بررسی جزئیات تغییر در قیمت بنزین، گازوئیل، آب، برق، گاز و سایر حامل‌های انرژی

دنیای اقتصاد- ساعاتی پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور از آغاز اصلاح قیمت‌ها خبر داد، منابع دولتی در اطلاعیه‌های رسمی قیمت‌های جدید حامل‌های انرژی را اعلام کردند؛ بر این اساس، بنزین به صورت سه نرخی و با قیمت‌های ۱۰۰، ۴۰۰ و ۷۰۰ تومان عرضه می‌شود؛ به این معنا که بنزین ذخیره شده در کارت‌ها به اضافه ۵۰ لیتر سهمیه دی‌ماه هر لیتر ۱۰۰ تومان عرضه خواهد شد و یک سهمیه ۶۰ لیتری هم با قیمت نیمه‌یارانه‌ای ۴۰۰ تومان عرضه و فراتر از این سهمیه‌ها و تا سقف ۵۰۰ لیتر در ماه هم با قیمت ۷۰۰ تومان خواهد شد. گازوئیل هم دو نرخی است. گازوئیل سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰ تومان و هر لیتر آزاد به قیمت ۳۵۰ تومان عرضه می‌شود. قیمت متوسط برق هر کیلو وات ساعت ۴۵ تومان، آب هر متر‌مکعب به طور متوسط ۲۵۰ تومان، گاز هر متر‌مکعب ۷۰ تومان و نفت سفید هر متر‌مکعب ۱۰۰ تومان محاسبه می‌شود. وزیر بازرگانی هم گفته است که قیمت جدید آرد و نان به‌زودی اعلام می‌شود. ستاد هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه صادر کرد

اعلام قیمت‌های جدید انرژی

بنزین سهمیه‌ای ۱۰۰ تومان، نیمه‌یارانه‌ای ۴۰۰تومان، آزاد ۷۰۰تومان، گازوئیل سهمیه‌ای ۱۵۰تومان، آزاد ۳۵۰تومان

دنیای‌اقتصاد- زهرا واعظ: با آغاز رسمی هدفمندی یارانه‌ها با محوریت اصلاح قیمت‌ها از یکشنبه شب، مقامات اقتصادی دولت قیمت‌های جدید حامل‌های انرژی را اعلام کردند. همچنین صدور ۳ اطلاعیه رسمی از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها و نیز مصاحبه مقامات اقتصادی دولت بلافاصله پس از اعلام تغییرات قیمتی، از جمله اقدامات دیگری بود که از سوی دولت برای شفاف‌سازی چگونگی اجرای قانون یارانه‌ها به عمل آمد.بر این اساس بنزین با قیمت ۳ نرخی ۱۰۰،۴۰۰ و ۷۰۰ تومان، گازوئیل با دو قیمت ۱۵۰ و ۳۵۰ تومان، نفت کوره لیتری ۲۰۰ تومان، گاز مایع در بخش حمل‌ونقل لیتری ۳۰۰ تومان و در بخش خانگی لیتری ۱۰۰ تومان، گاز خودرو هر مترمکعب ۳۰۰ تومان، نفت سفید لیتری ۱۰۰ تومان و برق به طور متوسط هر کیلووات ساعت ۴۵ تومان تعیین شده است.

حامل‌های انرژی مشمول اصلاح قیمت

براساس این گزارش، در اولین تحول ستاد هدفمندی یارانه‌ها در اطلاعیه شماره ۱ خود اعلام کرد: به اطلاع ملت شریف تمدن‌ساز ایران می‌رساند که پس از دریافت فرم اطلاعات اقتصادی خانوار و دریافت شماره حساب سرپرستان خانوار و واریز مبالغ یارانه در سال‌جاری، مرحله نهایی اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مبنی بر اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی آرد و نان و آب شرب روستا و شهر و پرداخت یارانه‌های نقدی خانوارها از ساعت ۲۴ شنبه ۲۷/۹/۱۳۸۹ در سراسر کشور آغاز می‌شود. حامل‌های انرژی‌های مشمول اصلاح قیمت عبارتند از: ۱- بنزین موتور۲- نفت گاز(‌گازوئیل) ۳- نفت کوره ۴- گاز مایع۵- گاز خودرو۶- نفت سفید۷- گاز طبیعی ۸- برق .

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، تمامی خانوارهایی که مبالغ یارانه به حساب آنها واریز شده می‌توانند با شروع کار اداری بانک‌ها در روز یکشنبه در سراسر کشور به تدریج جهت دریافت یارانه ۲ماهه واریز شده اقدام نمایند. در پایان به استحضار می‌رساند که دولت با برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی شده و به‌کارگیری تمامی ظرفیت خویش از آمادگی کامل برای اجرای قانون برخوردار است.

خواهشمند است بدون توجه به شایعات و گمانه‌زنی‌های بی‌اساس اخبار اجرای قانون را از طریق مراجع رسمی اطلاع‌رسانی دولت و اطلاعیه‌های ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها پیگیری نمایند. ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها با پایش دقیق و مستمر کلیه ابعاد اجرای قانون این اطمینان را به مردم انقلابی ایران می‌دهد که نهایت مراقبت را اعمال نموده و در اجرای طرح همراه مردم حرکت می‌کند و ان‌شاءالله با همبستگی آحاد مردم و دولت مسیر تعالی در دوره پیشرفت و عدالت را طی خواهد نمود.

میزان سهمیه و قیمت‌های جدید بنزین و گازوئیل و گاز خودرو (CNG)

همچنین بر اساس اطلاعیه شماره (۲) ستاد هدفمندی یارانه‌ها، میزان سهمیه و قیمت‌های جدید بنزین و گازوئیل و گاز خودرو(CNG) اعلام شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، متن اطلاعیه شماره ۲ ستاد هدفمندکردن یارانه‌ها به شرح زیر است:

میزان سهمیه و قیمت‌های جدید بنزین و گازوئیل و گاز خودرو(CNG) در حوزه حمل‌ونقل که بر اساس قانون هدفمندکردن یارانه‌ها تعیین شده برای وسایط نقلیه بنزین‌سوز، گازسوز و گازوئیل به شرح ذیل اعلام می‌شود: ۱- سهمیه بنزین خودروها اعم از شخصی و عمومی و موتورسیکلت بدون تغییر و معادل سهمیه آبان ۱۳۸۹ تعیین می‌شود. ۲- بنزین معمولی سهمیه‌ای، به قیمت هر لیتر ۴۰۰۰ ریال و بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به قیمت هر لیتر ۷۰۰۰ ریال و گازخودرو (CNG) هر متر مکعب به قیمت ۳۰۰۰ریال تعیین می‌شود.

۳- بنزین سهمیه‌ای ماه‌های گذشته خودروهای شخصی که در کارت سوخت افراد باقیمانده است به‌صورت ذخیره برای آنان حفظ و با قیمت هر لیتر بنزین معمولی ۱۰۰۰ریال و بنزین سوپر ۱۵۰۰ ریال قابل استفاده است.

۴- سوخت کلیه خودروهای گازوئیل سوز با توجه به نوع و کاربری سهمیه‌بندی شده و گازوئیل سهمیه‌ای خودروهای گازوئیل‌سوز به قیمت هر لیتر ۱۵۰۰ریال و گازوئیل غیرسهمیه‌ای به قیمت هر لیتر ۳۵۰۰ ریال تعیین و از طریق کارت هوشمند سوخت قابل استفاده خواهد بود.

۵- به منظور حمایت از بخش کشاورزی، ضمن تعیین سهمیه سوخت مراکز و ماشین‌آلات این بخش قیمت هر لیتر گازوئیل سهمیه‌ای ۱۵۰۰ ریال و قیمت غیرسهمیه‌ای ۳۵۰۰ریال تعیین می‌گردد.

۶- جهت رفاه و نیز امکان مدیریت فعال بخش حمل‌ونقل که از گازوئیل استفاده می‌کنند، سهمیه این بخش به‌صورت دوماهه با قیمت ۱۵۰۰ ریال تعیین و از طریق کارت هوشمند سوخت خودرو قابل استفاده است. بر اساس این گزارش، سهمیه و قیمت‌های اعلامی از ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۷/۹/۱۳۸۹ قابل اجرا می‌شود.

ضمنا علاوه بر سهمیه عادی مندرج در بند ۱، سهمیه علی‌الحساب و حمایتی خودروهای عمومی و شخصی بنزین سوز به قیمت هر لیتر ۱۰۰۰ ریال تعیین می‌شود که از دی‌ماه ۱۳۸۹ از طریق کارت سوخت خودرو قابل استفاده خواهد بود.

همچنین وسایط نقلیه دیزلی (گازوئیل‌سوز) نیز از سهمیه حمایتی علی‌الحساب حداکثر میزان مصرف ده روز برای یک مرحله با قیمت ۱۶۵ ریال بهره‌مند می‌گردند. در پایان اعلام می‌دارد دولت خدمتگزار ضمن تاکید بر اجرای کامل قانون انتظار دارد رانندگان و صاحبان وسایل نقلیه و فعالان حوزه حمل و نقل با تشریک مساعی منافع ملی و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان همچون گذشته ملت بزرگ و خادمین خود در دولت را یاری نمایند.

اطلاعیه شماره ۳ ستاد هدفمندی یارانه‌ها منتشر شد

همچنین ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها در اطلاعیه شماره ۳ خود میزان سهمیه و قیمت‌های جدید نفت گاز غیر خودرو، نفت کوره، گاز مایع و نفت سفید را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در اطلاعیه شماره۳ ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها آمده است:

میزان سهمیه و قیمت‌های جدید نفت گاز غیر خودرو، نفت کوره، گاز مایع و نفت سفید که براساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تعیین شده به شرح ذیل اعلام می‌شود.

-نفت گاز بخش کشاورزی با قیمت نفت گاز سهمیه‌ای معادل هر لیتر ۱۵۰۰ ریال

-نفت گاز بخش صنعت با قیمت نفت گاز سهمیه‌ای معادل هر لیتر ۱۵۰۰ ریال

-نفت کوره هر لیتر ۲۰۰۰ ریال

-گاز مایع هر لیتر ۱۰۰۰ ریال معادل هر کیلو ۱۸۰۰ ریال (‌توزیع با کالابرگ) بدون هزینه توزیع

-نفت سفید هر لیتر ۱۰۰۰ ریال (‌توزیع با کالابرگ)

-قیمت بنزین سوپر سهمیه‌ای معادل هر لیتر ۵۰۰۰ ریال و بنزین سوپر غیرسهمیه‌ای معادل هر لیتر ۸۰۰۰ ریال تعیین شده است.

توضیحات سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی

در همین حال محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی نیز از آغاز خوب هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: براساس گزارش‌های ارسال شده در پمپ‌بنزین‌ها ازدحامی نداریم و ازدحامی در عابربانک‌ها نیز برای دریافت یارانه نقدی گزارش نشده است. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص جزئیات قیمت برق، گاز، آب و نان گفت: قیمت برق، گاز و آب براساس مناطق گرم، سرد و معتدل کشور و «گروه‌های مصرفی» متفاوت پیش‌بینی شده است. وی در حین حال افزود: متوسط قیمت برق ۴۵ تومان، متوسط آب مصرفی هر متر مکعب ۲۸۳ تومان و متوسط قیمت گاز خانگی هر متر مکعب ۷۰ تومان تعیین شده است. فرزین اضافه کرد: قیمت گندم در سراسر کشور تک نرخی و با قیمت ۲۵۰ تومان عرضه می‌شود. به گفته وی، آرد نیز تک نرخی شد و با هزینه آسیاب و حمل و نقل حول و حوش ۲۹۰ تومان عرضه خواهد شد بر این اساس قیمت آرد آزاد‌پزها کاهش یافت. سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی تصریح کرد: قیمت آرد ۷ درصد ۲۸۰ تومان، آرد ۱۲ درصد ۲۹۰ و آرد ۱۸ درصد ۳۰۰ تومان پیش‌بینی شده است. به گفته فرزین در خصوص قیمت اصلاح شده نان و محصولاتی که آرد استفاده می کنند با صنوف و تشکل‌های مربوطه توافق شده است و وزارت بازرگانی باید قیمت‌های جدید را اعلام کند. فرزین با اشاره به تفاوت قیمت این حامل‌ها برای مناطق مختلف خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در مناطق گرم متوسط قیمت برق ۱۴ تومان است. وی گفت: قیمت برق صنعتی ۴۰ تومان و برای کشاورزی ۱۴ تومان پیش‌بینی شده است. فرزین گفت: قیمت آب برای کشاورزی اصلا تغییری نکرده است و تنها قیمت آب شرب شهری و روستایی مشمول افزایش قیمت می‌شود.

وی ادامه داد: قیمت آب براساس میزان مصرف متفاوت است. برای استان‌ها ضرایب تبعیضی در نظر گرفته‌ایم و براساس میزان هزینه ضرایب تبعیضی هم کاملا مشخص شده است. فرزین تصریح کرد: قیمت خدمات فاضلاب هیچ تغییری نکرده است.

سخنگوی کار گروه تحول اقتصادی خاطر نشان کرد: قیمت بنزین هواپیما برای ایرلاین‌های ایرانی ۴۰۰ تومان و برای هواپیماهای ایرلاین‌های خارجی به نرخ بین‌المللی خواهد بود.

فرزین در خصوص قیمت گازوئیل تصریح کرد: برای بخش کشاورزی روزانه ۱۰ میلیون لیتر، بخش صنعت ۳ میلیون لیتر و حمل و نقل ۳۹ میلیون لیتر سهمیه در نظر گرفته شده که قیمت هر لیتر گازوئیل در محدوده سهمیه‌بندی ۱۵۰ تومان است. وی ادامه داد: در عین حال، نرخ دوم قیمت گازوئیل ۳۵۰ تومان است که برای مصرف خارج از سهمیه در نظر گرفته شده است.

نحوه دریافت بنزین و گازوئیل ۳ نرخی

در همین حال مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با «شانا» درباره چگونگی عرضه بنزین سه نرخی در بیش از ۲۸۰۰ جایگاه کشور گفت: همزمان با اجری قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در کشور و عرضه بنزین به صورت سه نرخی نرم‌افزارهای لازم در۲۸۵۰ جایگاه کشور نصب و راه‌اندازی شده است.

فرید عامری تصریح کرد: این نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی شده که ابتدا باید سهمیه بنزین۱۰۰ تومانی در کارت هوشمند سوخت به پایان برسد پس از آن، گزینه‌ای با عنوان «سهمیه دوم بنزین» (بنزین ۴۰۰ تومانی) در صفحه نمایش داده می‌شود و پس از پایان بنزین سهمیه‌ای، در صفحه نمایشگر نازل جایگاه، گزینه «بنزین آزاد» نمایان می‌شود و فرد می‌تواند بنزین آزاد (لیتری ۷۰۰ تومان) دریافت کند.

وی تصریح کرد:‌ به این ترتیب تنها در صورت پایان یافتن بنزین ذخیره شده در کارت‌ها، می‌توان از بنزین ۴۰۰ تومانی و پس از آن از بنزین آزاد استفاده کنند. به گفته عامری مردم در صورت نیاز می‌توانند با استفاده از کارت جایگاه‌داران نیز نسبت به دریافت بنزین ۷۰۰ تومانی اقدام کنند.

مطالب بیشتر را در صفحات صنعت و معدن (۳)، بازرگانی (۵) و خبر (۶) بخوانید.