فساد؛ مشکل جدی اقتصادهای نوظهور

معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارشی با عنوان «بررسی ویژگی‌های بازار‌های نوظهور و جایگاه ایران در این زمینه» منتشر کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، در این گزارش و بنا بر اعلام بانک جهانی، از کشورهای چین، هند، اندونزی، برزیل و روسیه به عنوان بازارهای نوظهور بزرگ دنیا نام برده شده و همچنین با اشاره به کشورهای مکزیک، آرژانتین، آفریقای جنوبی، لهستان، ترکیه و کره‌جنوبی آمده است که این کشورها مراحل اولیه گذر از یک کشور در حال توسعه به بازار نوظهور را پشت سر گذاشته‌اند.

رشد بازارهای نوظهور از منظر تغییر در دیدگاه سنتی در خصوص توسعه به این صورت قابل تبیین است که: اولا؛ «سرمایه‌گذاری» خارجی جایگزین «کمک» خارجی شد. دوم اینکه بازارهای نوظهور در حال منطقی کردن روابط تجاری و سرمایه‌گذاری خود با کشور‌های صنعتی می‌باشند و سوم افزایش دوجانبه تجارت و جریان سرمایه بین بازارهای نوظهور و کشورهای صنعتی نشان دهنده گذار از وابستگی یک سویه به وابستگی متقابل جهانی است. این گزارش تاکید می‌کند: بازار‌های نوظهور در تلاش خود برای ایجاد اقتصاد بازار و تضمین توسعه پایدار، همچنان با چالش بزرگی روبه‌رو هستند و آن عبارت از مشکلات اساسی برآمده از سیستم‌های اقتصادی و سیاسی سنتی حاکم بر این کشورها می‌باشد. اقتصاد بازار در این کشورها نیازمند باز تعریف نقش دولت در فرآیند توسعه و کاهش مداخله بی‌مورد دولت در این رابطه می‌باشد.

یکی دیگر از مشکلات جدی که این کشورها باید با آن مقابله کنند، کنترل فساد است، که تحریف کننده محیط کسب و کار و مانعی بر روند توسعه است. از همه مهم‌تر اینکه این کشورها می‌بایست در نظام‌های مالی، حقوقی و حتی سیاسی خود در جهت نظم و ثبات بخشیدن به اقتصاد، به گونه‌ای که مصون از اختلالات و دخالت‌های سیاسی باشد، دست به اصلاحات بنیادین و ساختاری بزنند.

در خصوص وضعیت آینده بازارهای نوظهور در ادامه این گزارش آمده است: بازارهای در حال ظهور «عامل اصلی نوسان» در رشد تجارت جهانی و ثبات مالی بین‌المللی در آینده خواهند بود و به بازیگر مهمی در سیاست جهانی تبدیل خواهند شد.