تمایل واشنگتن به مذاکرات مستمر و گسترده با تهران

دنیای اقتصاد- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تمایل واشنگتن برای مذاکره با ایران خبر داد. ابراز تمایل آمریکا پس از آن بیان شد که ایران روز جمعه به کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نامه نوشت و برای مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ از ۱۹ آبان اعلام آمادگی کرد. به دنبال این نامه‌نگاری‌ها، آمریکا هم تمایل خود را برای گفت‌وگو با ایران اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری شینهوا، فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران در یک جلسه توجیهی با استقبال از تمایل جمهوری اسلامی ‌ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای گفت: آمریکا مدت‌ها است که در پی مشارکتی پایدار و انجام گفت‌وگوهای مستمر با ‌ایران درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات است.کراولی بر تعیین هر چه سریعتر تاریخی مشخص و مکانی خاص از سوی‌ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد و گفت: می توانیم نشستی مشابه با نشست سال گذشته را داشته باشیم و منتظر ازسرگیری چنین مذاکراتی هستیم. روز جمعه رییس دفتر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با ارسال نامه‌ای بر انجام گفت‌وگوها بر مبنای نامه مورخ ‌١٥‌/‌٤/‌٨٩ (‌‌٦ ژولای ‌٢٠١٠) سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به کاترین اشتون‌، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ۱۹ آبان به بعد، در زمان و مکان مورد توافق طرفین، تاکید کرد.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان نماینده ۱+۵ نیز روز جمعه با تایید دریافت نامه ‌ایران از برنامه تهران برای آغاز مذاکرات با غرب از ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) خبر داد. دو هفته پیش از‌این، اشتون از سعید جلیلی‌، دبیر شورای عالی امنیت ملی ‌ایران دعوت کرده بود تا در نوامبر (۱۰ آبان تا ۱۰ آذر) با حضور در وین به مدت سه روز با نمایندگان گروه ۱+۵ به مذاکره بنشیند. منوچهرمتکی‌، وزیر خارجه‌ایران در نخستین واکنش به ‌این پیشنهاد‌، ابراز امیدواری کرده بود که‌ این مذاکرات نتیجه بخش باشد. جلیلی نیز در واکنش به‌این دعوت گفته بود: گفت‌وگو به منظور همکاری با ایران تنها گزینه مناسب برای ۱+۵ است.

آزادی دو تبعه آمریکا در ایران

در همین حال‌، خبر دیگری حاکی است که وزارت خارجه آمریکا در نامه‌ای از ایران خواسته دو تبعه‌ آمریکایی زندانی در‌ ایران را آزاد کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کراولی از ارسال نامه‌ای به رییس‌جمهور ایران خبر داد و با اشاره به محتوای نامه‌ اعلام کرد: در این نامه مصرانه از رییس‌جمهور ایران خواسته شده است که جوش فاتل و شین بوئر دو تبعه آمریکایی زندانی در ایران آزاد شوند. به نوشته این خبرگزاری هنوز آمریکا پاسخی از سوی ایران درباره‌ این موضوع دریافت نکرده است. گفتنی است: سارا شورد که به همراه جوش فاتل و شین بوئر تابستان سال گذشته در غرب‌ایران دستگیر شده بود، حدود دو ماه پیش با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد و در جریان سفر محمود احمدی‌نژاد‌، رییس‌جمهور ‌ایران به نیویورک با احمدی‌نژاد دیدار کرد و خواستار آزادی دو تبعه دیگر آمریکا شد.

عقب‌نشینی اروپا از تحریم نفت ایران

رویتر به نقل از مقامات اتحادیه اروپا گزارش داد که هدف تحریم‌های این اتحادیه علیه ایران محدود کردن واردات یا صادرات نفت ایران نیست، اما تاثیر این تحریم‌های مالی گسترده بر روی نفت تهران نامشخص است.

به گزارش ایسنا، جورج بریش ـ یکی از شرکای شرکت حقوق بین‌الملل کاوینگتون اند برلینگ ـ در بروکسل با اشاره به تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا چهارشنبه گذشته آنها را به قانون تبدیل کرد، گفت: کاملا مشخص است که قوانین جدید مشکلات اجرایی بیشتری را برای تاجران و نیز مقامات کشورهای مختلف به دنبال دارد.

به گزارش خبرگزاری رویتر، در سند حقوقی تحریم‌های اتحادیه اروپا که مانع سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران می‌شود، آمده است: این اقدامات محدودکننده نباید تاثیری بر روی واردات یا صادرات نفت یا گاز از ایران، از جمله پرداخت هزینه چنین واردات و صادراتی داشته باشد.

بریش گفت: باید امیدوار باشیم که منابع کافی بتواند تامین شود، در غیراین صورت آشوبی به پا خواهد شد.

به گزارش رویتر، اروپا حوزه گاز ایران را یک منبع احتمالی بزرگ می‌داند که می‌تواند وابستگی به روسیه را کاهش دهد و هرگونه تحریمی علیه این حوزه می‌تواند امنیت انرژی را در آینده به خطر بیندازد.