رییس و یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از بازگشایی پرونده مدارک تحصیلی غیرمعتبر مدیران دولتی و فرزندان مسوولان در این کمیسیون خبر دادند. علی عباسپور، رییس کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از سوال برخی نمایندگان از وزیر علوم درباره مدارک مسوولانی که از دانشگاه باکو اخذ شده، خبر داد و گفت: این سوال را با هیات‌رییسه مجلس مطرح کرده‌ایم که اگر هیات‌رییسه مجلس سوال را مستقیما در ارتباط با وزیر علوم بداند، مطرح کند. نماینده تهران درباره این سوال نمایندگان از وزیر علوم گفت: این سوال که چه کسانی از مسوولان کشور در دانشگاه باکو ثبت نام کرده اند به طور مستقیم به وزیر علوم مربوط نمی‌شود، چون ممکن است بسیاری از مسوولان در حال حاضر بدون اطلاع وزارت علوم در باکو تحصیل کنند. لزومی هم ندارد که این مسوولان برای تحصیل در باکو به وزیر علوم خبر دهند. رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات در اظهارنظری راجع به اعتبار مدارک دانشگاه‌های باکو نیز گفت: ضوابط اعتبارسنجی دانشگاه‌های آذربایجان مشخص است و در معاونت دانشجویی وزارت علوم وجود دارد. علی‌الاصول دانشگاه‌های آذربایجان، دانشگاه‌هایی معتبر نیستند و به ندرت مورد تایید هستند. عباسپور خاطرنشان کرد: رسیدگی به اینکه ممکن است مدارک عده‌ای از مسوولان از دانشگاه باکو باشد، بحثی خارج از وظایف کمیسیون تخصصی آموزش و تحقیقات است. درباره این بحث‌ها باید هیات‌رییسه مجلس مستقیما به کمیسیون آموزش و تحقیقات اعلام کند تا کمیسیون بتواند اقدامی انجام دهد. در حقیقت کمیسیون آموزش و تحقیقات را وارد این بحث‌های سیاسی نمی‌کنیم.

اما علیرضا سلیمی، دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به بی‌اعتبار بودن مدرک دانشگاه‌های برخی کشورهای حوزه دریای خزر گفت: برخی نمایندگان مجلس، برخی دولتی‌‌ها و برخی از فرزندان مسوولان کشور از این دانشگاه‌ها مدرک گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد در کشور حضور دارند که دانشجوی دکترای دانشگاه‌های ارمنستان،‌ تاجیکستان، ‌آذربایجان، اوکراین و غیره هستند که متاسفانه مدارک این دانشگاه‌ها از نظر علمی بسیار ضعیف‌اند،‌ اظهار داشت:‌ برخی از این دانشگاه‌ها در آغاز ترم از دانشجویان پول می‌گیرند و دانشجویان دیگر سر کلاس نمی‌روند و حتی پایان نامه خود را با پول برایشان می‌نویسند.

وی با بیان اینکه مدارک این دانشگاه‌ها از نظر علمی اعتبار ندارند، گفت:‌ کمیسیون آموزش و وزارت علوم قرار است در این زمینه ورود پیدا کرده و مدارک این دانشگاه‌ها را مجددا مورد ارزیابی قرار دهند. عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: متاسفانه بعضی از افراد مسائل علمی را دستاویزی برای رسیدن به برخی مطامع شخصی خود قرار می‌دهند که برخی از آنها در مجلس، برخی در دولت و برخی از آنها نیز فرزندان مسوولان کشور هستند. سلیمی اضافه کرد: عمده این افراد آقازاده‌ هستند و بنده خودم به صورت مصداقی برخی از مسوولان استانی را سراغ دارم که در این دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند و از موقعیت خودشان در این زمینه سوءاستفاده می‌کنند.