طرح نظارت مجلس بر نمایندگان از دستور کار خارج شد

با پس گرفتن امضای تعدادی از امضاکنندگان، طرح یک فوریتی نظارت مجلس بر نمایندگان از دستور کار مجلس خارج شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در جلسه علنی دیروز مجلس، احمد توکلی در تذکری در این باره گفت: دیروز (سه‌شنبه) یک فوریت این طرح مطرح شد. من به عنوان طراح و آقای محمدیاری به عنوان مخالف حرف زدیم و نوبت موافق بود. وی خطاب به رییس مجلس گفت: شما طبق آیین‌نامه نمی‌توانستید وارد دستور کار دیگری شوید؛ اما این کار را کردید. امروز هم می‌توانید این طرح را از دستور خارج کنید، به شرط اینکه از ۵۵ امضاکننده، حداقل ۴۴ نفر امضایشان را پس گرفته باشند. اگر اینها امضایشان را پس گرفته‌اند کارتان قانونی است و من سکوت می‌کنم. در غیر این صورت این کار قانونی نیست.

لاریجانی در این باره گفت: به احترام کمیسیون اصل ۹۰ که این درخواست را مطرح کرده و این کمیسیون مرجعی مهم برای رسیدگی به این امور است، دوستان امضایشان را پس گرفتند تا ظرف چند روز آینده این طرح آماده و در جلسه علنی مجددا طرح شود. به گزارش ایسنا، علی لاریجانی همچنین گفت: روز گذشته اعضای کمیسیون اصل ۹۰ گفتند که مدت‌ها است این موضوع را بررسی می‌کنند و حتی کمیته‌ای به این منظور تشکیل داده‌اند و اجازه بدهید ما این طرح را پخته‌تر کرده و بعد به مجلس ارائه دهیم.

رییس مجلس با بیان این مطلب که بهتر است به کمیسیون اصل ۹۰ این فرصت را بدهیم و از نظر آیین‌نامه‌ای نیز این امر مشکلی ندارد، گفت: اگر همه دوستان موافق باشند، بگذاریم نظر کمیسیون اصل ۹۰ نیز تامین شود، احتمالا یک تا دو هفته آینده طرح در دستور قرار می‌گیرد.

جالب آنکه لاریجانی نیز جزو امضاکنندگان طرح یادشده بود؛ اما در جلسه دیروز مشخص نکرد که آیا خودش نیز امضایش را پس گرفته است، یا خیر. بر اساس طرح «نظارت مجلس شورای اسلامی بر نمایندگان» محدودیت‌هایی بر تصدی شغل دوم از سوی نمایندگان، سفرهای خارجی و داخلی نمایندگان، دریافت هدایا از سوی آنان یا خانواده شان و نیز نامه نگاری‌های نمایندگان با دستگاه‌های مختلف کشور اعمال می شد.