دنیای اقتصاد- برخی نمایندگان مجلس از مخالفت شورای نگهبان با مصوبه مجلس برای استقلال بانک مرکزی خبر داده‌اند و همزمان شورای نگهبان خواستار یک مهلت ۱۰ روزه برای اظهارنظر نهایی درباره برنامه پنجم توسعه شده است. شورای نگهبان تا پایان این هفته یا حداکثر اوایل هفته آینده نظر نهایی خود را درباره برنامه پنجم توسعه اعلام خواهد کرد. آنگونه که کاظم دلخوش خبر داده است یکی از مهم‌ترین مصوبات مجلس یعنی استقلال بانک‌مرکزی و حذف رییس‌جمهور از ترکیب مجمع عمومی بانک‌مرکزی با مخالفت این شورا روبه‌رو شده است. زمزمه رد مصوبه استقلال بانک مرکزی

دلخوش از مخالفت شورای نگهبان با استقلال بانک مرکزی خبر داده است، یوسفیان ملا از اعلام نشدن نظر این شورا درباره این مصوبه

دنیای اقتصاد- یک روز پس از آنکه اعلام شد شورای نگهبان برای اعلام نظر رسمی درباره لایحه برنامه پنجم توسعه از مجلس استمهال کرده است، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از مخالفت این شورا با یکی از مهم‌ترین مصوبات مجلس در لایحه برنامه خبر داد. مصوبه ای که با تغییر ساختار مجمع عمومی بانک مرکزی، راه را برای استقلال این بانک از دولت هموار می‌کرد.

براساس این مصوبه که در ماده ۸۰ لایحه برنامه و به پیشنهاد محمدرضا باهنر، رییس کمیسیون تلفیق به تصویب نمایندگان رسید، ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی به طور کلی تغییر کرده و رییس‌جمهور از راس آن کنار گذاشته شده است. مصوبه مجلس همچنین هفت اقتصاددان به پیشنهاد رییس‌جمهور و انتخاب مجلس، و رییس اتاق بازرگانی ایران را نیز به ترکیب مجمع عمومی این بانک می‌افزاید.

این مصوبه در حالی به تصویب نمایندگان رسید که در ترکیب کنونی مجمع عمومی بانک مرکزی، رییس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری، وزیر بازرگانی و یکی از وزرا به انتخاب هیات وزیران عضو هستند و ریاست این مجمع با رییس‌جمهور است. همچنین رییس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد رییس‌جمهور و بعد از تایید مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با حکم رییس‌جمهور منصوب می‌گردد.

به دلیل این تغییرات گسترده در ساختار مجمع عمومی بانک مرکزی، از زمان تصویب ماده ۸۰ لایحه برنامه در مجلس، مخالفت دولتمردان با آن آغاز شد و محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور نیز در این‌باره گفته بود: افرادی که به دنبال این مصوبه هستند، می‌خواهند این بانک را از حاکمیت جدا کرده و دست خود بگیرند.

در همین راستا، شماری از نمایندگان مجلس از جمله رییس و نایب رییس کمیسیون اقتصادی برای تغییر مصوبه مجلس در ماده ۸۰، تلاش‌هایی انجام دادند؛ اما از آنجا که این ماده از تصویب مجلس گذشته بود، تغییر در آن مقدور نشد و این نمایندگان به امید ایراد احتمالی شورای نگهبان به ماده ۸۰ نشستند. ایرادی که اکنون کاظم دلخوش از وقوع آن سخن گفته است.

دلخوش: شورای نگهبان مخالفت کرده

دلخوش در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه شورای نگهبان با مصوبه تغییر ترکیب مجمع بانک مرکزی مخالفت کرده است، گفت: این موضوع با قانون اساسی مغایرت دارد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه باید این موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد، تصریح کرد: این مصوبه وضعیت بانک مرکزی را بر هم می‌ریزد.

نماینده صومعه سرا در مجلس تصریح کرد: از بانک مرکزی به عنوان مادر بانک‌ها باید در حیطه اختیارات قانونی درخواست کار شود و دخالت در برخی از بخش‌های بانک مرکزی با قوانین و مقررات مغایرت دارد و وضعیت بانک مرکزی را برهم می‌ریزد. دلخوش با تاکید بر اینکه شورای نگهبان نظر درستی درباره مصوبه مجلس را مطرح کرد، افزود: این مصوبه وضعیت بانک مرکزی را بر هم ریخت.

وی با بیان اینکه پول‌ها و سرمایه‌های مردم در سیستم بانکی توسط بانک مرکزی تحت پوشش قرار می‌گیرد، عنوان کرد: باید برنامه‌ریزی‌ها به نحوی صورت گیرد که مجلس و دولت دخالتی در اجرا و برنامه‌های بانک مرکزی نداشته باشند.

یوسفیان ملا: شورای نگهبان نظر نداده

البته شورای نگهبان قانون اساسی تاکنون هیچ اظهار نظر رسمی یا غیررسمی درباره مصوبه استقلال بانک مرکزی نکرده است و پیگیری‌های خبرنگار دنیای اقتصاد از دفتر سخنگوی شورای نگهبان نیز به تایید اظهارات دلخوش از سوی عباسعلی کدخدایی نینجامید.

در همین حال، عزت‌الله یوسفیان ملا، یکی از اعضای کمیسیون تلفیق برنامه در این باره به ایسنا گفت: شورای نگهبان تا این لحظه نظر نهایی خود در خصوص لایحه برنامه پنجم توسعه را اعلام نکرده است.وی افزود: با توجه به انتشار برخی اخبار مبنی بر مخالفت شورای نگهبان با ماده‌ای که مربوط به استقلال بانک مرکزی و عضویت نداشتن رییس‌جمهور در مجمع بانک مرکزی است، باید گفت هنوز نظر نهایی و مکتوب این شورا به مجلس شورای اسلامی ارسال نشده است.

یوسفیان ملا در عین حال تصریح کرد: اگر این خبر صحت داشته باشد، کمیسیون تلفیق می‌تواند در بررسی مجدد لایحه، ماده مربوطه را مورد اصلاح قرار دهد.محمدرضا باهنر، رییس و محمد حسین فرهنگی، از دیگر اعضای کمیسیون تلفیق برنامه پنجم هم در روزهای گذشته با اشاره به اظهارنظرهای غیررسمی شورای نگهبان، ایرادات این شورا به لایحه برنامه پنجم را «ایرادهایی جزئی، و نه اساسی» دانسته بودند.با این وجود هنوز مشخص نیست که آیا شورای نگهبان که به تازگی ۱۰ روز دیگر برای بررسی لایحه برنامه پنجم از مجلس استمهال کرده، نظر قطعی خود درباره استقلال بانک مرکزی را اعلام کرده باشد.