رییس سازمان مدیریت بحران با اعلام اینکه به صورت میانگین روزانه سه زلزله در ایران روی می‌دهد، گفت: در ۹ ماهه سال جاری ۲۳۷ زلزله در کشور ثبت شد که ریشتر آن بیشتر از سال گذشته بود؛ ولی خسارت‌ها کمتر شده است. به گزارش مهر، حسین باقری در نشست خبری به مناسبت ۵ دی‌ماه، سالروز ایمنی در برابر زلزله با بیان اینکه در ۲۵ سال گذشته یکصد هزار نفر از شهروندان ایرانی در اثر زلزله جان خود را از دست داده‌اند، گفت: روز ۵ دی‌ماه به یادبود قربانیان زلزله بم، روز ایمنی در برابر زلزله ثبت شده. ولی متاسفانه در بازنگری تقویم توسط وزارت ارشاد، این روز حذف شده است که تلاش می‌‌کنیم این روز را در تقویم ایرانی ثبت کنیم.

وی افزود: در قاره آسیا و اقیانوسیه (۷۹ کشور)، سالیانه ۵۰۰ هزار زلزله اتفاق می‌افتد که هزار زلزله آن سهم ایران بوده که میانگین روزانه، سه زلزله در ایران اتفاق می‌افتد.

رییس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه سالیانه ۳۰۰ هزار واحد مسکونی مقاوم‌سازی می‌شوند، گفت: در زلزله‌های اخیر (از سال ۸۸ و سال ۸۹) به‌رغم اینکه قدرت و وسعت آن همانند زلزله‌های قبل بوده، ولی به دلیل مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، خسارت انسانی کمی داشته‌ایم.

باقری گفت: بیشترین خسارت در زلزله‌های کشور مربوط به اجزای غیرسازه‌ای ساختمان‌ها است؛ زیرا در بسیاری از ساختمان‌ها سنگ نما، لوستر، آیینه، نماهای شیشه‌ای و... به ساختمان‌ها تثبیت نمی‌شود و همین موجب بروز خسارت جانی و مالی در زمان زلزله است.وی تصریح کرد: ‌هم‌اکنون آیین‌نامه‌ای با عنوان ثابت کردن اجزای غیرسازه‌ای ساختمان‌ها در حال نهایی شدن است که به زودی ابلاغ می‌شود. وی گفت: شهرداری تهران این آیین‌نامه را اجرا کرده و از نصب نماهای شیشه‌ای غیرایمن، جلوگیری می‌کند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در سال گذشته ۱۷۰ زلزله در کشور ثبت شده گفت: در ۹ ماهه سال جاری ۲۳۷ زلزله در کشور ثبت شد که ریشتر آن بیشتر از سال گذشته بود؛ ولی خسارات کمتر شده است.