حذف دوره راهنمایی غیرقانونی است

به گزارش دنیای اقتصاد، علی عباسپور تهرانی فرد، در حاشیه نشست علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران گفت: اقدام شورای عالی آموزش و پرورش بدون مصوبه مجلس خلاف قانون است و ما از ظرفیت قانونی خود برای جلوگیری از این اقدام استفاده خواهیم کرد. وی اظهار داشت: طبق ماده ۶ قانون شورای عالی آموزش و پرورش، مصوبات این شورا در مورد اهداف نظام آموزشی کشور باید به تصویب مجلس برسد.

وی با تاکید بر اینکه مصوبه این شورا تاکنون به مجلس نیامده است، ادامه داد: ما مشکلات موجود در نظام آموزشی را تایید می‌کنیم و قبول داریم که با توجه به ارتقای سطح فکری جامعه و خانواده‌ها نیازمند تغییر نظام آموزشی هستیم، اما این امور باید از کانال‌های قانونی خود پیگیری شود. وی در توضیح تغییرات مورد نیاز در نظام آموزشی کشور گفت: دوره پیش‌دبستانی از نظر ما ضروری است، اما تاکنون به نتیجه لازم نرسیده است. این در حالی است که دوره پیش‌دانشگاهی از جمله دوره‌هایی است که به اهداف تعیین شده آن مبنی‌بر حلقه واسط میان دبیرستان و دانشگاه نرسیده و نتیجه لازم را نداده است.

عباسپور همچنین تغییر در نظام آموزش و پرورش را نیازمند بسترسازی دانست و خاطرنشان کرد: با این تغییر لازم است که معلمان نیز نسبت به این نظام روش تدریس و آموزش‌شان را تغییر دهند و ما معلمان زبده‌ای برای دوره‌های پیش‌دبستانی فراهم کنیم. نماینده تهران افزود: همه‌ این مسائل موجب می‌شود که بحث تغییر نظام آموزشی با بررسی دقیق علمی انجام گیرد و این تغییر حتما به تصویب مجلس برسد تا دچار معضلات نظام جدید آموزشی نشویم.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، همچنین تصویب تغییر نظام آموزشی کشور در مجلس را در شرایط فعلی غیرقابل پیش‌بینی توصیف کرد. همچنین به گفته عباسپور، نمایندگان انتظار نداشتند که با گذشت کمتر از یک ماه از حضور حمیدرضا حاجی بابایی در وزارت آموزش و پرورش، و در حالی که این وزارتخانه با مشکلات بسیار مهم تری دست به گریبان است، دست به چنین تغییر عمده‌ای در نظام آموزشی کشور بزند.

حاجی بابایی: حذف دوره راهنمایی نتیجه ۴ سال تحقیق است

از سوی دیگر، حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش طرح تبدیل نظام آموزشی به دو دوره شش ساله و حذف دوره راهنمایی را مبتنی‌بر تحقیقات ۴ ساله و بررسی و تحقیق نظام آموزشی اکثر کشورهای دنیا دانست که با جمع‌بندی صاحبنظران این حوزه تصویب شده است.

حاجی بابایی که با خبر تلویزیون گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به اینکه «آیا طرح تبدیل نظام آموزشی سه دوره‌ای به دو دوره ۶ ساله کارشناسی شده است؟» تصریح کرد: از چهار سال قبل بحثی تحت عنوان فلسفه آموزش و پرورش که نظریه پردازی است، شروع شده است و همه کسانی که به نوعی در آموزش و پرورش دخیل بودند، کار کرده اند.

وی با بیان اینکه سند ملی آموزش و پرورش نیز آماده شده، گفت: در واقع امروز ما تحول بنیادی در آموزش و پرورش را کلید زدیم؛ نخستین کاری که درباره اصلاح ساختار این وزارتخانه باید انجام می‌گرفت داشتن ظرف این اصلاح بود که انجام شد. حاجی بابایی افزود: کلیات طرح تبدیل نظام آموزشی به دو دوره ۶ ساله بر اساس تحقیقات ۴ ساله و بررسی و تحقیق نظام آموزشی تقریبا اکثر کشورهای دنیا و با جمع‌بندی صاحبنظران این حوزه مصوب شد.

وی گفت: البته در این باره هنوز بحث ادامه دارد به این معنا که ۶ سال دوم طرح جدید به دو دوره ۳ ساله تبدیل می‌شود. وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه این طرح از چه زمانی اجرا می‌شود، اظهار داشت: درباره اجرای طرح هنوز صحبتی نکرده‌ایم.

حاجی بابایی گفت: ما دو دوره ۶ ساله را مصوب کردیم و هیچ دغدغه‌ای هم در این باره وجود ندارد؛ برنامه کاملا منظم و مرتب جلو می‌رود و جلساتی در آینده خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه درباره زمان اجرا، نحوه و کیفیت اجرای طرح جدید، کارهای بسیار زیادی داریم، افزود: زمان اجرایش را پس از کار کارشناسی شده، اعلام خواهیم کرد.

حاجی بابایی گفت: اجرای طرح جدید آموزشی به شکلی خواهد بود که کوچک‌ترین خدشه‌ای در تحصیلات دانش‌آموزان به‌وجود نیاید و هیچ کس ضرر و زیانی نبیند و خانواده‌ها نیز هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما وارد یک تحول بزرگ شده‌ایم، افزود: توانسته‌ایم آموزش‌وپرورش را از سنتی بودن به ابتکار و خلاقیت تبدیل و برای دانش‌آموزان در سه محور تهذیب، تحصیل و ورزش برنامه‌ریزی کنیم.