اکونومیست با اشاره به اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در ایران، اجرای این قانون را به نفع اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر دانست و نرخ تورم ایران برای سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ را ۱۵درصد پیش‌بینی کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود در خصوص تحولات اقتصادی ایران نوشت دولت ایران رسما برنامه حذف یارانه‌ها را به اجرا گذاشته است؛ اما مهم‌ترین تهدید برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و حذف یارانه‌ها تا سال ۲۰۱۵ میلادی، افزایش نرخ تورم است. این گزارش افزوده است: البته دولت قبل از اجرای این قانون، یارانه نقدی را به حساب سرپرست‌های خانوارها، واریز کرده است. به علاوه دولت ایران از حمایت قاطع مجلس برای اجرای این قانون برخوردار است.

این مجله، هدفمند شدن یارانه‌ها را به نفع طبقات ضعیف جامعه دانسته و نوشته است: پرداخت یارانه‌های سنگین به مصرف انرژی و مواد غذایی در ایران، تنها به ضرر قشر فقیر و آسیب‌پذیر است. دولت ایران قصد دارد از منابع مالی حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی و زیرساختی استفاده کند. براساس این گزارش تاکنون هیچ‌گونه تنش و اختلالی در ایران پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گزارش نشده است. از نوزدهم دسامبر ۲۰۱۰ قیمت ۶۰ لیتر بنزین یارانه‌ای از ۱۰۰۰ ریال به ۴۰۰۰ ریال افزایش یافته و قیمت بنزین آزاد نیز از ۴۰۰۰ به ۷۰۰۰ ریال افزایش داشته است. قیمت گازوئیل یارانه ای نیز به ۱۵۰۰ ریال و گازوئیل آزاد نیز به بیش از ۳۰۰۰ ریال افزایش یافته است. دولت همچنین قیمت آب، برق، گاز و نان را افزایش داده است. دولت ایران برای هر نفر ۸۹۰ هزار ریال یارانه نقدی به ازای دو ماه واریز کرده است.

براساس این گزارش، صندوق بین‌المللی پول نیز در گزارشی ضمن تایید اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در ایران اعلام کرد پیش از این پرداخت یارانه‌ها بیشتر به نفع اقشار ثروتمند و مرفه جامعه ایران بوده است. هر خانوار ۴ نفری در ایران، پیش از این سالانه ۴ هزار دلار یارانه تنها برای مصرف بنزین و گاز دریافت می‌کرده است. این مساله موجب افزایش چشمگیر مصرف انرژی و اتلاف آن در کلیه بخش‌ها بوده است. میانگین مصرف انرژی در ایران چهار برابر میانگین جهانی است. صندوق بین‌المللی پول در عین حال نسبت به افزایش چشمگیر و سریع نرخ تورم در ایران هشدار داده است. نرخ تورم ایران از ۳۰ درصد در دو سال قبل به ۱۰ درصد رسیده است. اکونومیست با وجود اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، میانگین نرخ تورم ایران در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ را ۱۵ درصد پیش‌بینی کرده است.