معاون پارلمانی رییس‌جمهور با بیان اینکه خوشه‌بندی اقتصادی در عمل با اشکالاتی مواجه شد، گفت: ‌واقعیت این است که شناسایی دهک‌ها در کشور ما سخت است و از جمله اشکالات آن، نبود اطلاعات کافی در مورد افراد دارای مشاغل آزاد است. به گزارش «ایسنا»، محمدرضا میرتاج‌الدینی دیروز در نشست هدفمند کردن یارانه‌ها که توسط پژوهشکده امور اقتصادی برگزار شد، با تاکید بر اینکه اطلاعات دریافت شده از خوشه‌بندی، اطلاعات خوبی بود، گفت:‌ تنها پنج تا شش درصد اطلاعات دارای اشکال بود، اما همین میزان باعث بروز مانع بر سر اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها با مبنای خوشه‌بندی بود.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات کلی خوشه‌بندی نشان می‌داد که شناسایی دهک‌ها به میزان زیادی درست انجام شده است، گفت:‌ خوشه‌بندی کامل نمی‌شد، چراکه داده‌ها کامل نبود.

او با تاکید براین‌که تا شناسایی کامل دهک‌ها، خوشه‌بندی ملاک اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و پرداخت نقدی نیست، گفت:‌ بند الف ماده هفت قانون هدفمندکردن یارانه‌ها دولت را موظف می‌کند سقف مشخصی برای برخورداری همه افراد جامعه از یارانه نقدی در نظر بگیرد و در مناطق محروم و برای افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی میزان بیشتری یارانه مشخص شود.

به گزارش ایسنا، وی همچنین با ارائه مقاله‌ای پایین بودن نرخ بهره‌وری، بالا بودن بیکاری، تورم مزمن که به‌طور ریشه‌ای حل نشده و پایین بودن سطح رشد اقتصادی را مشکلات مزمن اقتصاد ایران دانست و گفت:‌ هر چند که با تلاش‌های دولت نرخ تورم هم‌اکنون تک رقمی شده است و به گفته رییس بانک مرکزی سیر نزولی همچنان ادامه خواهد داشت، اما این روش‌ها مشکل تورم را به صورت ریشه‌ای در کشور حل نکرده است.

او با بیان اینکه یارانه‌ها، مالیات،‌ گمرک، بانکداری، ارزش‌گذاری پولی و مالی، توزیع صحیح و عادلانه کالاها و خدمات و بهره‌وری، محورهای اصلی طرح تحول اقتصادی دولت است، گفت:‌ البته بررسی مهم‌ترین بخش این طرح یعنی موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها سه سال طول کشید که به نظر می‌رسد باید سرعت کار برای اجرای طرح تحول اقتصادی بیشتر شود. میرتاج‌الدینی تحقق عدالت با تدوین برنامه جامع فقرزدایی را از اهداف طرح تحول اقتصادی دولت دانست و گفت:‌ ایجاد صندوق توسعه ملی که قرار است ۲۰ درصد درآمد نفتی مستقیما به آن واریز شود، در واقع روشی برای ایجاد عدالت بین نسلی است.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور با اشاره به اینکه به تازگی قرارداد راه‌اندازی هشت فاز جدید پارس جنوبی امضا شده است، گفت:‌ هر کدام از این فازها روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز تولید خواهد کرد، اما نگرانی ما این است که با روند کنونی مصرف انرژی در داخل کشور حتی با راه‌اندازی این هشت فاز نیز طی چند سال آینده هیچ گازی برای صادرات باقی نماند.

وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی با ۲۵۰ میلیون نفر ماهانه ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌شود، گفت:‌این در حالی است که ما در نیمه بهمن ماه سال گذشته رکورد مصرف ۵۳۲ میلیون متر مکعب گاز را زدیم.

او با بیان اینکه مصرف خانگی فرآورده‌های نفتی در ایران دو برابر متوسط جهانی است، گفت: ‌عدم مصرف بهینه در غیر از حوزه انرژی هم وجود دارد، به طوری که هم‌اکنون ۳۰ درصد نان تولیدی در کشور به ضایعات تبدیل می‌شود؛ در حالی که دولت سالانه چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بابت نان یارانه می‌دهد.

او افزایش مصرف کالاهای یارانه‌ای و افزایش قاچاق را از تبعات پرداختن یارانه غیر مستقیم دانست و ادامه داد: در حالی که بودجه عمومی کشور از صد هزار میلیارد تومان گذشته است، هم‌اکنون به همین میزان یارانه به کالاهای مختلف تعلق می‌گیرد.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه در کشور ما بیشترین یارانه به بخش انرژی تعلق می‌گیرد، گفت: ‌در دنیا نه تنها به انرژی یارانه‌ تعلق نمی‌گیرد، بلکه دولت‌ها از آن مالیات نیز دریافت می‌کنند؛ البته اثر پرداخت یارانه به انرژی در کشور ما افزایش ترافیک و تخریب بیشتر محیط زیست است.

وی در پایان تاکید کرد که دولت قصد دارد ۵۰ درصد منابع آزاد شده ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها را به صورت نقدی به مردم پرداخت کند و باقی آن را نیز به بخش تولید و حمایت از آن اختصاص می‌دهد؛ بنابراین سهم دولت از هدفمند کردن یارانه‌ها تنها صرفه‌جویی ایجاد شده در کشور است.