مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: با توجه به بی‌ثباتی در مدیریت شهرداری‌های برخی شهرها به واسطه اختلاف و بر‌کناری شهرداران از‌ سوی شوراها، انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم باعث ایجاد ثبات مدیریتی در شهر‌های بزرگ می‌‌شود. به گزارش دنیای‌اقتصاد، این مرکز پس از بررسی «طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی آن»، نظر خود را در این خصوص اعلام کرد.

به گزارش مرکز پژوهش‌ها، این طرح درصدد حل مشکلات و معضلاتی است که در شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته به آنها به واسطه استیضاح و برکناری مکرر شهرداران توسط برخی از شوراهای اسلامی شهر‌ها به وجود آمده است و تا حدودی می‌تواند این مشکلات و معضلات را رفع کند مشروط بر اینکه در برخی از مواد طرح تغییرات جدی صورت گیرد.

این گزارش می‌افزاید: ‌‌طرح انتخاب مستقیم شهرداران توسط مردم می‌تواند با آثار مثبتی نظیر ایجاد ثبات مدیریتی، تقویت نقش نظارتی شورای شهر، ظهور شهرداری‌های قدرتمند و مسوولیت‌پذیر، افزایش تعامل و همکاری مردم با شهرداران، افزایش مشارکت مردم، ... به همراه باشد، البته به شرطی می‌توان به محاسن و آثار مثبت انتخاب مستقیم شهرداران امیدوار بود که ایرادات وارده بر طرح رفع گردد و در کنار این نیز منابع درآمدی برای جبران هزینه‌های ناشی از انتخابات مشخص شود.