دنیای اقتصاد- همزمان با حمایت دولت آمریکا از قطعنامه تحریمی ‌اتحادیه اروپا علیه ایران، کنگره این کشور با ابراز نگرانی از نزدیکی ترکیه به ایران و سوریه از دولت باراک اوباما خواست که سیاست سرسختانه‌تری را در قبال آنکارا اتخاذ کند. به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه هندو چاپ هند، فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما از قطعنامه شورای سیاست خارجی اتحادیه اروپا علیه مساله هسته‌ای ایران که در جهت همراهی و اجرای قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل است، حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما همچنان به تلاش همه جانبه و جهانی خود برای اجرای قطعنامه ادامه می‌دهیم و تصویب قطعنامه اتحادیه اروپا در جهت تحریم ایران نیز این موضوع را نشان می‌دهد که نیت اتحادیه اروپا نیز در همین راستا است.

کراولی اضافه کرد: آمریکا بر تعهدی تاکید می‌کند که ایران را به سمت یک بیانیه دیپلماتیک در جهت نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره موضوع هسته‌ای ایران سوق دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آ‌مریکا گفت: قطعنامه ۱۹۲۹ می‌تواند درها را برای ادامه تعهد میان گروه ۵+۱ و ایران باز نگه دارد. ما امیدواریم تصویب این قطعنامه توسط شورای امنیت بر تلاش‌های استراتژیک ایران و برداشتن گام‌های سازنده کمک کند.

در تحولی دیگر، اعضای کنگره آمریکا از باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا که از متحدان نزدیک رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه به شمار می‌رود، به دلیل خودداری از اتخاذ موضعی در قبال اتحاد ترکیه با ایران و حماس و نیز خصومت آنکارا با رژیم صهیونیستی انتقاد کردند. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری ورلد تریبیون، فرانک پالون، یکی از اعضای دموکرات کنگره آمریکا گفت: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم همان تاکتیک‌های قدیمی جلوی اتخاذ موضع درست‌مان را بگیرد.

نگرانی در کنگره در بین دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه مشترک است. جمهوری‌خواهان کنگره گفتند که خصومت ترکیه در قبال رژیم صهیونیستی پرسش‌هایی را درباره اینکه آیا کنگره باید به حمایت از ترکیه که از مشتریان اصلی آمریکا در خرید سکوهای جنگنده از جمله جت‌های تهاجمی F-۱۶ است، ادامه دهد. به گفته مقامات دولت آمریکا، واشنگتن وابستگی بسیاری به ترکیه برای عملیات‌های نظامی آمریکا در افغانستان و عراق پیدا کرده است.

به گفته آنها ترکیه که تنها متحد آمریکا در ناتو است که به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران رای منفی داده است، از این وابستگی برای ایجاد یک رابطه استراتژیک با همسایگانش ایران و سوریه استفاده کرده است.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا اخیرا با ابراز ناامیدی از تصمیم ترکیه برای دادن رای مخالف به تحریم‌ها علیه ایران افزود: با این حال ترکیه یکی از متحدان درازمدت آمریکا و سایر کشورهای عضو ناتو است. ترکیه همچنان نقشی حیاتی در این اتحادیه (پیمان آتلانتیک شمالی) دارد. ما یک رابطه نظامی محکم با ترکیه داریم و علاوه بر آن بعضی تاسیسات‌مان نیز در آنکارا قرار دارد. متحدان همواره در همه مسائل با یکدیگر اتفاق نظر ندارند.