مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به توضیحاتی درباره چگونگی اجرای هفته اول‌‌این قانون پرداخت. به گزارش‌‌ایسنا، بهروز مرادی درباره ارزیابی خود از اوضاع پس از گذشت پنج روز از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها‌، گفت: مردم بسیار راسخ به اجرای‌‌این قانون هستند و ما در‌‌این ۵ روز شاهد همراهی و همگامی‌مردم بوده‌ایم و در واقع مردم پذیرفته‌اند که اجرای ‌‌این طرح جهت بهبود زندگی و پیشرفت ضرورت دارد. به گفته وی‌، در همین پنج روز۱۱ درصد کاهش مصرف برق داشته‌ایم و همچنین در حوزه بنزین از شصت و نیم میلیون لیتر به ۵۵ میلیون رسیدیم. لذا در زمینه کاهش مصرف توسط مردم دقت‌های لازم صورت می‌گیرد که ما هم در‌‌این حوزه سیاست‌های تشویقی را مد نظر قرار داده‌ایم.

مرادی همچنین در ادامه تاکید کرد: سامانه مرکز آمار‌‌ایران مستمرا‌ باز است و کسانی که فرم اطلاعات اقتصادی خانوار را پر نکرده‌اند می‌توانند مراجعه کنند و اطلاعاتشان را ثبت کنند. وی افزود‌: در سال ۸۷ و ۸۹ اطلاعات را از مردم دریافت کردیم و بر همین مبنا اطلاعاتمان را تا مهر ماه ۸۹ ملاک عمل قرار دادیم و قاعدتا‌ از مهر به‌‌این طرف تغییراتی به‌وجود آمده مانند ازدواج، طلاق، تولد و... لذا سامانه مرکز آمار در طول سال باز بوده و آماده دریافت اطلاعات مردم است.‌‌این اطلاعات و تغییرات توسط مرکز آمار بعد از جمع‌بندی ۲ بار در سال در اختیار ما قرار می‌گیرد که ما بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها در ادامه تاکید کرد: تا امروز هر کس که فرم را پر کرده و شماره حساب داده ما مبالغ یارانه را به حسابش ریخته‌ایم و هیچ‌کس نیست که یارانه نگرفته باشد. از طرفی نزدیک ۲۰۰۰ شماره حساب وجود دارد که بانک مربوطه‌‌ این شماره حساب‌ها را تایید نکرده و بانک‌ها، یارانه‌‌ای که ما به ‌‌این شماره حساب‌ها ریخته‌ایم را عودت داده‌اند. لذا ‌‌این صاحبان شماره حساب باید حسابشان را اصلاح کنند که ما بتوانیم مبالغ را به حسابشان واریز کنیم.

وی افزود: سایت برای افرادی که گفتم (۲۰۰۰ شماره حساب) باز است و کسانی که بخواهند حسابشان را عوض کنند باید در صورتی که از شماره حسابشان انصراف می‌دهند‌، تاییدیه بانک را مبنی بر انصراف بیاورند تا در جای دیگر حساب باز کنند و بانک هم از طریق سامانه الکترونیکی شماره حساب جدید را به ما اعلام می‌کند و ما هم از آن به بعد به آن شماره حساب پول واریز می‌کنیم.

مرادی درخصوص میزان تعامل و همکاری با اصناف گفت‌: در مورد ‌‌این قانون یک کار کارشناسی ۲-۳ ساله انجام شده است که ‌‌این کار کارشناسی با حضور تشکل‌ها‌، اصناف (چه خدماتی چه تولیدی)‌، اتاق‌های بازرگانی و کارخانه‌های بزرگ انجام شده که تماما مجموعه اطلاعاتشان را دریافت کرده‌ایم.

وی افزود: در این مرحله پرداخت‌های ما مستقیم و نقدی است و پرداخت غیرنقدی را هنوز اجرایی نکرده‌ایم و در آینده در موردش تصمیم می‌گیریم و مردم می‌توانند با توجه به نقدی بودن یارانه‌ها آن را برداشت کنند یا برداشت نکنند. وی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که مردم می‌توانند بخرند طلاست‌، گفت‌: بانک مرکزی هم در‌‌ این حوزه اطلاعاتش را در هفته آینده در اختیار مردم قرار می‌دهد‌. همچنین یکی از موارد دیگر کالاهای بادوام و با برچسب انرژی A است که در ‌‌این حوزه هم در هفته آینده اطلاع‌رسانی می‌شود. از موارد دیگری که مردم می‌توانند استفاده کنند بازار سرمایه و بورس است، ولی در نهایت‌‌ این خود مردم هستند که تصمیم می‌گیرند پولشان را چکار کنند.