رایزنی وزیر اطلاعات با بشار اسد

رییس‌جمهور سوریه به طور جداگانه با وزیر اطلاعات ایران و فرستاده پادشاه عربستان دیدار کرد

بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه روز یکشنبه به طور جداگانه با وزیر اطلاعات ایران و فرستاده ویژه پادشاه عربستان دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه القدس العربی، اسد روز یکشنبه دیدارهای مجزایی را با حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران و امیر عبدالعزیز بن عبدالله، فرستاده شاه عربستان در دمشق داشت.

منابع خبری از سفارت ایران در دمشق انجام این دیدار میان اسد و مصلحی را تایید کرده؛ اما اعلام کرده اند که تهران ارتباطی میان این دیدار و دیدار اسد و فرستاده پادشاه عربستان نمی‌بیند.

این منابع تاکید کرده اند که سفر وزیر اطلاعات ایران در راستای همکاری‌های امنیتی و دفاعی صورت می‌پذیرد.

در ادامه این گزارش روزنامه القدس العربی دیدار بشار اسد با فرستاده ملک عبدالله را مرتبط به نگرانی‌های دمشق و ریاض از اوضاع لبنان دانسته است و تاکید می‌کند: سوریه و عربستان نسبت به کنار رفتن «سعد الحریری» از نخست وزیری لبنان که اخیرا زمزمه‌های آن شنیده شده، نگران هستند.بر این اساس، سران سوریه و عربستان سعودی (محور سین سین در لبنان) بر این مساله توافق نظر دارند که کنار رفتن حریری تلاش‌های آنها را در راستای کنترل تنش‌های دادگاه بین‌المللی به شکست می‌کشاند.

تسلیم پیام احمدی‌نژاد به اسد

به گزارش ایرنا، مصلحی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه در پایان سفر خود به سوریه و پیش از ترک دمشق در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در دیدار با بشاراسد، رییس‌جمهور سوریه پیام دکتر محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری ایران تسلیم همتای سوری وی شد. وی تصریح کرد: در این دیدار اوضاع منطقه در ابعاد مختلف مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت‌. وزیر اطلاعات ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی دیدار با اسد دیدگاه‌های بسیار نزدیک دو طرف نسبت به هم بود و هماهنگی بسیار خوبی بین دو طرف در مسائل مختلف منطقه اعم از سیاسی و اقتصادی و سایر مسائل وجود دارد. مصلحی ادامه داد: ارتباطات تهران-دمشق در مسائل مختلف بسیار تنگاتنگ است و نزدیکی دیدگاه‌ها در پیشبرد اهداف مشترک بسیار موثر است. وی افزود: نقطه قابل توجه در دیدار با رییس جمهوری سوریه این بود که در بحث برخورد با تهدیداتی که در منطقه وجود دارد، دو طرف دیدگاه‌های بسیار نزدیکی دارند و در ابعاد مختلف در این زمینه تبادل‌نظر شد. وزیر اطلاعات با تاکید بر این که امیدواریم این نشست ثمرات بسیار خوبی برای منطقه و دو کشور داشته باشد، تصریح کرد: سفر بسیار پرخیر و برکتی بود و دیدارهایی نیز با مجموعه‌ها و گروه‌های مختلف فلسطینی انجام شد.

مصلحی ادامه داد: در این دیدارها نیز نتایج بسیار خوبی حاصل شد و همفکری بسیار خوبی هم صورت گرفت‌.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص اقداماتی که لازم است در عرصه‌های مختلف صورت بگیرد، تبادل‌نظر شد و امیدواریم که تحولات جدی را در آینده نزدیک برای مقابله با تهدیدهایی که پیش‌رو است، داشته باشیم.

گفتنی است: بشار اسد شنبه ۱۰ مهر ماه سال جاری در راس هیاتی بلند پایه به ایران سفر کرد. سفر بشار اسد به تهران پس از آن صورت گرفت که در جریان سفر کوتاه احمدی‌نژاد به دمشق در ۲۷ شهریور ماه سال‌جاری، دو طرف درباره افزایش همکاری اقتصادی به‌ویژه در زمینه‌های راهبردی مانند نفت، گاز، راه‌آهن و گردشگری گفت‌وگو کردند.

در جریان سفر اخیر اسد به تهران دو یادداشت تفاهم بین ایران و سوریه امضا شد، یادداشت تفاهم همکاری‌های صنعتی از جمله مواردی بود که توسط علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران و ولید معلم ‌وزیر خارجه سوریه به امضا رسید. همچنین سند برقراری تجارت آزاد، دیگر یادداشت تفاهمی بود که بین منوچهر متکی وزیر خارجه ایران و ولید معلم وزیر خارجه سوریه منعقد شد. بعدازظهر ۱۰ مهرماه سال جاری نیز احمدی‌نژاد طی مراسمی در وزارت خارجه به بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه نشان عالی جمهوری اسلامی ایران را اعطا کرد.