هیلاری کلینتون: نیروگاه بوشهر صلح‌آمیز است

آمانو: سوخت‌گذاری نیروگاه بوشهر مطابق با توافقنامه پادمان‌های آژانس اتمی است

دنیای اقتصاد- آغاز سوخت گذاری نهایی در قلب رآکتور نیروگاه بوشهر در روز سه‌شنبه، واکنش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هیلاری کلینتون، وزیرخارجه آمریکا را در پی داشته است. آمانو سوخت‌گذاری نیروگاه بوشهر را مطابق با توافقنامه پادمان‌های آژانس خوانده است.کلینتون نیز اذعان کرده است که نیروگاه اتمی بوشهر صرفا برای مقاصد صلح‌آمیز است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری شینهوا، آمانو درباره سوخت گذاری در قلب رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر گفت که سوخت‌گذاری در‌این نیروگاه با تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و مواد هسته‌ای مورد استفاده در‌این نیروگاه مطابق با توافقنامه پادمان‌های آژانس است.مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه خود را اجرای توافقنامه پادمان‌های آژانس در قبال برنامه هسته‌ای‌ایران، نظارت بر تعهدات‌این کشور درباره برنامه هسته‌ای خود و اعمال قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل توصیف کرد.

وی همچنین در اظهاراتی متناقض و با بی اعتنایی به همکاری شفاف ‌ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار برداشتن قدم‌های محسوس ‌این کشور درباره پایبندی به تعهدات خود شد.

آمانو در ادامه بر اهمیت ادامه گفت‌وگوهای ‌ایران و اعضای گروه ۱+۵ که شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان است، تاکید کرد.

به گفته هیلاری کلینتون، آمریکا اذعان دارد که ایران حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دارد و می‌داند که نیروگاه اتمی بوشهر صرفا برای مقاصد صلح‌آمیز است. به گزارش ایسنا، کلینتون پس از دیدار با مایکل اسپیندلگر، همتای اتریشی‌اش در جمع خبرنگاران با تکرار اتهامات غرب درباره ایران اظهار کرد: ما با رآکتور آنها در بوشهر مشکلی نداریم، بلکه با تاسیساتی مشکل داریم که در جاهایی مثل نطنز و قم و سایر جاهایی که ما معتقدیم در آن‌جا برنامه تسلیحاتی جریان دارد، قرار دارند. به گزارش خبرگزاری رویترز، کلینتون افزود: برخی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها از این‌که ایرانیان در حال راه‌اندازی رآکتورشان هستند ابراز شگفتی کردند. مشکل ما این نیست. آنها حق داشتن انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را دارند، اما حق داشتن تسلیحات هسته‌ای را ندارند. وی هم‌چنین تاکید کرد: کار روسیه بر روی رآکتور آب سبک بوشهر از مناقشه طولانی‌مدت جامعه بین‌المللی با ایران در زمینه اهداف هسته‌ای‌اش جداست. وزیر خارجه آمریکا گفت: آنچه ایران در حال انجام دادن آن است، راه‌اندازی رآکتوری است که بر اساس آنچه ما می‌دانیم و آنچه روس‌ها که سال‌هاست برای ساخت این رآکتور با ایران همکاری کرده‌اند به ما اطلاع داده‌اند، منحصرا برای مقاصد صلح‌آمیز است. اسپیندلگر، وزیر خارجه اتریش نیز اظهار کرد: نشانه‌هایی وجود دارد حاکی از این‌که ایران آماده است به میز مذاکرات بازگردد. کلینتون هم در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: واشنگتن نیز امیدوار است که ایران مذاکرات با گروه ۱‌+‌۵ (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متشکل از آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه به علاوه آلمان) را از سر بگیرد.

واکنش‌های اولیه غرب

به گزارش دنیای اقتصاد، مرحله اولیه سوخت‌گذاری نیروگاه اتمی‌ بوشهر روز شنبه ۳۰ مرداد سال جاری با حضور صالحی، سرگئی کرینکو رییس روس اتم و نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ آغاز ‌شد. پس از سوخت‌گذاری، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌بلافاصله بیانیه‌ای صادر و سوخت‌گذاری نیروگاه اتمی‌ بوشهر را تایید کرد.‌ ایهان اورنسل، سخنگوی بخش مطبوعاتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ در ‌این باره گفت: آژانس به طور معمول از نیروگاه اتمی ‌بوشهر در‌ایران بازرسی می‌کند.

اما وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در واکنش به خبر تجهیز نیروگاه بوشهر به سوخت، اعلام کرد: تامین سوخت رآکتور بوشهر و همکاری روسیه در ‌این باره دلیلی است بر اینکه ‌ایران نیازی به تاسیسات غنی‌سازی ندارد. وزارت خارجه آمریکا در عین حال اعلام کرد: نیروگاه هسته‌ای بوشهر هیچ تهدیدی مبنی بر اشاعه تسلیحات هسته‌ای به شمار نمی‌رود. وزیر خارجه فرانسه هم در بیانیه‌ای هماهنگ با وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، افتتاح فیزیکی نیروگاه بوشهر نشان داد که ‌ایران نیازی به تلاش برای غنی‌سازی اورانیوم ندارد. بنابراین ‌ایران باید با پایان دادن به اقدامات هسته‌ای خود و نقض قطعنامه‌های شورای امنیت، اعتبار خود را بازیابی کند. براساس بیانیه وزارت خارجه فرانسه، نیروگاه هسته‌ای بوشهر زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌خواهد بود و تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده برضد ‌ایران با هدف محروم کردن ‌این کشور از داشتن انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز در صورتی که به تعهدات خود در زمینه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای عمل کند، نبوده است. دولت انگلیس هم در بیانیه‌ای با بیان ‌اینکه لندن همیشه به حق ‌ایران در دستیابی و بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز احترام گذاشته است، اعلام کرد: البته انگلیس همچنان بر فشارهای خود به ‌ایران ادامه می‌دهد تا‌ این کشور از فرصت ‌ایجاد شده در مذاکرات با گروه پنج به علاوه یک برای گفت‌وگو در مورد تمام ابعاد برنامه هسته‌ای‌اش بهره بگیرد. الیستر برت، وزیر مشاور در امور خارجه انگلیس نیز در ‌این باره گفت: آغاز عملیات بارگذاری سوخت در رآکتور نیروگاه هسته‌ای بوشهر توسط روس‌ها نشان از آن دارد که ‌ایران می‌تواند از انرژی هسته‌ای بهره ببرد، ما همواره به حق‌ایران در توسعه یک برنامه هسته‌ای منحصرا غیرنظامی ‌و صلح‌آمیز احترام گذاشته‌ایم.وی در عین حال گفت: مشکل‌ اینجا است که ‌ایران هیچگاه نتوانسته است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌و جامعه جهانی را درباره ‌اینکه فعالیت‌هایش در زمینه غنی‌سازی اورانیوم و طرح‌هایش در مورد آب سنگین، کاملا صلح‌آمیز و بی خطر هستند، قانع کند. اما وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای تند اعلام کرد: قدرت‌های بزرگ جهانی باید فشارهای خود را به ‌ایران افزایش دهند تا‌این کشور به تصمیمات بین‌المللی گردن نهد و فعالیت‌های خود را در زمینه غنی‌سازی اورانیوم و تولید آب سنگین متوقف کند. در ‌این بیانیه ادعا شده است: پذیرفتنی نیست کشوری که قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌را نقض می‌کند، بتواند از فواید انرژی هسته‌ای بهره‌مند شود.

رژیم صهیونیستی حدود ۳۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد و به بازرسان آژانس انرژی اتمی‌ نیز اجازه نظارت بر تاسیسات اتمی ‌خود را نمی‌دهد.