رایزنی‌های دیپلماتیک متکی در بروکسل

عکس: ایسنا

زمان نهایی مذاکرات‌ایران و ۱+۵ در دست بررسی است

متکی: استانداردهای حقوق بشری کانادا دوگانه است

دنیای اقتصاد- منوچهر متکی، وزیرخارجه که به منظور شرکت در اجلاس دوستان پاکستان در مقر اتحادیه اروپایی صبح روز جمعه به بروکسل سفر کرد، در حاشیه‌این نشست به طور جداگانه با همتایان کانادایی، آلمانی و ترک خود دیدار و درباره مهم ترین مسایل بین‌المللی و موضوعات دوجانبه با آنان گفت و گو کرد. متکی همچنین در حاشیه‌این نشست در گفت و گو با خبرنگاران با تاکید بر موضع قبلی تهران مبنی بر آمادگی‌ایران برای انجام مذاکره با ۱+۵ اعلام کرد: زمان نهایی مذاکرات در دست بررسی است. به گزارش خبرگزاری مهر، متکی افزود: تاریخ پیشنهادی ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) طرف مقابل دریافت شده است و رایزنی‌های طرفین برای رسیدن به تفاهم نهایی در مورد تاریخ و مکان مذاکرات در دست بررسی و پیگیری است‌.

امنیت پاکستان، امنیت‌ایران است

متکی اما در سخنرانی خود در نشست دوستان پاکستان نیز گفت: تمرکز بر اقدامات نظامی و قهرآمیز، بمباران‌های کور و افزایش شمار نیروهای بیگانه در منطقه نه تنها راه‌حل مشکلات منطقه نیست، بلکه موجب افزایش حساسیت‌ها و رشد افراط‌گرایی در سطوح مختلف جوامع منطقه می‌شود.

به گزارش ایسنا ، وی با توجه به نقش اساسی جمهوری اسلامی ایران در ثبات منطقه گفت: ایران همواره در کنار دولت پاکستان حضور فعالانه داشته و به دلیل برخورداری از مرز مشترک طولانی با کشور دوست و برادر پاکستان و اشتراکات عدیده تاریخی، دینی، فرهنگی و زبانی، توسعه امنیت و امنیت توسعه پاکستان را به مثابه توسعه و امنیت خود می‌داند.

وی با برشمردن برخی پروژه‌های اقتصادی بین ایران و پاکستان از جمله طرح انتقال انرژی که به مراحل تعیین کننده‌ای رسیده است و می‌تواند مورد سرمایه‌گذاری دیگر کشورهای دوست پاکستان در زمینه سرمایه‌گذاری و مشارکت قرار گیرد، به برخی از پروژه‌های مطرح نظیر طرح کلان احداث شبکه انتقال برق از مرز جمهوری اسلامی ایران تا کویته به طول تقریبی ۶۰۰ کیلومتر و همچنین پروژه ساخت خط لوله انتقال گاز اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره خود را در کنار مردم پاکستان می‌داند و از زمان وقوع سیل در این کشور، دولت و مردم ایران بلافاصله کمک‌رسانی به سیل‌زدگان را آغاز کردند و همچنین در عالی‌ترین سطوح مقام معظم رهبری طی بیانیه و سخنرانی عید فطر از مردم ایران و منطقه کمک به برادران و خواهران سیل‌زده پاکستان را خواستار گردیدند.

دیدار با وزیر خارجه کانادا

در رویدادی دیگر، وزیر امور خارجه کشورمان با لورنس کانن، همتای کانادایی خود در حاشیه نشست دوستان پاکستان دیدار کرد. وی در‌این دیدار با اشاره به منشور حقوق بشر اسلامی، بر ضرورت احترام به دیدگاه‌های سایر ادیان و فرهنگ‌ها تاکید کرد و تحمیل نگاه غرب در زمینه حقوق بشر را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

خبرگزاری مهر خبر داده است که‌این دیدار به درخواست وزیر امور خارجه کانادا صورت گرفته است.بر اساس‌این گزارش، متکی در‌این دیدار با تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی‌ایران در زمینه موضوعات مرتبط با حقوق بشر، استاندارد دوگانه غرب در برخورد با مسائل حقوق بشری و همچنین بهره‌برداری سیاسی از مقوله حقوق بشر در برخورد با سایر کشورها بر لزوم تغییر در ساختارهای ناعادلانه بین‌المللی تاکید و اقدام کانادا در بانی شدن قطعنامه حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی‌ایران در سال‌های اخیر را اقدامی‌سیاسی و مبتنی بر استاندارد دوگانه ذکر کرد.وزیر خارجه‌ایران همچنین با اشاره به منشور حقوق بشر اسلامی‌بر ضرورت احترام به دیدگاه‌های سایر ادیان و فرهنگ‌ها تاکید و تحمیل نگاه غرب در زمینه حقوق بشر مبتنی بر تفکر لیبرال دموکراسی را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

متکی با اشاره به موفق نبودن ساختار بین‌المللی در ۶۰ سال گذشته در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، بر لزوم بازنگری در‌این ساختارها تاکید کرد.

وزیر خارجه کانادا نیز در‌این دیدار با اشاره به موضوع قاچاق مواد مخدر از افغانستان، جلوگیری از ترانزیت آن را مساله مهمی‌دانست که دو کشور می‌تواند در زمینه مبارزه با آن همکاری کنند.

توسعه روابط ‌ایران و ترکیه

در رخدادی دیگر در حاشیه نشست دوستان پاکستان در مقر اتحادیه اروپا، وزیران خارجه جمهوری اسلامی‌ایران و ترکیه با یکدیگر دیدار و آخرین تحولات روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، متکی و احمد داود اوغلو در‌این دیدار که بعد از ظهر روز جمعه در حاشیه نشست دوستانه پاکستان در مقر شورای اتحادیه اروپایی در بروکسل برگزار شد، به همکاری‌های دو کشور در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی پرداخته و برنامه‌های آتی کمیسیون مذکور را مرور و بر ضرورت توسعه روابط دو جانبه در همه زمینه‌های سیاسی دو کشور تاکید کردند.

وزیران خارجه ‌ایران و ترکیه در ادامه با توجه به اهمیت همکاری‌های دو کشور در سطح منطقه‌ای ضمن مرور بر موضوعات منطقه‌ای، دیدگاه‌های خود را در‌این زمینه مطرح ساختند.

درخواست بخشش برای ۲ تبعه آلمانی

اجلاس دوستان پاکستان در بروکسل حاشیه دیگری نیز داشت‌. در این حاشیه وزیر خاجه آلمان با وزیر خارجه‌ایران دیدار و ضمن گفت‌وگو درباره مسائل دوجانبه و موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی در خواست کرد که دو تبعه آلمانی دستگیر شده در تبریز مورد لطف و رافت اسلامی ‌قرار گیرند. به گزارش خبرگزاری مهر، در‌ این ملاقات که سومین دیدار دو وزیر خارجه طی سال‌های اخیر است، در مفید بودن ‌این گونه گفت‌وگوها برای درک بهتر مواضع طرفین تاکید شد.وزیران خارجه با بررسی پیشینه تاریخی مناسبات دو کشور از‌ ایجاد فرصت‌های جدید برای همکاری‌های فی‌ما‌بین استقبال کردند.

در‌این دیدار وزیر خارجه آلمان با اشاره به دو تبعه آلمانی دستگیر شده که با روادید گردشگری وارد‌ایران شده و اقدام به فعالیت‌های غیرمتعارف نموده‌اند از وزیرخارجه درخواست کرد افراد دستگیر شده مورد لطف و رافت اسلامی ‌قرار گیرند.

متکی نیز در‌این دیدار با تشکر از ابتکار وزیر خارجه آلمان برای‌این دیدار و با اشاره به تاریخ طولانی روابط سیاسی - اقتصادی و فرهنگی دو کشور گفت: گفت‌وگوهای رو در رو همواره ابهام‌زدا و سازنده است.وی با اشاره به اقدامات غیرحرفه‌ای اتباع آلمانی گفت: موضوع آنان در چارچوب قانون و نظام قضایی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

در همین رابطه، غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای دادستان کل کشور هفته گذشته در حاشیه نشست پایانی شورای قضایی استان‌های شمال ‌غرب کشور در پاسخ به سوالی درباره بازداشت دو تبعه آلمانی در تبریز گفته بود: این دو تبعه که با روادید توریستی در تبریز حضور یافته بودند، بدون مدرک از نام خبرنگار سوءاستفاده کرده و با خانواده سکینه آشتیانی ارتباط برقرار کرده بودند. با توجه به ارتباطاتی که این دو تبعه با جریان‌های معاند خارج از کشور داشتند، در ایران دنبال اهداف خاصی بودند که به محض اثبات این موضوع دستگیر شدند و هم اکنون نیز در بازداشت به سر می‌برند.

محسنی‌اژه‌ای تاکید کرده بود: این دو تبعه آلمانی خود نیز به کار خلافشان اذعان و اعلام کرده‌اند که استفاده از عنوان جعلی خبرنگار کار خلافی بوده است.