5 توصیه به دولت در آستانه اجرای قانون یارانه‌ها

جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در آستانه اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها پنج توصیه به دولت ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کمیته اقتصادی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی که به دبیرکلی علیرضا زاکانی و با عضویت افرادی چون پرویز سروری، فریدالدین حداد عادل و مهدی‌طائب فعالیت می‌کند، در آستانه فاز جدیدی از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در بیانیه‌ای توصیه‌هایی به دولت به شرح ذیل ارائه کرد: ۱. اگر هدفمندکردن یارانه‌ها بخواهد در راستای بهبود رفاه جامعه - به ویژه اقشار محروم- محقق شود لازم است لوازم و بسترهای آن به دقت مورد مراقبت باشد تا خدای‌ناکرده این جراحی اقتصادی به ضد اهداف خود تبدیل نشده و به وخامت اوضاع تولید، اشتغال و رفاه خانوارها بویژه طبقات محروم منجر نشود.

مراعات تدریج و تدبیر، فراهم کردن کالاها و خدمات جانشین، استفاده توامان از سیاست‌های غیرقیمتی، حمایت‌های اعتباری از تولیدکنندگان جهت اصلاح تکنولوژی و حفظ قدرت رقابت و اشتغال، کاستن همزمان از ناکارآمدی‌های دولتی، اتخاذ سیاست‌های مکمل پولی و مالی از جمله ریاضت اقتصادی دولت و مدیریت تسهیلات، تکمیل بانک اطلاعات اقتصادی خانوار جهت رعایت عدالت و کنترل تورم انتظاری جزو مهمترین لوازم اجرای موفق این قانون به شمار می‌رود.

۲. تجربه اخیر برخی مخالفت‌ها با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نشان داد، دولت باید به طور همزمان بر اقناع افکار عمومی، فراهم کردن زیرساخت‌های اجرا و اصرار بر اجرای صحیح و بی‌تبعیض قانون پافشاری نموده و در برابر اعتراض‌ها و مقاومت‌های غیرمنطقی عقب‌نشینی ننماید.

تدارک تیم مدیریتی قوی برای رسیدگی سریع به شکایت‌های عدالتخواهانه در مسیر اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، چابک بودن مدیریت و داشتن اختیارات کافی و کاستن از بار مشکلات مردم به ویژه محرومان بخش دیگری از عبرت‌ها است.

۳. نوسانات اخیر بازار ارز نشان داد که دولت نیازمند دوراندیشی بیشتر در مسیر اجرای این قانون است. از اندکی پیش روشن بود که رکود نسبی حاکم بر فعالیت‌های مولد و سکون بورس اوراق بهادار و همچنین بخش مسکن، خود موجب انتقال نقدینگی سرگردان کشور به بخش‌هایی مانند طلا و ارز خواهد شد. این اتفاق قابل پیش‌بینی در هفته‌های اخیر به نحوی رخ داد که گویا دولت هیچ آمادگی برای پیشگیری یا مقابله با آن نداشت. در آستانه هدفمندکردن یارانه‌ها و افزایش بهای کالاها و خدمات، این احتمال وجود دارد که بازار کالاهای اساسی نیز دستخوش چنین سوداگری‌هایی قرار گیرد. رصدکردن به موقع و تدبیر کارشناسانه می‌تواند بستر باثباتی را برای اجرای هدفمندکردن

یارانه‌ها فراهم نموده و از تورم انتظاری و التهاب اجتماعی بکاهد.

۴. مساله تحریم‌های خارجی علیه اقتصاد ایران گرچه برای نظام مقتدر اسلامی ما، تازگی نداشته و اهرمی برای عقب‌نشینی از مواضع اصولی و عزت‌مند ما به شمار نمی‌رود، اما نیازمند تدبیر جدی برای کاستن از هزینه‌های داخلی آن و کاستن

از فشارها بر بخش‌های تولیدی و مالی است که در غیر این صورت موجب افزایش مضاعف تورم و بیکاری در کشور می‌شود.

۵. طرح‌های اقتصادی مانند طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به دلیل این که با زندگی روزمره مردم سروکار دارد نیاز به تدبیر و واکنش‌های «اقتصادی» است؛ هرچند این طرح‌ها دارای آثار «فرهنگی، سیاسی و امنیتی» متنوعی است.

بنابراین مسوولان باید توجه کنند که ضمن استفاده از ابزارهای اقتصادی برای مقابله با فرصت طلبان، ویژه‌خواران و معاندان از هرگونه القای فضای امنیتی توسط هرکسی به شدت پرهیز شود.

بعضی اظهار نظرهای نسنجیده نه‌تنها در مردم ایجاد آرامش نخواهد کرد، بلکه افتادن در دام اظهارنظرها و واکنش‌ها می‌تواند خدای ناکرده فرآیند صحیح اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را به طور کلی منحرف کند و برخی هزینه‌های اجتماعی ناگوار آن به کلی منافع اجتماعی آن را از بین ببرد.