تقسیم‌بندی ایرانیان خارج از کشور از دید مصلحی

عکس: خبرگزاری مهر

وزیر اطلاعات: مجموعه ۳ تا ۴ میلیون ایرانی مقیم خارج از کشور تماما اپوزیسیون نیستند و بدنه‌شان نسبت به کشورشان احساس مسوولیت می‌کنند دنیای اقتصاد- مجید اعزازی: نشست تخصصی دستاوردهای همایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور دیروز با سخنرانی اسفندیار رحیم مشایی، رییس‌دفتر رییس‌جمهور، نسرین سلطان خواه معاون رییس‌جمهور و وزیران اطلاعات، اقتصاد، دادگستری‌‌، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست وزارت خارجه در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. قائم مقام وزیرعلوم، یکی از اعضای هیات رییسه مجلس، استاندار خراسان رضوی، رییس‌سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیر کل امور ایرانیان خارج از کشور از دیگر سخنرانان این همایش بودند.

در این همایش که به منظور ارائه گزارش از سوی رییسان کارگروه‌های همایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور برگزار شد، چهره‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و هنری در کنار استادان دانشگاه و پژوهشگران و ۳۰۰ خبرنگار و تصویر بردار حضور داشتند.

حسن قشقاوی معاون کنسولی امور ایرانیان و مجلس وزارت خارجه، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه، جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد، احمد نجفی‌‌، بازیگر سینما و تلویزیون، محمد علی رامین، معاون سابق مطبوعاتی وزیر ارشاد، بهروز علیشیری‌‌، رییس‌سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران، علی معلم دامغانی‌‌، رییس‌ فرهنگستان هنر و مراد عنادی رییس‌شورای ایرانیان خارج از کشور در سازمان تبلیغات اسلامی از جمله چهره‌های سیاسی، اقتصادی و هنری حاضر در این نشست تخصصی بودند.

ضرورت پیش‌بینی نکات امنیتی

حیدر مصلحی‌‌، وزیر اطلاعات در این نشست تخصصی گفت: باید ایرانیان مقیم خارج از کشور را به عنوان نیروی بالقوه که در صورت جذب و سازماندهی می‌توانند عمق استراتژیک کشور را گسترش دهند و ضریب امنیتی کشور را افزایش دهند، دید.

وزیر اطلاعات گفت: باید در نظر داشت با توجه به این که بخش عمده‌ای از ایرانیان مقیم خارج از کشور در کشورهایی هستند که دارای سرویس‌های اطلاعاتی قوی و با سابقه‌ای هستند که نسبت به انقلاب اسلامی عناد دارند، باید در آن کارگروه‌ها تمهید امنیتی را مورد توجه قرار دهیم تا بتوانیم استفاده لازم را که می‌خواهیم از حضور ایرانیان و ارتباط با آنان داشته باشیم به دست آوریم و مورد تعرض سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی بیگانه قرار نگیریم.

او با بیان این که ایرانیان مقیم خارج از کشور نیازمند حمایت‌های مختلفی هستند که نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی است، گفت: جلب، ‌جذب و حفظ ارتباط با ایرانیان امروزه برای ما به یک ضرورت تبدیل شده است، زیرا بقای موجودیت گروه‌های معاند به یارگیری از این قشر وابسته است و دشمنان در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای آغاز کرده‌اند. سرویس‌های اطلاعاتی یکی از راه‌هایی که برای رسیدن به اهدافشان مورد توجه قرار داده‌اند، ایجاد ارتباط با ایرانیانی است که به هر نحوی به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند.

همه ایرانیان خارج از کشور اپوزیسیون نیستند

وزیر اطلاعات تاکید کرد: مجموعه ۳ تا ۴ میلیون ایرانی مقیم خارج از کشور تماما اپوزیسیون نیستند و بدنه ایرانیان مقیم خارج از کشور نسبت به کشورشان احساس مسوولیت می‌کنند.

وی با بیان این که امروز در فضای مجازی سرمایه‌گذاری‌های زیادی می‌شود تا در اختیار اپوزیسیون قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در فتنه سال ۸۸ نکته قابل توجه این بود که اوباما در گزارشش به کنگره سنا اعلام کرد که شبکه مجازی را به عنوان بهترین ابزار و وسیله برای ایجاد شبکه‌های اجتماعی برای مقابله با نظام ایران طراحی کردیم و این طراحی‌ نیز بسیار حساب شده و دقیق بود؛ اما به دلیل قوت سرویس اطلاعاتی ایران نتوانستیم کاری در ایران انجام دهیم. این را به عنوان افتخار بزرگ برای بخش ملی کشور اعلام می‌کنم، زیرا مقابله‌ای که در فتنه ۸۸ به‌خصوص در شبکه مجازی با فتنه‌گران و به ویژه طراحی استکبارگران و آمریکایی‌ها بود، استفاده از این شبکه بود و اندیشمندان ما در وزارت اطلاعات به خوبی توانستند با آن مقابله کنند.

ایمیل بهترین ابزار برای استکبار بود

وزیر اطلاعات اضافه کرد: ایمیل‌ها بهترین ابزاری بود که در شبکه مجازی مورد استفاده استکبار قرار می‌گیرد. تسلط دستگاه اطلاعاتی در ایمیل‌ها بسیاری از برنامه‌های استکبار را با مشکل مواجه کرد. یکی از عزیزان در مصاحبه‌اش یا با برنامه‌ریزی ‌شده یا از روی غفلت اعلام کرده که ما بر ایمیل‌هایی که از طریق اپوزیسیون برای فتنه در داخل کشور برنامه‌ریزی می‌شود کاملا تسلط داریم. پس از آن ظرف ۲۴ ساعت تمام ایمیل‌هایی که با داخل کشور ارتباط داشت همه بسته شد؛ اما به خواست خدا اندیشمندان علمی ما در دستگاه اطلاعاتی ظرف ۴۸ ساعت تمام مسیرها را باز کردند. این شکست سنگینی برای مجموعه‌ای است که این سیستم را به وجود آورده بود تا از آن استفاده کند.

وی طرح هدفمندی یارانه‌ها را موفقیتی بزرگ برای کشور دانست و گفت: این طرح باید به عنوان افتخار مطرح شود.

رشد علمی ایران در سه دهه گذشته ۱۱برابر شده است

اسفندیار رحیم‌مشایی‌‌، جانشین رییس‌جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور نیز در این نشست تخصصی اعلام کرد: رشد علمی ایران در ۳۰ سال اخیر ۱۱ برابر شده است و این نشان از آینده بزرگ ایران دارد.

رحیم‌مشایی گفت: علم میراث تاریخی بشر است. علم و ایران دو جزء جدایی‌ناپذیر هستند و یک حقیقت واحد را تشکیل می‌دهند و ایران با علم در تاریخ شناخته شده است و به لحاظ تاریخی از مراکز اصلی علم در دنیا بوده است.

رییس دفتر رییس‌جمهور افزود: اگرچه در چند سال اخیر به دلیل مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی و به دلیل مدیریت‌های ناشایست برخی از مدیران و حکمرانان قبلی شاهد عقب‌ماندگی‌هایی هستیم، اما امروز در تلاش هستیم که این میراث ارزشمند یعنی علم در کشورمان جهش یابد.

مشایی با بیان اینکه ما مساله‌ای به نام فرار مغزها نداریم و باید به آن به عنوان مهاجرت نگاه کنیم، اظهارکرد: بعضی‌ها تصور می‌کنند شورای ایرانیان خارج از کشور به دنبال این است که ایرانیان را از آن کشورها بازگرداند. ما این هدف را دنبال نمی‌کنیم، وقتی آنان با دانش روز دنیا آشنا می‌شوند، هم فرهنگ ما را به جهانیان انتقال می‌دهند و هم جهشی برای داخل محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما از مردم می‌خواهیم که فریب تبلیغات منفی را نخورند. تمام کسانی که در خارج کشور هستند وابستگان شاه و منافقین نیستند، بلکه بسیاری از آنان ایرانی‌هایی هستند که برای کسب مدارج تحصیلی یا کار به دیگر کشورها مهاجرت کرده‌اند.

مشایی با بیان اینکه امروز برترین قوم مهاجر در کشورهای مهاجرنشین، ایرانیان هستند، گفت: بر اساس آمار معدل علمی ایرانی‌ها از معدل علمی آمریکایی‌ها بالاتر است.

شاهد دوره جلال ایران هستیم

وی گفت: ما امروز شاهد دوره جلال یعنی دوره شکوه، عظمت و اوج گرفتن ایران هستیم. امروز همه دنیا می‌دانند برای ایران هیچ تهدیدی وجود ندارد. ممکن است مخاطره‌هایی باشد، ولی تهدید محسوب نمی‌شود.

وی اضافه کرد: ما باید به موازات تسریع و تکمیل دوره جلالی، دوره جمالی را نیز آغاز کنیم و تبلیغات منفی را که تلاش کرده چهره ایران را زشت جلوه دهد از میان برداریم.

مشایی در پایان، هدفمندسازی یارانه‌ها را اقدامی بسیار بزرگ دانست که توسط محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری اجرایی شده است.

ایرانیان مقیم خارج را در خدمت سربازی سهیم کنیم

علی اکبر صالحی، سرپرست وزارت خارجه نیز در نشست تخصصی دستاوردهای همایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور با تاکید بر ضرورت ارتباط با ایرانیان خارج از کشور با اشاره به زمانی که در وزارت علوم فعالیت می‌کرده است، گفت: ایرانیان مقیم خارج را به دسته‌های استادان،‌ دانش‌آموزان، ‌تجار، ورزشکاران و هنرمندان تقسیم و بررسی کردیم که چگونه راهی پیش روی آنها قرار دهیم که ارتباط و همبستگی شان را به کشورمان میسر کنیم. چون با توصیه و تمنا این کار عملی نیست، بلکه باید جاذبه‌هایی ایجاد کنیم که به صورت عملی این طرح محقق شود.

وی با بیان اینکه در مورد جوانان ایرانی مقیم خارج از کشور نیز باید طرحی در دست داشته باشیم، اضافه کرد: در عین حال نباید به گونه‌ای عمل کنیم که این تصور ایجاد شود که افراد اگر به خارج از کشور بروند مورد احترام بیشتری هستند.

صالحی با اشاره به موضوع سربازی جوانان گفت: در مورد سربازی ایرانیان مقیم خارج نیز راه‌هایی اندیشیده شده است، مثلا می‌توانیم آنها را به صورت یک ماه یا دو ماه در سال در اداراتی آموزش بدهیم که این تصور ایجاد نشود که آنها معافند و آنها را هم در خدمت مقدس سربازی سهیم کنیم.

رایزنی با ۱۰ اقتصاددان ایرانی مقیم خارج درباره هدفمند سازی یارانه‌ها

شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز در این نشست تخصصی با تاکید بر استفاده از توانایی ایرانیان مقیم‌ خارج از کشوراعلام کرد که در موضوع اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با ۱۰ اقتصاددان ایرانی مقیم خارج از کشور تبادل نظر شده است.

حسینی با بیان این‌که آنچه دغدغه همه ما است این است که طراز امور اقتصادی کشور را ارتقا بخشیم، گفت: در همین زمینه برنامه‌های مختلفی در عرصه اقتصاد در حال انجام است که یکی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین این برنامه‌ها هدفمند کردن یارانه‌ها است. در واقع هدف اصلی از این برنامه این است که بخش عمده‌ای از اقتصاد ملی خود را بهتر و بیشتر به کار گیریم.