دنیای اقتصاد - نشست برنامه‌ریزی شده گروه ۱+۵ برای بررسی موضوع هسته‌ای ایران که دستور کار آن بنابر اعلام وزارت خارجه آمریکا، اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران بود، لغو و به سال آینده میلادی موکول شد.به دنبال لغو این نشست، برخی منابع خبری گزارش دادند که این کشورها قصد دارند قبل از نشست سال آینده در یک کنفرانس تلفنی در روز ۲۲ دسامبر (اول دی‌ماه) با یکدیگر مذاکره کنند.ظاهرا علت لغو نشست، عدم‌امکان حضور دیپلمات‌های چینی بوده است که منابع خبری غربی تلاش کرده‌اند عدم‌حضور این کشور را برای جلوگیری از برداشت‌های سیاسی توجیه کنند.به نوشته این منابع خبری، چینی‌ها مخالفتی با برگزاری این نشست‌ تا قبل از پایان سال نداشتند؛ اما به دلیل نشست کپنهاگ قادر به حضور در نشست دیگری طی چند هفته باقیمانده تا پایان سال میلادی نبودند. لغو نشست ۱+۵ درباره‌ایران

ایران ادعای آزمایش تجهیزات اتمی را رد کرد

دنیای اقتصاد- نشست کشورهای ‌١ + ‌٥ درباره برنامه هسته‌ای‌ایران به درخواست چین لغو شد. همزمان رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه ادعای برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر آزمایش تجهیزات اتمی در‌ایران را جنگ تبلیغاتی دانست و آن را رد کرد. مهمان پرست همچنین اعلام کرد که شهرام امیری دانشمند هسته‌ای نیست و مقامات ایرانی در کپنهاگ با مقامات آمریکایی دیداری نخواهند داشت.

به گزارش‌ایسنا، به گفته مقامات عالی‌رتبه غربی،چین وجود مشکلات در برنامه‌ریزی را دلیل درخواست لغو جلسه ‌١ + ‌٥ خوانده است و ‌این شش کشور اکنون قصد دارند توسط کنفرانس تلفنی با یکدیگر صحبت کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ‌این کنفرانس تلفنی برای ‌٢٢ دسامبر (اول دی ماه) برنامه‌ریزی شده است. این مقام غربی گفت‌: به نظر می‌رسد چین واقعا برای شرکت در نشست بروکسل یا نشستی در حاشیه نشست کپنهاگ مشکل داشته باشد و قصد‌ایجاد تاخیر در‌این نشست را ندارد.

یان کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه لغو شدن نشست ‌١ + ‌٥ درباره‌ایران را تایید کرد و گفت: به خاطر مشکلات در برنامه‌ریزی تصمیم گرفته شد که ‌این نشست تا پایان سال میلادی جاری برگزار نشود. وی افزود‌:‌این نشست برای بروکسل برنامه‌ریزی شده بود.

در تحولی دیگر، دیروز سخنگوی وزارت خارجه‌ایران ادعای برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر آزمایش تجهیزات اتمی در‌ایران را جنگ تبلیغاتی دانست و آن را رد کرد.

به گزارش‌ایرنا، مهمان‌پرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران تصریح کرد:‌این ادعا یک برخورد رسانه‌ای با اهداف سیاسی و جنگ تبلیغاتی و روانی است و پایه و اساسی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد. روزدوشنبه روزنامه تایمز لندن مدعی شده بود که ایران در آخرین مراحل آزمایش بمب اتم است. به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه تایمز نوشته بود: مدارکی به دست آمده که حکایت از برنامه چهار ساله تهران برای آزمایش «چاشنی نوترونی» (ذره بدون بار الکتریکی) دارد. به ادعای این روزنامه، چاشنی نوترونی بخشی از بمب اتم است که به عنوان ماشه انفجار محسوب می‌شود. سرویس‌های جاسوسی غرب آغاز این برنامه را سال ۲۰۰۷ میلادی اعلام کرده‌اند.

به گزارش‌ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا نیز روز دوشنبه در پاسخ به پرسشى درباره ادعای روزنامه‌هاى اروپایى و آمریکایى مبنى بر انجام آزمایش‌هایى توسط جمهورى اسلامى‌ایران که مى‌تواند تنها در ساختن بمب هسته‌اى به‌کار رود، گفت که وى نمى‌تواند در مورد گزارش روزنامه‌ها اظهار نظر کند. وی در عین حال گفت: تلاش‌هاى تقریبا یک ساله دولت اوباما براى حل مساله اتمى ‌ایران از راه گفت‌وگو به ثمر ننشسته است. نگرانى ما در مورد قصد و هدف‌هاى برنامه اتمى دولت‌ ایران، با افشاى تاسیسات پنهانى غنى‌سازى در قم تشدید شد و‌این‌که مقام‌هاى ‌ایرانى از پیگیرى گفت‌وگوها بر سر مبادله اورانیوم غنى شده براى راکتور پژوهشى تهران سرباز زدند. وی با اشاره به سیاست دولت آمریکا در قبال برنامه هسته‌اى جمهورى اسلامى گفت: ما راه دوگانه‌اى را که اوباما تعیین کرده است،‌ پى‌گرفتیم. یک مسیر دو سویه که بر اساس آن به دولت ‌ایران فرصت دادیم که در گفت‌وگوهاى جدى و معنى‌دار شرکت کند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: به گروه ۱+۵ پیوستیم و فکر نمى‌کنم کسى در‌این امر تردید کند که تلاش‌هاى ما، نتیجه بسیار اندکى داشت.‌این مسیری بود که طى کردیم. مسیر دوم، آوردن جامعه جهانى براى اقدامى متحد و مشترک در برابر مقام‌هاى‌ایران است تا با فشار بین‌المللى اهمیت تغییر رفتار به آنان یادآورى شود.مهمان پرست دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران همچنین درباره مبادله سوخت هسته‌ای گفت: ما نقطه نظرات خود را در خصوص مساله تامین سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران اعلام کرده‌ایم؛ در صورتی که شرایط ما ملحوظ شود سوخت را تحویل می‌‌گیریم و شرایط ما تغییری نکرده است. مهمان‌پرست‌این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری مطرح کرد که پرسید: آیا ‌ایران پیشنهاد دیگری برای تامین سوخت دارد یا خیر؟

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر‌این که‌ایران چه تدابیری را برای تحریم‌های احتمالی اتخاذ کرده است، گفت: در خصوص تحریم باید گفت‌این روش کارآمد نیست و در رابطه با کشور ما هیچ‌گونه بازدهی را نخواهد داشت؛ چرا که اقدام نادرستی به شمار می‌رود و اراده ما را برای ادامه راهمان جدی‌تر می‌کند.

شهرام امیری دانشمند هسته‌ای نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیچ کسی تا کنون نگفته که شهرام امیری دانشمند هسته‌ای است، تنها همین موضوع که وی شهروند کشورمان می‌باشد، برای ما مهم است و ما وظیفه خود می‌دانیم که با جدیت از وی دفاع کنیم. مهمان‌پرست ‌این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری مطرح کرد که پرسید آیا ربایش یا پناهنده شدن شهرام امیری نشان دهنده ضعف دیپلماسی‌ایران است؟

خبرنگار دیگری پرسید که برخی رسانه‌های غربی می‌گویند که شهرام امیری قبل از بازدید بازرسان آژانس از فردو با بازرسان دیدار کرده است، مهمان‌پرست در پاسخ گفت: در رابطه با‌این خبر جعلی باید گفت که بی‌پایه و اساس است، اما قابل برداشت می‌باشد. ‌این نکته نشان‌دهنده‌ این است که دستگاه‌های امنیتی اروپا و آمریکا در جریان وضعیت وی هستند و می‌دانند که کجاست.

وی تاکید کرد: نیروهای آمریکایی در قضیه شهرام امیری ارتباط دارند. وزارت خارجه در خصوص پیگیری حقوق همه اتباع خود حساسیت داشته و با جدیت آن را پیگری می‌کند.

وی با بیان‌این که ‌این‌گونه نیست که فقط در خصوص تعداد خاصی پیگیری انجام شود، ادامه داد: موارد متعددی در‌این خصوص ممکن است برای هر کشوری پیش‌ آید. ‌این که سعی کرده‌اند‌ این چنین حساسیت‌ایجاد کنند، واضح است که طرحی از طرف برخی کشورها به عنوان اهرم فشار دنبال می‌شود، ولی ما با جدیت به دنبال مساله آزادی شهرام امیری هستیم.

در کپنهاگ با آمریکایی‌ها ملاقات نخواهیم داشت

خبرنگار دیگری در خصوص اجلاس کپنهاگ پرسید که آیا قرار است مقامات ایران دیداری با سران آمریکایی در ‌این اجلاس داشته باشند؟ مهمان‌پرست گفت: هیات ‌ایرانی در ‌این اجلاس شرکت کرده و ملاقات‌هایی را با دیگر کشورهای حاضر خواهد داشت، اما فکر نمی‌کنم با آمریکا دیداری داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به‌این که اجلاس کپنهاگ برای بررسی وضعت آب و هوایی و تاثیرات آن بر روی کره زمین برای ما اهمیت دارد، گفت: معتقدیم کشورهای توسعه یافته نقش موثری در تغییرات آب و هوایی دارند و باید به تعهدات خود در ‌این خصوص عمل کنند. طبیعی است که یکسری اعتراضات برای‌این اجلاس به دلیل عدم انجام تعهدات کشورهای توسعه یافته به ویژه آمریکا صورت می‌گیرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مقامات آمریکایی و کلینتون برای محدود کردن روابط کشورهای آمریکای لاتین با کشورمان گفت: روشن است که‌ این اظهارات خلاف عرف دیپلماتیک است و بهترین شاهد آن عکس العمل کشورهای ‌این منطقه است که اظهارات مقامات آمریکایی را دخالت در امور داخلی خود توصیف می‌کنند.

تصمیم‌گیری واحد در مسایل هسته‌ای

مهمان پرست در پاسخ به این که مذاکره کننده ارشد هسته‌ای‌ ایران آقای جلیلی است، چرا پیشنهاد مبادله در کیش توسط وزیر خارجه مطرح شد؟ گفت: مساله هسته‌ای و فعالیت صلح آمیز در چارچوب تصمیماتی که در داخل کشور اتخاذ می‌شود، مورد پی‌گیری قرار می‌گیرد و اختلاف‌نظری بین مقامات وجود ندارد و تصمیم‌گیری واحد است.

سعیدی از سازمان انرژی اتمی رفت

محمد سعیدی معاون برنامه‌ریزی، بین‌الملل و امور مجلس سازمان انرژی اتمی از سمت خود استعفا کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته با استعفای سعیدی موافقت کرده است.سعیدی در ۵ سال گذشته عضو ثابت تیم مذاکر‌کننده هسته‌ای ایران بود. مسعوداخوان‌فرد ، جایگزین سعیدی در سازمان انرژی اتمی شد.