چگونگی محاسبه کرایه حمل‌ونقل عمومی با آغاز اصلاح قیمت‌ها

دنیای‌اقتصاد- یک روز پس از اعلام آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت از جمله بنزین و گازوئیل مسوولان ذی‌ربط در حوزه حمل‌ونقل تاکید کردند که تا اطلاع ثانوی هیچ‌گونه افزایش قیمتی در سیستم ناوگان حمل‌ونقل عمومی و سواری‌ها نخواهیم داشت. اگرچه معاون استاندار تهران در این باره گفته است که این عدم افزایش قیمت تنها تا زمانی است که وسایل حمل‌ونقل عمومی اعم از تاکسی‌ها و وانت بار از بنزین سهمیه‌ای ۱۰۰ تومانی استفاده می‌کنند و پس از آن قرار است افزایش قیمت‌ها در شهرداری بررسی شده و برای تصویب به شورای شهر ارائه شود. از سوی دیگر، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تاکید کرده است در نرخ کرایه سیستم حمل‌ونقل خصوصی شاهد اندک افزایشی خواهیم بود، اما در در بخش اتوبوس‌های بلیتی و حمل‌ونقل مترو تا پایان سال افزایش قیمت نخواهیم داشت. استاندار تهران اما اعلام کرده است که بخش‌های حمل‌ونقل عمومی اعم از واحدهای اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو تا پایان سال اجازه افزایش قیمت و کرایه حمل‌ونقل را نخواهند داشت. به گزارش فارس، مرتضی تمدن، استاندار تهران در همین باره گفت: این امر به تمام بخش‌های حمل‌ونقل استان تهران ابلاغ شده است. وی با تاکید براینکه هیچ مشکلی در جریان اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها پیش‌بینی نمی‌کنیم، اظهار داشت: واحدهای نظارت و بازرسی استانداری تهران در سطح شهر اجازه هیچ‌گونه تخلف و افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها را نخواهند داد.

زمان افزایش قیمت‌‌ها

معاون امور عمرانی استاندار تهران، اما گفت:‌ افزایش احتمالی قیمت در بخش تاکسی و وانت بار براساس فرمولی خاص پیش‌بینی شده است، اما تا زمان پایان سهمیه بنزین یک‌هزار ریالی این خودروها، دلیلی برای افزایش قیمت در این بخش وجود ندارد. «محمدرضا محمودی» در گفت‌وگو با ایرنا گفت:‌ همه فرمانداری‌ها فرمول خاصی را برای افزایش نرخ‌ها در بخش حمل‌ونقل عمومی در اختیار دارند که نرخ‌ها براساس این فرمول افزایش می‌یابد. معاون استاندار تهران به جزئیات این فرمول اشاره نکرد اما گفت:‌ پیش‌بینی می‌شود نرخ حمل‌ونقل عمومی در بخش تاکسی و وانت بار ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

نرخ بلیت مترو افزایش نمی‌یابد

معاون شهرداری تهران هم با اشاره به آغاز اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و افزایش سفرهای درون شهری با ناوگان حمل‌ونقل عمومی، گفت: تا پایان سال جاری بلیت مترو و اتوبوس‌های شهری افزایش نمی‌یابد. محمد هادی ایازی در گفت‌وگو با ایرنا اضافه کرد: تاکسی‌ها نیز از گران کردن نرخ کرایه‌ها خودداری کنند. وی تاکید کرد: در سفرهای درون شهری شهروندان با تاکسی‌ها نیز مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در مورد نرخ کرایه تاکسی که از ابتدای سال ۸۹ اجرایی شده است، همچنان باید اعمال شود و رانندگان تاکسی از افزایش نرخ کرایه‌ها خودداری کنند. وی با اشاره به تقویت بخش نظارتی سازمان تاکسیرانی برای اعمال صحیح نرخ کرایه تاکسی‌ها افزود: البته بررسی تاثیر افزایش نرخ سوخت بر فعالیت تاکسی‌ها در حال انجام است و شهرداری در حال تعیین نرخ جدید کرایه تاکسی با افزایش قیمت منطقی است.