یکی از مقام‌های ارشد روسیه دیروز اعلام کرد که عرضه سیستم دفاع هوایی اس-۳۰۰ به ایران به دلایل فنی به تعویق می‌افتد. به گزارش ایلنا به نقل از شین‌هوا، الکساندر فومین، معاون اول مدیر سازمان فدرال همکاری‌های فنی‌ـ نظامی روسیه با اعلام این‌که تاخیر در ارسال سیستم‌های دفاعی اس-۳۰۰ به ایران دلایل فنی دارد، گفت‌: بعد از رفع شدن این مشکلات فنی، پدافندهای هوایی به ایران ارسال می‌شود. به گفته وی‌، این مشکلات فنی در فرکانس‌های رادیویی به وجود آمده است که برای رفع آنها تلاش می‌شود. قرارداد عرضه سیستم‌های اس-۳۰۰ به ایران ماه دسامبر سال ۲۰۰۵ میلادی امضا شده بود، اما به‌طور رسمی از اجرایی شدن این قرارداد گزارشی منتشر نشده است.

مقام‌های روس تاکید می‌کنند که عرضه سیستم‌های رهگیری موشکی به ایران جنبه‌ای کاملا دفاعی داشته و با هیچ‌کدام از قوانین بین‌المللی تناقضی ندارد. سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه‌های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن است.

این سیستم قادر به نابود کردن اهداف بالستیک است و از قابلیت وارد کردن ضربه به اهداف زمینی نیز برخوردار است. جدیدترین مدل سیستم اس-۳۰۰ می‌تواند هواپیماهای دشمن را در فاصله ۱۵۰ کیلومتری و ارتفاع ۲۷ کیلومتری نابود کند. پیش از این روسیه مجموعه‌های ضدهوایی موشکی تور- ام۱ را با برد شلیک ۱۲ کیلومتر و ارتفاع پرواز موشک ۶ کیلومتر به ایران عرضه کرده بود.