واکنش آمریکا، انگلیس و آلمان به پیشنهاد مذاکره 1+5 با‌ایران

دنیای اقتصاد- انگلیس و آلمان از پیشنهاد کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای ازسرگیری مذاکرات گروه ۱+۵ با‌ایران در ماه آینده میلادی استقبال کردند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با بیان اینکه واشنگتن منتظر پاسخ تهران به پیشنهاد اشتون است، گفته است: اکنون توپ در زمین ایران است. کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه ۱+۵ (‌آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان‌) روز پنج‌شنبه هفته گذشته به‌ایران پیشنهاد داد تا مذاکرات هسته‌ای دو طرف در ماه نوامبر (‌۱۰ آبان تا ۱۰ آذر) از سرگرفته شود. سخنگوی خانم اشتون پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت، او از سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و رییس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ‌ایران، دعوت کرده است، اواسط ماه نوامبر به مدت سه روز در شهر وین با او دیدار و مذاکره کند.

به گزارش سایت شبکه خبر سیما، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا از اعلام آمادگی گروه ۱+۵ برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ‌ایران استقبال کرد.

هیگ با انتشار بیانیه‌ای در روز جمعه ضمن حمایت از دعوت خانم اشتون، از‌ ایران خواست به طور سریع و مستقیم به ‌این پیشنهاد پاسخ دهد.

گوئیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان نیز رویکرد جمهوری اسلامی‌ایران در پذیرش درخواست کشورهای ۱+۵ برای گفت‌وگو را مثبت و سازنده ارزیابی و ابراز امیدواری کرد ‌این گفت‌وگوها با نگاه به آینده بتواند فرصت‌های جدیدی را مقابل طرفین قرار دهد.

بر اساس‌این گزارش، منوچهر متکی‌، وزیر خارجه‌ ایران در نخستین واکنش به پیشنهاد‌ اشتون برای مذاکره سه روزه نماینده‌ایران با نمایندگان ۱+۵، ابراز امیدواری کرد که ‌این مذاکرات نتیجه بخش باشد. سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در واکنش به‌این دعوت اعلام کرد: گفت‌وگو به منظور همکاری با ایران تنها گزینه مناسب برای ۱+۵ است.

افزون بر واکنش انگلیس و آلمان به پیشنهاد اشتون برای مذاکره ‌ایران با ۱+۵، فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به ‌این رویداد گفت: اکنون توپ در زمین ایران است.به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه هندو ـ چاپ هند ـ کراولی افزود: درهای دیپلماسی هنوز روی ایران باز است، همان‌گونه که باراک اوباما ـ رییس‌جمهور آمریکا ـ به این موضوع اذعان کرده است.

وی با بیان ‌اینکه کاترین اشتون از ایران دعوت کرده است که در مذاکرات هسته‌ای ماه آینده شرکت کند، ادامه داد: ما نیز امیدواریم که در این مذاکرات، گفت‌وگوهای جدی درباره برنامه هسته‌ای ایران شود. اگر ایران بتواند از این پتانسیل موجود استفاده کرده و تعهداتش را اجرا کند در این صورت به ما کمک خواهد کرد که ماهیت برنامه هسته‌ای‌اش را درک کنیم. همچنین ایران باید همه جهان را متقاعد کند که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای‌اش تاکید کرده است.

کراولی افزود: ما منتظر پاسخ ایران به این پیشنهاد هستیم. در واقع ما درباره ایران استراتژی دوگانه به کار می‌بریم؛ از یک‌سو فشار بیشتری بر ایران وارد کرده و از سوی دیگر هنوز درهای دیپلماسی در برابر این کشور باز است.

او ادامه داد: امیدواریم ایران به پیشنهاد اشتون پاسخ داده و مذاکرات هسته‌ای آغاز شود.