دنیای اقتصاد- شورای عالی انقلاب فرهنگی دیروز مصوبه‌ای داشت که براساس آن دوره پیش دانشگاهی از نظام آموزش و پرورش حذف می‌شود و در عوض نظام آموزش و پرورش به یک دوره شش ساله و دو دوره سه‌ساله تقسیم خواهد شد. همزمان علی عباسپور تهرانی‌فرد رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به این مصوبه اعتراض کرد. شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرد

حذف دوره پیش‌دانشگاهی از نظام آموزش

رییس کمیسیون آموزش مجلس در نامه‌ای به رییس مجلس، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را مداخله در وظایف مجلس دانست شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رییس‌جمهوری تشکیل جلسه داد و پیشنهاد بازنگری در مقاطع و دوره‌های تحصیلی نظام آموزش و پرورش مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، مخبر ـ دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ـ گفت: در این نشست پیشنهاد بازنگری در مقاطع و دوره‌های تحصیلی نظام آموزش و پرورش مورد بررسی اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت.

استاد دانشگاه تهران در رابطه با چگونگی و شکل ساختار تحصیلی نظام آموزش و پرورش گفت: در صورت تصویب نهایی موضوع، دوره‌های تحصیلی نظام آموزش و پرورش به یک دوره شش ساله و دو دوره سه ساله تقسیم می‌شود که مقرر شد کمیته‌های تخصصی ظرف مدت سه ماه برنامه‌ریزی، کارشناسی و سازوکارهای لازم در این زمینه را برای بررسی و تصویب نهایی به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه کنند.

به این ترتیب اگر مصوبه فوق نهایی شود و به مرحله اجرایی برسد دوره پیش‌دانشگاهی از نظام آموزش و پرورش حذف می‌شود. مخبر طی گفت‌وگویی با شبکه یک صدا و سیما گفت که دوره پیش‌دانشگاهی تجربه ناموفقی بود لذا به حذف آن رای دادیم. البته این خبر در حالی اعلام شد که پس از آن که حمیدرضا حاجی بابایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش از مجلس رای اعتماد گرفت، در نخستین گام‌های تحولی خود تصمیم به دو مقطعی شدن دوره ۱۲ ساله ابتدایی تا پیش دانشگاهی گرفت. این خبر اما با این تیتر بر خروجی خبرگزاری‌های قرار گرفت که «دوره راهنمایی حذف شد» پس از آن حاجی بابایی در مصاحبه‌های مختلف بر این موضوع تاکید کرد که مقطع پیش دانشگاهی حذف شد و نه راهنمایی. وی در توضیح این تغییرات متذکر شده بود که «وقتی دانش‌آموزی بخواهد وارد کلاسی شود، باید یک سال آمادگی و پیش دبستانی را بگذراند که برای این منظور باید قانون عادلانه‌ای نوشته شود، از این رو شورای‌عالی آموزش و پرورش ابتدا خبر اشتباهی پخش کرد مبنی بر حذف مقطع راهنمایی که خیر این طور نیست، بلکه پیش دانشگاهی حذف شده است و دوره آمادگی و پیش دبستانی به عنوان یک سال اصلی دوره تحصیلی ابتدایی محسوب می‌شود.»

به گزارش فارس، وی در عین حال درباره علت حذف پیش دانشگاهی هم یادآور شده بود که برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش قرار است چهار دوره سه ساله در آموزش و پرورش شکل گیرد که دو دوره سه ساله در مقطع ابتدایی و دو دوره سه ساله در مقطع دبیرستان است و برای دوره ابتدایی یک معاونت و برای دوره دبیرستان هم یک معاونت در نظر گرفته می‌شود. وی تاکید کرده بود که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید این تصمیم را تصویب کند، اما رییس کمیسیون آموزش و پرورش در اولین واکنش گفته بود که شورای‌عالی آموزش و پرورش اعلام می‌کند مصوبه اعمال تغییر در نظام آموزشی به تصویب این شورا رسیده و به اجرا درخواهد آمد، در حالی که این مصوبه بدون تصویب مجلس قابلیت اجرا ندارد.

علی عباسپور تهرانی‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه در هر حال تغییر نظام آموزش و پرورش بر اساس بند ۲ ماده ۶ قانون تشکیل شورای‌عالی آموزش و پرورش باید به مجلس بیاید، خاطرنشان کرده بود که: مصوبه اعمال تغییر در نظام آموزشی باید پس از تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش در قالب لایحه‌ای به مجلس بیاید و در آنجا تصویب نهایی شود، بنابراین هم‌اکنون که شورای‌عالی آموزش و پرورش عنوان می‌کند تغییر نظام آموزشی را تصویب کرده، تا زمانی که آن را به مجلس ارائه نکند، قابلیت اجرا ندارد و حتما باید قانون شود.

نامه انتقادی عباسپور به لاریجانی

اما همزمان با اعلام خبر تصویب حذف پیش دانشگاهی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی از موازی کاری‌های شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و سایر بخش‌ها با وظایف قانون نمایندگان مجلس انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا، علی عباسپور تهرانی فرد در انتقاد از موازی‌کاری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در مسائلی همچون حذف دوره

پیش دانشگاهی و طرح ۶ ساله شدن نظام آموزشی و... اقدام به ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی کرد و طی آن خواستار مشخص شدن حد و مرز هر کدام از مراکز تصمیم‌گیری آموزشی به خصوص شورای‌عالی انقلاب فرهنگی شده است. در این نامه به حق قانونی نمایندگان مجلس مبنی بر بررسی و قانون‌گذاری در مورد مسائل عمومی کشور، تاکید بر نقش دیده‌بانی و نه قانون‌گذاری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به خصوص در مسائل آموزش اشاره شده است.

موازی‌کاری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

پیش از این در ماه گذشته نیز عباسپور نامه‌ای به رییس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه نوشت و با انتقاد از موازی‌کاری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی خواستار اقدام لازم در این زمینه شده بود که البته این نامه نیز بی‌پاسخ مانده بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خصوص اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در حالی از همکار سابق خود یعنی حاجی‌بابایی انتظار داشتند که طرح تغییر نظام آموزشی را برای تصویب به مجلس بفرستد که این طرح سر از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درآورد تا یکی از خلا‌ءهای قدیمی‌ بین مجلس و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که همان موازی‌کاری در تصویب برخی طرح‌ها و مسائل عمومی کشور است، دوباره بروز پیدا کند.

با این حال تغییر اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی، تغییر نظام آموزشی کشور و مسائلی از این قبیل از جمله مواردی از وظایف مجلس شورای اسلامی است که در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بررسی شده است.