مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی کلیات سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور، ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به عنوان امر حاکمیتی و توسعه مشارکت همگانی را تصویب کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، مجمع تشخیص مصلحت نظام که در جلسه قبل خود کلیات سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور را تصویب کرده بود در جلسه روز شنبه به بررسی و تدوین بندهای مجزای این سیاست‌ها پرداخت و دو بند از این سیاست را تصویب کرد.

در این جلسه که علاوه بر اکثریت اعضا، وزیر آموزش و پرورش به همراه معاونان و مشاوران مربوطه و رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، پس از مطرح شدن پیشنهادهای کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضا به بررسی و تدوین این سیاست‌ها پرداختند و موارد ذیل به تصویب رسید:

۱. تحول در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در جهت رسیدن به حیات طیبه (زندگی فردی و اجتماعی مطلوب اسلامی) و رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و ارتقای کیفی در حوزه‌های بینش، دانش، مهارت، تربیت و سلامت روحی و جسمی دانش‌آموزان با تاکید بر تربیت انسان‌های با اراده، خردورز، مومن، متخلق به اخلاق اسلامی، کارآفرین، سالم، با نشاط، پرسشگر، آزادمنش، مسوولیت‌پذیر، قانونگرا، عدالت خواه، صلح جو، نظم‌پذیر، خلاق، وطن دوست، حق مدار، ظلم ستیز، جمع گرا، خودباور، دانا، توانا، ایثارگر و جهانی اندیش.

۲. ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهم‌ترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و اعمال سیاست‌های مصوب، هدایت و نظارت بر آن (از مهد کودک، پیش دبستانی تا دانشگاه) به عنوان امر حاکمیتی و توسعه مشارکت همگانی.