رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر درباره برخی اظهارات مبنی بر ترس طلافروشان از شفافیت درآمدشان تصریح کرد: گرچه سازمان امور مالیاتی می‌گوید طلافروشان از شفافیت فرار می‌کنند، اما از آن نمی‌ترسیم و اخذ مالیات از اجرت و سود طلافروش نیز به شفافیت درآمد منجر می‌شود. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: بر اساس تفاهم کارگروهی متشکل از نمایندگان مجلس، نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس، نمایندگان اتحادیه صنف طلا و وزارت امور اقتصادی و سازمان مالیاتی تشکیل شده است که ظرف یک ماه از ۱۹ مهر ماه تا ۱۹ آبان ماه جلساتی تشکیل و نتیجه آن را به کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش دهند.

وی درباره ابهام قانون مالیات بر ارزش افزوده در مورد صنف طلا و جواهر گفت: نقطه ابهام قانون این است که سازمان مالیاتی می‌گوید از مرحله واردات در بدو ورود مالیات ۳ درصد گرفته می‌شود و اتحادیه طلا می‌گوید در هر مرحله فقط از اجرت ساخت و سود مغازه‌دار ۳ درصد مالیات اخذ شود و از تکرار مالیات خودداری شود و هر مرحله مالیات اجرت جدید و ارزش ایجاد شده جدید را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده بپردازد.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: از نظر اقتصاددانان باید روشن شود که آیا طلا یک کالای سرمایه‌ای است یا مصرفی، که طبق برآورد اقتصاددانان در تمام جوامع طلا به عنوان پشتوانه پولی و کالای سرمایه‌ای و نه مصرفی به حساب می‌آید، بنابراین باید از میزان کار انجام شده و ارزش افزوده آن مالیات گرفته شود.

رییس اتحادیه کشوری صنف طلا و جواهر خاطرنشان کرد: در نشست کارگروه مشترک مرکز پژوهش‌ها، نمایندگان مجلس،‌ نمایندگان وزارت دارایی، سازمان مالیاتی و اتحادیه صنف طلا و جواهر این موضوعات فنی بررسی می‌شود و نظر قطعی این کارگروه به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه می‌شود. کشتی‌آرای خاطرنشان کرد: طلا به عنوان کالای سرمایه‌ای است که مستهلک نمی‌شود و هیچ وقت از بین نمی‌رود، اما کالایی مانند خودرو اگر تصادف کند یا آتش‌سوزی انجام شود از بین می‌رود؛ در حالی که طلا نه آتش می‌گیرد و نه از بین نمی‌رود، بلکه مرتب تغییر شکل پیدا می‌کند.