انتقاد متکی به شیوه برکناری‌اش

علی لاریجانی رییس مجلس، باهنر سخنگوی فراکسیون اصولگرایان و شانزده نماینده مجلس از نحوه برکناری متکی از وزارت خارجه انتقاد کردند منوچهر متکی وزیر سابق خارجه با انتشار اطلاعیه‌ای از نحوه برکناری خود انتقاد کرده و سخنان محمدرضا رحیمی‌معاون اول رییس‌جمهور هم درباره اطلاع از برکناری‌اش را تکذیب کرده است‌. همزمان علی لاریجانی رییس مجلس‌، محمدرضا باهنر سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس و ۱۵ نماینده مجلس هم از نحوه برکناری متکی انتقاد کرده و گفته‌اند به شخصیت و جایگاه او احترام لازم به عمل نیامده است.

منوچهر متکی دوشنبه هفته گذشته و هنگام ماموریت دیپلماتیک در کشور آفریقایی سنگال حکم عزل خود را از مقام وزارت خارجه دریافت کرد‌. برکناری متکی در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی و نیز هنگام ماموریت دیپلماتیک، واکنش‌های انتقادی را به دنبال داشت و برخی نمایندگان و رسانه‌ها برکناری وزیر خارجه به‌ این شیوه را باعث خدشه به اعتبار و وجهه دیپلماتیک کشور و در عین حال بی‌احترامی‌به وزیر معزول دانستند‌.

روزشنبه هم که مراسم تودیع و معارفه متکی و صالحی سرپرست جدید وزارت خارجه برگزار شد‌، متکی حاضر به شرکت در مراسم نشد‌. محمدرضا رحیمی‌معاون اول رییس‌جمهوری که در مراسم حاضر بود درباره دلایل عدم حضور متکی در مراسم معارفه گفت: ‌اینکه رسانه‌ها نوشته‌اند آقای متکی از نحوه و زمان برکناری‌اش و هنگام انجام ماموریت دیپلماتیک در سنگال عزل شده است‌، درست نیست و هیچ مسوولی ‌این چنین از کار برکنار نمی‌شود و او می‌دانست هنگام سفر به سنگال از کار برکنار می‌شود.

وی افزود‌: آقای متکی قبل از ماموریت سنگال می‌دانست که آقای صالحی هنگام سفر وی به داکار به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه معرفی خواهد شد. معاون اول رییس‌جمهور یادآور شد: برخی مطبوعات و رسانه‌ها اعلام کردند زمانی که آقای متکی در سفر بود، رییس‌جمهور تصمیم گرفت که ایشان را از سمت خود برکنار کند که هرگز چنین نیست. رحیمی‌ ادامه داد: با آقای متکی برای مسوولیت دیگری مذاکره شده و دولت به خدمات ایشان نیاز دارد.

رحیمی‌‌ همچنین به عدم حضور متکی در مراسم تودیعش اشاره کرد و گفت‌: علت اینکه جای او امروز اینجا خالی است این است که قرار گذاشتیم در مراسم اصلی دیگری که قرار است برگزار شود، تودیع ایشان انجام شود و ان‌شاءالله در حد وظیفه و تکلیف از وجود شریف ایشان به نحو احسن تقدیر به عمل خواهد آمد.

سخنان رحیمی‌اما واکنش اعتراضی متکی را به دنبال داشته است. آنگونه که خبرگزاری فارس گزارش داده است: متکی با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب مطالب مطرح شده در مراسم تودیع وزیر امور خارجه مبنی بر آگاهی قبلی وی در تعیین سرپرست وزارت امور خارجه، بر ضرورت رعایت صداقت در گفتار به ویژه از سوی مسوولان تاکید کرد.

وی با اشاره به دیدار خود با احمدی‌نژاد در شب سفر به چند کشور و تبادل‌نظر با وی درباره موضوع این سفرها، اظهار داشت: هرگز در جریان تعیین فردی به فاصله ۲۴ ساعت بعد از عزیمت به ماموریت و تعیین روز تودیع و معارفه قرار نگرفته است. منوچهر متکی این نحوه برخورد ( برکناری وزیر امور خارجه در حین انجام ماموریت) را غیراسلامی، خارج از عرف سیاسی و دیپلماتیک و توهین‌آمیز خواند. البته همزمان علی لاریجانی رییس مجلس هم به نحوه برکناری متکی واکنش نشان داد‌. لاریجانی دیروز در آغاز جلسه علنی مجلس به تقدیر از زحمات پنج‌ساله متکی در وزارت خارجه پرداخت و گفت: البته حق این بود که چنانچه قصد بر جابه‌جایی وزیر امور خارجه است با تدبیر و حفظ حرمت وزیر تغییر انجام می‌گرفت، نه در حین سفر جابه‌جایی صورت گیرد که به تفسیرهای نامناسب نسبت به شرایط کشور دامن بزند.

انتقاد باهنر از نحوه عزل متکی

محمدرضا باهنر هم به انتقاد از نحوه برکناری متکی پرداخت و گفت: رفت و آمد یک وزیر، آن قدر که در کشور ما مهم تلقی می‌شود شاید مهم نباشد، اما نوع رفتار و برخورد قاعدتا حاشیه‌های زیادی را‌ ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین محمدرضا باهنر درباره عزل وزیر امور خارجه با بیان ‌اینکه ‌این اقدام از نظر شکل عزل به شدت قابل انتقاد است، افزود: البته بحث رفتن آقای متکی از قبل مطرح بود، اما اصولا ‌این نوع رفتن‌ها را به مصلحت نمی‌دانم که وزیری که در یک ماموریت رسمی ‌در خارج از کشور باشد و بدون نظر و اطلاع خودش جانشینش را مشخص کنند. وی افزود: می‌شد یک مقدار متین‌تر و سنگین‌تر برخورد کرد.

باهنر درباره ‌اینکه گفته می‌شود انتقادات متکی به سفر رییس دفتر رییس‌جمهور به اردن موجب عزل وی شده است، اظهار داشت: دلایل متعددی ممکن است داشته باشد و ‌این موارد هم موثر بوده باشد. اما به هر حال یک روال معمول اداری، اخلاقی و انسانی وجود دارد و آدم می‌تواند با نیرویی که می‌خواهد کنارش بگذارد بنشیند صحبت و مذاکره کند. شاید اگر‌ این تغییر و تحول در یک فرصت مناسبی انجام می‌شد، منطقی‌تر بود.

وی تصریح کرد: در هر صورت آقای احمدی‌نژاد یک ویژگی‌هایی دارد که گویا نمی‌تواند آنها را کنار بگذارد تا چه برسد به‌ اینکه ماها به‌ایشان بگوییم از ‌این خصوصیات استفاده نکند.

تذکر ۱۶ نماینده

همزمان ۱۶ نماینده مجلس هم طی تذکری کتبی به رییس‌جمهور از نحوه عزل متکی انتقاد کردند. نمایندگان مجلس در تذکر کتبی خود خواستار توضیح درباره دلایل عزل وزیر خارجه هنگام انجام ماموریت دیپلماتیک شدند. کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس هم گفت: برکناری متکی می‌توانست در فضایی اخلاقی‌تر صورت گیرد؛ چرا که در سفر بودن متکی و مذاکره با مقامات خارجی برای بسیاری از نمایندگان ایجاد سوال کرده است.

واکنش ثمره‌ هاشمی‌

اما در ‌این میان مجتبی ثمره‌هاشمی ‌دستیار ارشد رییس‌جمهور به دفاع از شیوه عزل متکی پرداخت و گفت: شنبه هفته گذشته با آقای متکی در خصوص تغییر صحبت ‌شد و ایشان نیز آمادگی خود را اعلام ‌کردند.

به گزارش ایسنا، مجتبی ثمره‌هاشمی، با بیان این مطلب، افزود: ایشان قرار بود در روز دوشنبه از سفر سنگال به تهران برگردند و با توجه به این موضوع نیز روز دوشنبه این موضوع اعلام شد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آقای صالحی که در حال حاضر سرپرستی وزارت خارجه را بر عهده دارد، از سوی رییس‌جمهور به عنوان وزیر خارجه به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود یا خیر؟ گفت: صبر کنید‌.