شاخص کیفیت هوای تهران همچنان در شرایط هشدار است

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران اعلام کرد: ‌شاخص کیفیت هوای تهران همچنان در شرایط «هشدار» است. «یوسف رشیدی» دیروز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: میزان غلظت آلاینده‌های هوا همچنان بیش از حد مجاز است. وی میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون را ۱۴۷ «psi» اعلام کرد. وی از شهروندان خواست تا به توصیه‌های بهداشتی - زیست محیطی توجه کنند و در معرض هوای آزاد قرار نگیرند.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران همچنین از سالمندان و کودکان و بیماران قلبی و ریوی خواست تا از فعالیت در هوای آزاد خودداری کنند.

آلاینده‌های منوکسیدکربن، ‌ازن، ‌دی‌اکسید گوگرد،‌ دی‌اکسید نیتروژن و ذرات معلق پنج آلاینده مهم هوا هستند.

وضعیت پاک، ‌سالم، ‌ناسالم، ‌بسیار ناسالم،‌ هشدار،‌ اضطرار و بحران از شاخص‌های اندازه‌گیری هوا هستند و با این شاخص‌ها هوای تهران اندازه‌گیری می‌شود.

هنگامی که شاخص کیفیت هوا بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ «PSI» (شاخص استاندارد آلودگی هوا) قرار گیرد، اعلام وضعیت هشدار، ‌بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ اعلام وضعیت اضطرار و بیش از ۳۵۰ «PSI» اعلام وضعیت بحران است.

۴ هزار نفر در اثر آلودگی هوا جان باخته‌اند

در همین حال، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از جان باختن چهار هزار نفر در اثر آلودگی هوا خبر داد. به گزارش اکونیوز، «حسینعلی شهریاری» افزود: بخشی از آلودگی هوا بخاطر وسایل نقلیه است و همچنین ۲۲ درصد آلودگی به خاطر کارخانه‌ها است. پالایشگاه نفت تهران نیز ۶ درصد در آلودگی هوای تهران دخیل می‌باشد. نماینده زاهدان تصریح کرد: در اثر آلودگی هوایی که در کشور بوجود آمد، حداقل ۴ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. شهریاری ادامه داد: با توجه به بررسی‌هایی که انجام شده، بنزینی که در پالایشگاه‌ها تولید می‌شود می‌تواند در آلودگی هوا نقش داشته باشد.