زندان‌های مخوف و شرایط بسیار نامناسب در عربستان در انتظار حاملان مواد مخدر به این کشور است

رییس پلیس فرودگاه‌های کشور به معتادان توصیه کرد: با توجه به مشکلاتی که این افراد در عربستان خواهند داشت، از سفر حج خودداری کنند. به گزارش ایرنا، سرتیپ دوم پاسدار «نبی‌الله حیدری» در جمع خبرنگاران، افزود: پلیس قاطعانه از حمل مواد مخدر جلوگیری خواهد کرد، به همین دلیل توصیه می‌کنیم، هموطنانی که قصد سفر حج دارند از حمل مواد مخدر جدا خودداری کنند.

به گفته حیدری، پلیس ایران از لحاظ ادوات از پلیس عربستان پیشرفته‌تر است، اما حساسیت پلیس عربستان نسبت به حمل مواد مخدر بیشتر از ما است. رییس پلیس فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه بیشترین جاسازی‌ها در کفش‌های زائران صورت می‌گیرد، گفت: دستگاه‌های ایکس‌ری در خروجی‌های کشور وجود داشته و توانایی تشخیص هرگونه مواد مخدر را دارند.

این مقام انتظامی با تاکید بر اینکه علما و مراجع برای حمل مواد مخدر حرمت شرعی قائل شده‌اند، یادآورشد: حج، سفر معنوی است، بنابراین باید شرعیات در این سفر لحاظ شود، از زائران درخواست داریم از حمل مواد مخدر خودداری کنند.

بیشترین دستگیری‌ها در فرودگاه مهرآباد

به گفته سردار حیدری، ۱۰۷ نفر از زائران توسط پلیس فرودگاه کشور در جریان سفر حج سال گذشته دستگیر شدند که بیشترین دستگیری‌ها را در فرودگاه مهرآباد و بیشترین کشفیات را در فرودگاه مشهد داشتیم.

به گفته رییس پلیس فرودگاه‌های کشور، دو کیلو و ۱۴۳ گرم مواد مخدر در سال گذشته در سراسر کشور کشف شد و به دلیل تلاش پلیس نیروی انتظامی، پلیس عربستان تنها توانست یک نفر را در رابطه با مواد مخدر دستگیر کند.

این مقام انتظامی با یادآوری اینکه امسال ۴۰۰ هزار نفر به عمره مشرف شدند، گفت: از بین ۴۰۰ هزار زائر ایرانی، ۴۷۱ نفر به جرم حمل مواد مخدر دستگیر شدند که ۹۳ نفر این افراد را زنان تشکیل می‌دادند.

به گفته حیدری، ۷ کیلو و ۹۵۵ گرم مواد مخدر از زائران عمره کشف شد و متاسفانه پلیس عربستان نیز هفت نفر را در ارتباط با مواد مخدر دستگیر کرد.

سردار حیدری توضیح داد: تمامی افرادی که در فرودگاه‌های عربستان دستگیر شده‌اند، پس از تحمل زندان‌های مخوف و شرایط بسیار نامناسب آزاد و به کشور بازگشتند.

دوتن از زائران معتاد در عربستان جان خود را از دست دادند

رییس پلیس فرودگاه‌های کشور با تاکید بر اینکه مناسب شخصیت ایرانی و زائران ما نیست که به دلیل همراه داشتن مواد مخدر مورد بدرفتاری و شرایط نگهداری سخت قرار گیرد، افزود: در عمره گذشته از بین ۷۶۵ هزار نفر عمره‌گذار، پلیس فرودگاه کشور هزار و ۶۹ نفر را به اتهام حمل مواد مخدر دستگیر کرد.

حیدری ادامه داد: ۳۰۱ زن دستگیرشدگان سال گذشته را تشکیل می‌دادند و ۱۴ کیلو و ۱۲۳ گرم مواد مخدر از این افراد کشف شد.

این مقام انتظامی یادآورشد: ۱۶۰ نفر را پلیس عربستان دستگیر کرد و دو نفر از این افراد به دلیل کهولت سن و شرایط سخت نگهداری در زندان‌های عربستان جان خود را از دست دادند.

ممنوعیت شیرین بیان، دیازپام و متادون

رییس پلیس فرودگاه‌های کشور به افرادی که قصد سفر به حج تمتع را دارند توصیه کرد از همراه بردن شیرین‌بیان، داروهایی که از خانواده دیازپام هستند و همچنین متادون خودداری کنند.

حیدری گفت: از منظر پلیس کشور عربستان داروهای متادون که در کشور برای معتادان پرخطر تجویز می‌شود، جرم محسوب شده و افرادی که این نوع داروها را با خود حمل کنند دستگیر خواهند شد. این مقام انتظامی با بیان اینکه داروهای دیازپام در کشور عربستان جرم به شمار می‌رود، افزود: گیاه شیرین‌بیان به دلیل عدم شناخت پلیس عربستان جرم محسوب شده و فرد حامل این گیاه را دستگیر می‌کنند.

رییس پلیس فرودگاه‌های کشور ادامه داد: البته حمل داروهای اعصاب و روان و آرامبخش‌ها با هماهنگی صاحبان کاروان بلامانع است.