معنای اثر« فاخر»

نگاه سوم- آخرین قسمت مجموعه تلویزیونی «در چشم باد» روز جمعه ۲۸ خرداد ماه ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. مجموعه تلویزیونی «در چشم باد» به تهیه‌کنندگی «مسعود جعفری‌‌جوزانی» و «عباس اکبری» در۵۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای برای پخش از شبکه اول سیما تهیه و تولید ‌شد. چهار تهیه‌کننده و یک سریال

فیلمنامه این سریال که در زمره سریال‌های «الف» سیما به شمار می‌رود، توسط «مسعود جعفری جوزانی» در مدت دو سال نوشته شده است. سریال تاریخی «در چشم باد»،‌ وقایع سیاسی و اجتماعی سه دوره از تاریخ در سال‌های ۱۳۰۰، ۱۳۲۰ و ۱۳۶۰ را بررسی می‌کند که دوره اول پایان دوره قاجار و دوره پهلوی و دوره دوم جنگ جهانی دوم و دوره سوم یک دوره زمانی خاص در بعد از انقلاب را که دوره فتح خرمشهر است، در بر می‌گیرد.

ساخت این سریال یکی از سخت‌ترین پروژه‌های سریال‌سازی در تلویزیون است که برای ساخت آن تا به حال از ۴۸۰ لوکیشن استفاده شده و به بیش از ۱۰ شهرستان و استان دیگر سفر شده است.

«در چشم باد» قصه زندگی خانواده‌ای است که رویدادها و لحظات تلخ و شیرین زندگی‌شان از دوره قیام میرزا کوچک‌خان ‌جنگلی تا فتح خرمشهر در آن به تصویر کشیده می‌شود، قصه از زمانی آغاز می‌شود که میرزا کوچک خان جنگلی، در گیلان اعلام جمهوری می‌کند و با این اقدام دوران پر حادثه تاریخ معاصر ایران آغاز می‌شود. پدر خانواده معروف به «ایرانی» از یاران میرزا کوچک خان جنگلی است. پس از کشته شدن میرزا، ایرانی همراه خانواده‌اش به تهران کوچ می‌کند و با دایر کردن یک چاپخانه فعالیت‌های سیاسی‌اش را پی می‌گیرد.

در این سریال، ۱۵۰ بازیگر در نقش‌های اصلی ایفای نقش کرده‌اند. «سعید نیک‌پور» نقش «ایرانی» پدر خانواده را بازی می‌کند. او از ابتدای سریال در قصه حضور دارد و در فاز دوم از قصه خارج می‌شود. ایرانی دو پسر دارد که نام یکی از آنها «بیژن» است و نقش او را «پارسا پیروزفر» بازی می‌کند. «بیژن» خلبان است و در جنگ جهانی دوم با متفقین می‌جنگد. او پس از جنگ دستگیر و به خارج از کشور تبعید می‌شود.

بیژن زمان جنگ تحمیلی به ایران می‌آید و برای پیدا کردن پسرش مجبور می‌شود به جبهه برود. نقش پسر دیگر ایرانی به نام «نادر» را «کامبیز دیرباز» بازی می‌کند. «نادر» تاجر است و تمایل زیادی به دخالت در ماجراهای سیاسی ندارد. نقش همکار و دوست او را «رضا شفیعی‌جم» بازی می‌کند.

جعفری‌ «جلوه» جوزانی!

«محمدرضا جعفری‌جلوه»، ‌مدیر وقت شبکه اول طرح «در چشم باد» را با عنوان پروژه‌ای فاخر حرکت داد. مجموعه تلویزیونی «در چشم باد» به تهیه‌کنندگی «رضا انصاریان» آغاز شد و بعد از چند ماه «حبیب‌الله کاسه‌ساز» جایگزین وی شد. پس از ۲ سال تهیه‌کنندگی به «مسعود جعفری‌جوزانی» و «عباس اکبری» واگذار شد.

کل این اثر حدود ۲۵۰۰ دقیقه زمان دارد که حدود نیمی از آن در زمان تهیه‌کنندگی انصاریان و کاسه‌ساز فیلمبرداری شده و ۵۰‌ درصد بقیه زمان تهیه‌کنندگی جوزانی و اکبری به تصویر کشیده شده است.

فیلمبرداری سریال را «علیرضا زرین‌دست» آغاز کرد؛ اما او اواخر سال ۸۲ از گروه رفت و «حسن پویا» به مدت یک ماه، جای او را به عنوان مدیر فیلمبرداری گرفت و بعد از آن فیلمبرداری به «امیر کریمی» سپرده شد که او کار را به پایان رساند.

بازسازی خیابان‌های طالقانی، لاله‌زار و پامنار برای گرفتن سکانس‌های مربوط به سال‌های ۶۰ و ۶۱ در محل خود خیابان‌ها بازسازی شد و بازسازی مسجد خرمشهر حدود ۸ ماه طول کشید که این بازسازی هم در خود مسجد اصلی انجام شد. شهرک غزالی لوکیشن اصلی فاز دوم سریال بوده است.

حساسیت این مجموعه تلویزیونی برای تولیدکنندگان آن به حدی بود که برنامه‌ریزی‌ها را به شیوه‌ای انجام دادند که پخش حوادث مربوط به فتح خرمشهر با زمان آن در تقویم یکسان از آب درآید. همچنین تقویم دیواری سال ۸۹ ویژه مجموعه تلویزیونی «در چشم باد» با طرح‌هایی از بهزاد خورشیدی در ۱۲ برگ منتشر شد که هر صفحه از این تقویم که عکس روی جلد آن متعلق به «مسعود جعفری جوزانی» است، عکس‌هایی از بازیگران این مجموعه تلویزیونی را دربرمی‌گرفت.

مرا با «در چشم باد» به یاد آورید!

مسعود جعفری جوزانی نیز در آخرین اظهاراتش درباره «در چشم باد» گفت: اگر این فیلم خوب است، مردم آن را می‌بینند و آمارهایی هم که گرفته شده همه حکایت از موفقیت این سریال دارد. من پیش از این هم گفته‌ام که سریال «در چشم باد» وصیت نامه من است. امروز هم می‌گویم که دلم می‌خواهد وقتی از دنیا رفتم، مردم مرا با این سریال به یاد بیاورند.

وی در ادامه سخنانش خطاب به دانشجویان اظهار کرد: دانشجویان همواره عدالت‌خواه و آزادی طلب بوده‌اند و به این امید که روزی آزادی را به دست آوریم، این تلاش ادامه خواهد داشت که تا ظهور ادامه خواهد داشت. هر کس می‌تواند از آزادی برداشت خود را داشته باشد که در برخی از موارد هم ممکن است ناحق باشد.

وی تصریح کرد: ما یک سال و نیم به هیچ وجه اجازه ندادیم که اتفاقی برای سریال بیفتد و بسیاری از مسائل را بیان کردیم تا بگوییم که مراقب حرف‌زدن‌مان باشیم. پیشینیان ما اعمالی را انجام دادند که ما را به دردسر انداختند، اعمالی انجام دادند که ما را بیشتر در دردسر انداختند و این آثار باید ساخته شوند تا چراغ راه آیندگان باشند.