راه‌اندازی رآکتوری قوی‌تر از رآکتور تهران

نمایی از رآکتور تحقیقاتی تهران

علی اکبر صالحی‌، رییس سازمان انرژی اتمی‌خبر داده است که‌ایران در حال طراحی رآکتوری با قدرتی بیشتر از رآکتور تهران برای تولید رادیوداروها است و ‌این رآکتور به زودی در کشور راه‌اندازی می‌شود. صالحی در حالی از ساخت رآکتوری جدید در کشور خبر داده است که هیات دولت در اوایل آذر ماه سال گذشته مصوبه‌ای را تصویب کرد که طبق آن ۱۰ سایت غنی‌سازی صنعتی همانند سایت نطنز غنی‌سازی اورانیوم در کشور احداث می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر‌، صالحی دیروز در نخستین همایش تهیه و کنترل رادیو داروها در سازمان انرژی اتمی ‌افزود: ‌ایران در بین کشورهای منطقه و جهان اسلام با داشتن حدود ۵۰ سال تجربه در دانش و فن‌آوری هسته‌ای از توانایی‌های علمی‌و امکانات بسیار بیشتری برای تولید رادیو ‌ایزوتوپ برخوردار است.

وی اضافه کرد: تصمیم ما بر‌این است که با راه‌اندازی رآکتورهای متعددی در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور برای تولید رادیو داروها برای فروش و صادرات ‌این داروها به کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی ‌که بسیار به آنها نیازمندند و در مضیقه هستند، کمک کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ‌با اشاره به وجود ۳ هزار مرکز پزشکی و ۲ هزار مرکز صنعتی که با داروها و محصولات هسته‌ای فعالیت می‌کنند‌، گفت: اثرگذاری و فعالیت انرژی اتمی‌ در عرصه صنعت‌، کشاورزی و پزشکی روز به روز در حال افزایش است و ما باید کاری کنیم تا مردم از ‌این خدمات انرژی اتمی‌ باخبر شوند.

صالحی افزود: در مقابل سیاست دو پهلوی فشار و گفت‌وگویی که کشورهای غربی و آنها که خیرخواه‌ایران نیستند به کار گرفته‌اند ما نیز راهبردی دو‌گانه را در پیش رو داریم.

وی ‌این راهبرد را در قدم اول گفت‌وگو از سر صدق و در قدم دوم پیشبرد تحولات هسته‌ای برای مقابله با فشارهای مخاصمان دانست.

رییس سازمان انرژی اتمی ‌با بیان‌ اینکه در عرصه کاربردهای پزشکی هسته‌ای در کشور روز به روز بر تولید انواع رادیو داروها افزوده می‌شود، اضافه کرد: براساس قرارداد ملی به نام طرح ملی رادیو داروها که با معاونت علمی‌و فناوری ریاست جمهوری منعقد شده قرار است ۲۰ فقره رادیو دارو در ‌ایران تولید شود.

اگر چه رییس سازمان انرژی اتمی‌دیروز از طراحی و ساخت یک رآکتور در ‌ایران خبر داده است، اما حدود یک سال و نیم پیش از ‌این

(در آذر سال ۱۳۸۷) محمد سعیدی، معاون امور بین‌الملل و برنامه‌ریزی سازمان انرژی اتمی خبر داده بود که ایران به دانش بومی ساخت رآکتور هسته‌ای دست پیدا کرده است. همزمان رضا آقازاده، رییس وقت سازمان انرژی اتمی ایران نیز پیشنهاد داده بود که کشورهای منطقه به منظور توسعه نیروگاه‌های اتمی خود، ایجاد یک کنسرسیوم مشترک ساخت و توسعه نیروگاه‌های اتمی آب سبک را در دستور کار مشترک خود قرار دهند. وی همچنین اعلام کرده بود: جمهوری اسلامی ایران آماده است پیشنهاد جامع آن را در صورت توافق اصولی کشورهای منطقه خلیج فارس در اولین فرصت ارائه کند.

پیشینه رآکتور تحقیقاتی تهران

در واقع رآکتورهای تحقیقاتی به عنوان اساسی‌ترین و اولین گام به سوی فعالیت‌ها و تکنولوژی هسته‌ای محسوب می‌شوند؛ چراکه ‌این رآکتورها نه تنها اولین تبلور تحقق تکنولوژی هسته‌ای به شمار می‌روند، بلکه در عین حال خود پایه رشد سایر تکنولوژی‌های هسته‌ای و غیر هسته‌ای نظیر آزمون مواد و مراحل صنعتی آنها قرار گرفته‌اند.

اولین مظهر فعالیت هسته‌ای در‌ایران هم با احداث رآکتور هسته‌ای تحقیقاتی تهران عملا آغاز شده است.‌ این رآکتور هسته‌ای از نوع استخری با قدرت ۵ مگاوات حرارتی و سوخت MRT از سال ۱۳۴۶ راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. سوخت رآکتور در سال ۱۳۷۲ از درجه غنای بالا به درجه غنای پایین تبدیل شده است.‌این رآکتور با داشتن تسهیلات پرتودهی‌، امکان انجام کارهای تحقیقاتی پایه در زمینه فیزیک رآکتور، فیزیک نوترون و بررسی اثر پرتوهای مختلف بر مواد را فراهم می‌سازد. همچنین در زمینه آموزش و تربیت نیروی انسانی و همکاری با دانشگاه‌ها در انجام پروژه‌های کارشناسی ارشد و دکترا نقش بسیار مهمی ‌را ‌ایفا می‌کند. یکی از اهداف اصلی رآکتور تحقیقاتی تهران، تولید رادیو ایزوتوپ‌های مختلف برای مصارف پزشکی و صنعتی است.