد درگذشت می‌گرفت. همایون خرم در پایان سخنانش گفت: همان‌طور که پایور شاگرد خوبی برای ابوالحسن صبا بود، شاگردان پایور هم نام او را زنده نگه خواهند داشت.

گفتنی است که در این مراسم هنرمندانی چون شهرام ناظری، پشنگ و هوشنگ کامکار، کیهان کلهر، هوشنگ ظریف، سعید ثابت، حسین دهلوی، ارفع اطرایی، بیژن بیژنی، محمدعلی کشاورز، سعید فرج‌پوری، علی‌اکبر گلپا، حمیدرضا نوربخش، سینا سرلک و... حضور داشتند.