خروج پایتخت از شرایط هشدار

باران به داد پایتخت رسید

خروج تهران از شرایط هشدار

ابهام در تداوم یا توقف طرح سراسری زوج و فرد

دنیای اقتصاد- بارش‌های پراکنده هوای تهران که از یکشنبه شب آغاز شده بود، هوای تهران را پس از تحمل یک ماه و اندی آلودگی، از وضعیت هشدار خارج کرد.

تهران ظرف یک ماه گذشته تمام روزها را در شرایط ناسالم، گاه هشدار و گاه اضطرار سپری کرد و تنها بارش باران بود که توانست اندکی از آلودگی بکاهد و به این کمک کند که پایتخت از حالت هشدار خارج شود چه به گواه اطلاعات مرکز پایش آلودگی هوای استان تهران، شهر همچنان هوای ناسالم دارد.

البته تداوم ناپایداری‌های جوی که قرار است تا امروز ادامه داشته باشد و مجددا از اوایل هفته آینده یعنی روزهای شنبه و یکشنبه از سر گرفته شود شرایط آب و هوایی را برای تهران‌نشینان بهتر خواهد کرد.

توقف اجرای سراسری طرح زوج و فرد در ابهام

این اندک ناپایداری جوی اگرچه سبب شد تا رییس پلیس راهور ناجا دستور لغو طرح سراسری زوج و فرد را بدهد و اعلام کند که ساعت اجرای محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک از روز چهارشنبه به روال عادی بازخواهد گشت. اما استاندار تهران گفت که طرح زوج و فرد به دلیل بارش کم تا اطلاع بعدی ادامه خواهد داشت و فرمانده ناجا هم تصمیم‌گیری در این مورد را به شورای عالی ترافیک واگذار کرد. این در حالی بود که دبیر شورای عالی ترافیک سید مجتبی شفیعی هم به ایسنا گفت که طرح سراسری زوج و فرد در تهران از هفته آینده از سر گرفته خواهد شد و منظور سردار مومنی توقف طرح زود و فرد تنها در روزهای تاسوعا و عاشورا بوده است.

اما رییس پلیس راهور،سردار اسکندر مومنی با قاطعیت از توقف اجرای این طرح با اشاره به خروج هوای تهران از شرایط «هشدار» خبر داد و به ایسنا گفت که با توجه به اینکه اجرای سراسری طرح «زوج و فرد» در شرایط «هشدار» و «اضطرار» آلودگی هوا مجوز اجرا داشت، لذا با تغییر وضعیت جوی و خروج تهران از شرایط «هشدار»، اجرای این طرح از روز چهارشنبه در پایتخت متوقف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب ساعت اجرای طرح زوج و فرد و طرح ترافیک و محدوده آن در تهران به حالت قبل باز می‌گردد. وی افزود: پلیس هیچ تصمیمی برای دائمی کردن طرح تردد نوبتی خودروها ندارد، اما ممکن است تغییراتی در محدوده طرح زوج و فرد صورت گیرد که این امر نیز قطعا پس از بررسی‌های کارشناسی و تصویب مراجع ذی‌ربط اعلام خواهد شد.

در این میان مرتضی تمدن، استاندار تهران اما به واحد مرکزی خبر گفت که طرح تردد زوج و فرد خودروها در پایتخت تا اطلاع بعدی ادامه دارد. وی ادامه داد که این طرح تا تحقق شرایط مطلوب ادامه دارد زیرا با متوقف شدن این طرح و قطع بارندگی‌ها، دوباره آلودگی‌ها افزایش می‌یابد. وی افزود: البته با بارندگی یکشنبه گذشته تا حد قابل توجهی میزان آلودگی‌ها رفع شد اما برای اطمینان، مصوبه کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران به قوت خود باقی است.

او همچنین به مهر هم گفته است که هفته آینده در نشستی خبری متخلفان آلودگی هوای تهران را معرفی می‌کنم و آنهایی که مردم تهران را در آلودگی هوای تهران تنها گذاشتند باید معرفی و در پیشگاه مردم تهران محاکمه شوند و برای این ادعا اسناد و مدارک دارم.

افزایش محدودیت تردد خودروهای شخصی قطعی است

علاوه بر این فرمانده نیروی انتظامی هم در این ارتباط گفت که دائمی شدن طرح تردد زوج و فرد خودروها در تهران، به تصمیم‌گیری شورای عالی ترافیک نیاز دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سردار احمدی مقدم افزود: با آلودگی هوا، طرح زوج و فرد در تهران اعمال شد، اما عده‌ای می‌گفتند ما جریمه ۱۳ هزار تومانی را می‌دهیم و عبور می‌کنیم.

فرمانده نیروی انتظامی افزود: در دنیا دیگر از طرح‌های زوج و فرد و نوبت‌بندی و مانند آن استفاده نمی‌کنند و با مجهز کردن معابر به سیستم‌های خاص، هزینه استفاده از معابر خاص را از استفاده‌کنندگان می‌گیرند.

سردار احمدی مقدم گفت: از این روش استقبال می‌کنیم و می‌خواهیم شهرداری‌ها در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به کافی نبودن و سازمان نیافتن حمل و نقل عمومی در تهران افزود: مردم اوج ترافیک صبح و غروب را همزمان با اعمال طرح زوج و فرد در سراسر شهر تحمل کردند، پس بهتر است طرح‌های پیشگیرانه اساسی را برای مقابله با مشکلات ناشی از آلودگی هوا اجرا کنیم. وی در عین حال خاطرنشان کرد که افزایش محدودیت تردد خودروهای شخصی در تهران و شهرهای بزرگ، قطعی است.

هوای پایتخت همچنان در شرایط «ناسالم» قرار دارد

با این حال بارش اندک باران و وزش باد موجب شد تا میزان غلظت کلیه آلاینده‌ها درهوای شهرتهران نسبت به روز یکشنبه گذشته کاهش یابد،اما با این وجود در برخی مناطق همانند ایستگاه‌های پارک رازی، پارک سلامت، پارک قائم و فرمانداری شهر ری، همچنان شاخص کیفیت هوا در شرایط هشدار است.

به گزارش ایلنا، براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران از میزان غلظت کلیه آلاینده‌ها نسبت به روزیکشنبه گذشته در همین ساعت کاسته شده است به این ترتیب میانگین غلظت آلاینده‌های ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار گرفت.

مدیر مرکز پایش آلودگی هوای استان تهران هم با اشاره به بارش باران و تغییرات جوی در پایتخت گفت: همچنان وضعیت آلودگی هوای تهران در شرایط «ناسالم» قرار دارد. سید امیر وحدتی در گفت‌وگو با فارس،‌ گفت: با توجه به بارش باران و تغییرات جوی در کلان‌شهر تهران، میزان آلاینده‌های اندازه‌گیری شده در سطح تهران کاهش آلودگی را نشان می‌دهد. وی در ادامه افزود: همچنان میزان ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون بالاتر از حد مجاز است که میانگین ۱۱۶ PSI را نشان می‌دهد.

هوای مرکز شهر هنوز آلوده است

مدیر مرکز پایش آلودگی هوای استان تهران اظهار داشت: پارک رازی بیشترین میزان ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون را با ۱۹۷ PSI به خود اختصاص داده است همچنین در ایستگاه شهرداری منطقه ۱۰ آلاینده مونوکسید‌کربن ۴۰ PSI است.

وی با اشاره به این‌که هوای مرکز شهر هنوز آلوده است، افزود: پارک رازی در منطقه ۱۷ نیز از نظر آلاینده ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون با میانگین ۱۶۳ PSI بالاترین میزان را به خود اختصاص داده است.

با ایجاد ناپایداری در هوای تهران هوا روند بهتری را پیدا می‌کند

مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز با تاکید بر کاهش ۳۹ واحدی ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون در هوای تهران گفت: وزش شدید باد و بارش پراکنده هوای تهران را از وضعیت هشدار خارج کرد.

یوسف رشیدی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه با وجود کاهش واحدهای «psi» ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون، باز هم هوا در شرایط ناسالم است، افزود: شاخص ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون ۱۱۶ واحد است و به نسبت به روز یکشنبه گذشته ۳۹ واحد کاهش را نشان می‌دهد.وی افزود: روز یکشنبه گذشته شاخص ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون ۱۵۵ «psi» بوده و با وزش باد و بارش پراکنده باران وضعیت بهتر شده است.

به گفته رشیدی، ذرات معلق کمتر از ۱۰ و نیم میکرون روز یکشنبه گذشته ۱۰۳ «psi» بوده، ولی دیروز به ۷۰ «psi» رسیده و کاهش ۳۳ واحدی این ذرات به کیفیت هوا کمک کرده است.

مدیرکل کنترل کیفیت آلودگی هوای تهران کاهش چشمگیر غلظت آلاینده منوکسید کربن از ۶۴ «psi» به ۲۵ «psi» را باعث بهتر شدن وضعیت هوای پایتخت عنوان کرد و افزود: البته در برخی مناطق غلظت ذرات و آلاینده‌ها بالا است که با ایجاد ناپایداری در هوای تهران هوا روند بهتری را پیدا می‌کند.

بارش باران در تهران تا امروز ادامه دارد

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی هم با اشاره به اینکه میزان بارندگی‌هایی که از یکشنبه شب گذشته در تهران صورت گرفته کم است، گفت: انتظار داریم بارش باران در تهران تا امروز صبح ادامه داشته باشد.

پرویز رضازاده در گفت‌وگو‌ با فارس گفت: هرچند میزان بارش‌ها کم بوده است، اما هنوز هوای تهران جای بارش دارد و انتظار داریم تا امروزصبح بارش باران در تهران ادامه داشته باشد. رضازاده با اشاره به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر بارش باران در تهران تاکید کرد: پای قول‌ها و پیش‌بینی‌هایی که کردیم، ایستاده‌ایم.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: بیشترین میزان بارندگی در استان تهران متعلق به طالقان است که در حدود ۴ میلی‌متر گزارش شده است. وی با اشاره به بارش برف در صبح دیروز در منطقه آبعلی افزود: این موج باران‌زا امروز از تهران خارج می‌شود، ولی انتظار داریم شنبه و یکشنبه هفته آینده دوباره بارش کمی در تهران صورت گیرد.

ارائه برنامه‌های مجمع نمایندگان تهران به استاندارتهران

در عین حال رییس مجمع نمایندگان استان تهران، حجت‌الاسلام حسن نوروزی نیز با اشاره به جلسه روز یکشنبه گذشته این مجمع که درباره آلودگی هوا هم در آن بحث شد به ایسنا گفت: در این خصوص برنامه‌هایی را تهیه کرده بودیم و به استاندار تهران تحویل دادیم، قرار شد که روی آن مطالعه کند و همچنین مقرر شد بحث‌های امنیتی و عمرانی نیز در جلسه هفته آینده مجمع پیگیری شود.

نوروزی درباره مساله آلودگی هوای تهران نیز گفت: در این خصوص از قبل پیشنهاد داده بودیم که رفع مشکل ترافیک غیر از تهران، کل شهرستان‌ها و استان تهران را زیر پوشش قرار دهد به این صورت که حوزه ورودی ماشین‌ها به محدوده‌های استان تهران را شماره‌بندی کنیم یعنی یکسری ماشین‌ها را از یک تا ۶ شماره‌گذاری کنیم و زمانی که هوا آلوده شد اعلام کنیم چه شماره‌هایی می‌توانند در چه روزهایی به خیابان بیایند.

بارش برف در کردستان و الیگودرز

روز گذشته اما علاوه بر آن که تهران شاهد بارندگی‌های پراکنده بود، استان کردستان هم اولین برف پاییزی را تجربه کرد. به طوری که بارش برف باعث تعطیلی مدارس پایه ابتدایی این استان شد و البته پرواز تهران - سنندج هم متوقف شد. همچنین شهرستان الیگودرز هم شاهد بارش برف بود. این سامانه ناپایدار مناطق غربی کشور را در بر گرفته است. اما بر اثر بارش برف سنگین و بسته شدن گردنه «گله بادوش» در بخش زز و ماهرو از توابع الیگودرز، ارتباط زمینی بیش از یک صد روستا با مرکز این شهرستان قطع شد.

آلودگی تهران و چند سوال

بارش باران اما در شرایطی به داد تهران رسید که نه تعطیلات چند روزه کمکی به کاهش آلودگی هوا کرد و نه طرح زوج و فرد وسایل نقلیه توانست کمک محسوس و قابل توجهی به کاهش آلودگی هوای تهران کند.

در حقیقت طرح زوج و فرد و البته تعطیلات بیشتر توانست از بار ترافیکی شهر بکاهد. از سوی دیگر اما کمیته اضطرار آلودگی هوا در طرحی نو و ابداعی تصمیم گرفت برای کاهش آلودگی هوای تهران چند نقطه آلوده شهر را با هواپیماهای سم پاشی وزارت جهاد کشاورزی آب پاشی کند. این روش هم نتوانست از آلایندگی هوای تهران بکاهد هرچند بانیان این تصمیم نظر دیگری داشتند، اما کارشناسان محیط‌زیست این راهکار را از نظر علمی مردود دانسته و معتقد بودند با چند فروند هوای آب پاش نمی‌توان جابه‌جایی هوایی در مقیاس اتمسفر و جو بالای شهر ایجاد کرد و این کار عملا بیهوده است. این اقدامات در شرایطی صورت گرفت که حتی بر سر موضوع علت آلودگی هوای تهران هم اتفاق نظر وجود نداشت. اگرچه برخی از کارشناسان محیط‌زیست و البته مسوولان آن علت آلودگی هوا را علاوه بر وجود صنایع آلاینده، تعدد خودرو در سطح شهر و خودروهای فرسوده، سوخت بی‌کیفیت می‌دانستند؛ اما برخی مسوولان این موضوع را رد کردند. به طوری که سردار رویانیان رییس ستاد حمل و نقل سوخت کشور تاکید کرد که این آلودگی نه تنها به خاطر سوخت بی‌کیفیت بلکه به دلیل دودکش‌ها و بخاری‌های گازی هم است. همچنین مسوولان نفتی کشور نیز هر گونه ادعایی درباره بی‌کیفیت بودن سوخت تولیدی کشور و تاثیر آن در آلودگی هوا را تکذیب کردند.

نمایی از تهران حوالی میدان آرژانتین که دیروز ساعت ۱۷ عصر توسط عکاس روزنامه دنیای اقتصاد گرفته شده است/ عکس: آکو سالمی