انتقاد حامیان دولت از اعتراض‌های متکی

دنیای اقتصاد- در پی انتشار توضیحات دوباره منوچهر متکی‌، وزیر سابق خارجه درباره بی‌اطلاعی از زمان بر کناری‌اش، علی اکبر جوانفکر، مشاور رییس‌جمهور و خبرگزاری رسمی‌ جمهوری اسلامی ‌(ایرنا) با مدیریت جوانفکر از متکی انتقاد کردند. ایرنا نوشته است‌: در شرایطی که مسوولان بلند پایه کشور به ویژه رییس جمهوری در مناسبت‌ها و گفت‌و‌گوهای اخیر تاکید کرده‌اند که موضوع تغییر منوچهر متکی از وزارت امور خارجه از پیش مطرح و خود وی نیز در جریان آن بوده است، متکی بار دیگر مدعی شد که از‌این موضوع خبری نداشته است.

متکی روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای بار دیگر اظهارات قبلی خود درباره روند برکناری‌ا‌ش از پست وزارت امور خارجه را تکرار و اظهارات مسوولان کشور در‌این زمینه را رد کرد. وی در‌این بیانیه نوشته است: «بار دیگر ضمن تکذیب آنچه که در مراسم معارفه مبنی بر آگاهی‌اینجانب از زمان برکناری و مضحک تر از آن، اطلاع از روز برگزاری مراسم تودیع مطرح گردید و تاکید بر رعایت صدق در گفتار به ویژه برای مسوولان اعلام می‌دارم:‌ این بد اخلاقی‌ها را متوقف کنید، زیرا نه زیبنده نظام اسلامی ‌و سیره رهبران بزرگوار آن است و نه با شان، فرهنگ و ادب ملت عزیز‌ ایران همخوانی دارد. ایرنا با اشاره به بیانیه متکی می‌نویسد: حال با توجه به آنکه دست کم پنج نفر از مسوولان عالی‌رتبه و نیز نمایندگان مجلس در تریبون‌های رسمی ‌نسبت به اطلاع قبلی آقای متکی از برکناری‌اش شهادت داده‌اند‌این سوال پیش می‌آید که چرا‌ایشان همچنان بر موضع خود مبنی بر بی‌اطلاع بودن از‌این موضوع پافشاری می‌کند.

انتقاد جوانفکر

از سوی دیگر، علی اکبر جوانفکر‌، مشاور رییس‌جمهور در وبلاگ شخصی خود نوشته است: «آنچه در پی می‌آید با نگاه به بیانیه صادره از سوی جناب آقای متکی است که نحوه برکناری خود را از سمت وزیر امور خارجه‌، «غیراسلامی، خلاف عرف سیاسی و دیپلماتیک و توهین‌آمیز» توصیف کرده است.

جوانفکر نوشته است: اولا برکناری وزیر محترم امور خارجه از سمتی که وی حاضر به رها کردن آن و بازگذاشتن دست رییس‌جمهور برای اتخاذ یک تصمیم مناسب نبوده است‌، قطعا اقدامی ‌غیراسلامی ‌محسوب نمی‌شود. شاخص «بنده خدا» برای غیراسلامی ‌بودن چه چیزی است ؟ آیا اسلامی ‌بودن آن است که رییس‌جمهور دست روی دست بگذارد تا فرصت‌ها از دست برود و کار مملکت در گردونه کم تحرکی دیپلماتیک و ضعف مدیریت دستخوش آسیب و زیان شود؟ شاید تنها از یک منظر بتوان تصمیم رییس‌جمهور را مورد سوال قرار داد و آن اینکه چرا در اتخاذ این تصمیم تعلل کرده و با تاخیر به این امر مهم مبادرت ورزیده است. ثانیا برکناری «بنده خدا» از تصدی وزارت امورخارجه قطعا خلاف عرف سیاسی و دیپلماتیک نیست.