راهکارهای ارتباط رسانه‌ای ایرانیان داخل و خارج

عکس‌ها: دنیای اقتصاد- آکو سالمی

دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: نشست تخصصی بررسی نقش رسانه‌‌ها در تعامل با‌ایرانیان مقیم خارج از کشور از سوی شورای عالی‌ایرانیان خارج از کشور، روزگذشته با حضور اسفندیار رحیم مشایی‌، وزیر و معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌و جمعی از مدیران رسانه‌های کشور برگزار شد‌. هر یک از سخنرانان مراسم هم طی سخنانی بر ضرورت افزایش سطح تعامل رسانه‌ای با ‌ایرانیان مقیم خارج از کشور پرداخته و تاکید کردند که باید اطلاعات درستی را از واقعیات کشور در اختیار‌ایرانیان خارج نشین قرار داد تا بتوان به‌‌این وسیله با رسانه‌هایی که علیه‌‌ایران فعالیت می‌کنند، مقابله کرد و‌ایرانیان مقیم خارج را جذب کشور کرده و حتی از وجود آنها به عنوان مروجان فرهنگ‌ایرانی و اسلامی‌‌بهره برد.

در این نشست، محمد حسینی، وزیر ارشاد و معاون مطبوعاتی وی، محمدجعفر محمدزاده، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، مرتضی تمدن استاندار تهران، محمدعلی رامین معاون سابق مطبوعاتی وزارت ارشاد، برخی از مدیران مسوول مطبوعات، تنی چند از نمایندگان مجلس از جمله حسن حسینی، دبیر فراکسیون پیگیری امور ایرانیان خارج از کشور، احمدرضا دستغیب، محمدرضا خباز و... حضور داشتند. اسفندیار رحیم مشایی، جانشین احمدی‌نژاد در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و رییس دفتر رییس‌جمهور و دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، دکتر ملک‌زاده برگزاری این نشست را برعهده داشتند. سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌‌هم در ‌این نشست گفت: رسانه‌ها امروزه هدایت‌‌کننده و سازنده افکار عمومی ‌‌در سراسر دنیا هستند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌تصریح کرد: اطلاع‌رسانی به موقع و تحلیل صحیح مسائل داخل‌ایران کاری است که رسانه‌ها باید انجام دهند و از‌این طریق از‌ایران هراسی که دشمنان در سال‌های اخیر به دنبال آن هستند، جلوگیری کنند.

حسینی افزود: اگر مطالب و واقعیت‌ها به درستی بیان شود، ‌ایرانیان خارج از کشور ‌‌این انگیزه را خواهند داشت که به عنوان مروجان‌ ایران در خارج از کشور فعالیت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌گفت: ‌اگر اطلاع‌رسانی درست انجام شود، ترورهایی که در‌ایران انجام می‌شود و دانشمندان‌ایرانی را هدف قرار می‌دهد زوایای پیدا و پنهان آن برای همگان مشخص می‌شود. وی افزود: در گذشته گروه جندالله سعی می‌کرد تا خود را به عنوان گروه رهایی بخش‌ایران معرفی کند و روی جنایات خود پرده گذاشته و آنها را پاک کند که با ارتباطات‌ایجاد شده با‌ایرانیان خارج از کشور واقعیت‌ها به درستی نمایان شد.

وی گفت: بسیاری از تاریخ‌های ‌ایرانی به شکل دیگر در کشورها بیان می‌شود؛ به طور مثال در برخی از کشورها ابن‌سینا را دانشمند جهان عرب معرفی می‌کنند، بر همین اساس باید از طریق‌ایرانیان خارج از کشور‌این مسائل را مورد بررسی و رسیدگی قرار داد.

وی گفت:‌‌ایرانیان خارج از کشور می‌توانند با بررسی چالش‌های جهان غرب و مشکلات آنان به ما کمک کنند تا شعارهای زیبای دموکراسی و حقوق بشر آنان برای همگان مشخص شود.

انزوای رسانه‌ای بزرگ‌ترین مشکل ‌‌ایرانیان خارج

در ادامه‌ این نشست، محمدجعفر محمدزاده گفت: عدالت‌خواهی اسلامی‌ایجاب می‌کند که به‌ ایرانیان خارج از کشور توجه بیشتری شود، زیرا ‌این افراد حق دارند در عرصه آبادسازی‌ایران حضور یابند. معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌‌گفت: در فضای رقابت ارتباطات به یک فضای بین‌المللی نیاز داریم تا با اطلاع‌رسانی درست و به موقع از هویت و فرهنگ دینی خود دفاع کنیم.

وی افزود: بزرگ‌ترین چالش کنونی مهاجران ‌ایرانی، هویت‌طلبی و بزرگ‌ترین مشکل آنان انزوای رسانه‌ای است.

محمدزاده گفت: اگر جوانان مقیم خارج از‌ایران نتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، از درک میراث‌‌ایرانی غافل می‌مانند و ‌این در حالی است که ‌ایرانیان خارج از کشور می‌توانند نقش مبلغان غیررسمی در خارج از کشور را بر عهده بگیرند.

وی گفت: اگر رسانه‌های وابسته به نظام سلطه نبودند سلطه‌گران برای گسترش نفوذ خود چه بسا همچنان ناگزیر از اعمال روش‌های دوران استعمار بودند حال آنکه در شیوه اخیر خواسته‌های زورگویان عالم به تدریج از سوی رسانه‌های وابسته دنبال می‌شود بی‌آنکه اعتراضات انقلابی قرون گذشته را بر انگیزد.

محمدزاده اضافه کرد: درک‌این مقوله برای ما هشدار دهنده و آگاهی بخش است و توجه ما را به ضرورت تاسیس و گسترش رسانه‌های برون مرزی برای ملت‌های آزاده جهان به ویژه مخاطبان ‌ایرانی و فارسی زبان معطوف می‌دارد. محمدزاده یادآور شد: در عین حال نباید‌این واقعیت را از نظر دور داشت که عمر رسانه‌های برون مرزی ما چندان زیاد نیست و در مقابل، با رسانه‌هایی روبه‌رو هستیم که هر روز و هر لحظه پیام‌هایی متضاد با منافع ملی و آرمان‌های اسلامی ‌را به‌ایرانیان خارج از کشور مخابره می‌کنند.

وی گفت: در چنین شرایطی از مهم‌ترین راهبردهای نظام رسانه‌ای کشور به کارگیری متخصصان ارتباطات و ‌ایجاد تحول در ساختار خبررسانی و تولید و توزیع و پیام است به گونه‌ای که رسانه‌های کشور را متناسب با نیازهای منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین ذائقه طیف‌های گوناگون مخاطبان ‌ایرانی خارج از کشور سامان دهند.

ایرانیان صادرکننده ذخایر علمی ‌و تکنولوژیک

مدیرمسوول روزنامه اطلاعات هم در ‌این نشست گفت: با کمال تاسف باید بگوییم که ‌ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین ذخایر علمی‌ و تکنولوژیکی خود را به خارج صادر کرده است. برخی نخبگان ‌ایرانی خودشان رفتند و برخی دیگر به هر دلیلی کوچانده شده‌اند. برخی از نخبگان به ‌این دلیل رفتند که فضای فکر و اندیشه برای آنها تنگ شده بود. ‌این نخبگان از کشور رفتند و تبدیل به سرمایه ارزشمند کشورهای دیگر شدند.

حجت‌الاسلام محمود دعایی گفت: ایرانیان مقیم خارج به دلیل ‌ایمان فراوان به ‌ایران و عرقی که به کشور داشتند به طور کامل از وطن خود بیگانه نشده‌اند و ‌این آمادگی در آنها وجود دارد که اگر روی خوش به آنها نشان دهیم خدمات خود را به کشور ارائه کنند. دعایی تصریح کرد: باید تلاش کنیم در سایه تدبیر دست‌اندرکاران نظام، سرمایه‌های فکری‌ایرانی خارج از کشور را جذب بکنیم. فرشچیان یکی از شخصیت‌های رانده شده از کشور بود که با تدبیر مسوولان به‌ ایران بازگردانده شد.

مدیرمسوول روزنامه اطلاعات در پایان تاکید کرد: هموطنان ما که به هر دلیلی وطن خود را ترک می‌کنند، می‌توانند در ابتدا تهدید محسوب شوند، اما اگر نظام‌ این قدرت و شایستگی را داشته باشد که‌ این هموطنان را جذب کند دیگر قطعا آنها منشا تهدید نیستند.

دولت در جذب ایرانیان خارج موفق عمل کرده است

در ادامه این همایش اسفندیار رحیم مشایی جانشین رییس‌جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور گفت: دولت توانست به‌رغم هزینه‌های فرهنگی و سیاسی از سوی غرب زمینه را برای حضور ایرانیان خارج از کشور در داخل فراهم کند.

رحیم مشایی تاکید کرد: ما در دوره بسیار حساس به سر می‌بریم، چرا که شرایط امروز بسیار حساس است، حساسیت از آن جهت که تحولاتی در آینده برای ملت‌ها روی خواهد داد.

وی گفت: بی‌شک تاثیرگذاری شرایط امروز می‌تواند تحولات بزرگی در رویکردهای سیاسی و فرهنگی ایجاد کند. از این رو نقش رسانه‌ها در زمره نقش‌هایی محسوب می‌شود که می‌تواند تاثیرات بسزایی در تحولات آینده ایجاد کند.

وی در ادامه به تفاوت نقش رسانه‌های داخلی(ایران) و خارجی پرداخت و تصریح کرد: امروزه فشارخون سیاست جهانی در نقل و انتقالات اطلاعات از طریق رسانه‌ها افت کرده است و دیگر قدرت تحرک را ندارد، چرا که قدرت آنها برای توان خلق اندیشه جدید گرفته شده است. رییس دفتر رییس‌جمهور همچنین به عدم تولید فکر از سوی سازمان‌های بین‌المللی اشاره کرد و در عین حال در خصوص جایگاه رسانه‌های داخلی اظهار داشت: رسانه‌های ایران در مقوله حضور ایرانیان خارج از ایران توانست با روشنگری‌ها در مقابل هجمه‌های سیاسی و فرهنگی رسانه‌های غرب ایستادگی کند. وی گفت: گرچه طی ۱۵ سال گذشته یا قبل تر از آن تبلیغات مسمومی علیه ایرانیان چه در داخل و چه در خارج صورت می‌گرفت، به دلیل اینکه اطلاع‌رسانی به صورت کافی دنبال نمی‌شد، اما امروزه رسانه‌ها مهمترین نقش را در تغییر افکار ایرانیان خارج از کشور ایفا می‌کنند. مشایی تاکید کرد: دیپلماسی فعال و موفق ایران در عرصه بین‌الملل توانست تبلیغات مسموم غربی‌ها را خنثی کند.

وی با اشاره به برگزاری کنگره دوم ایرانیان خارج از کشور در تهران که پس از حوادث انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری برگزار شد، گفت: دشمنان خارجی سعی کردند تا یک گسستی را در لایه اجتماعی ایجاد کنند، گرچه در مقطع کوتاه این کار را انجام دادند، اما نتوانستند افکار ایرانیان خارج از کشور را نسبت به کشورشان بدبین کنند. وی در ادامه تاکید کرد: به رغم نقشه‌های شوم رسانه‌های غربی علیه ایران نه تنها در افکار ایرانیان خارج از کشور تغییری حاصل نشد، بلکه با این روند نشان دادند که در تولید اندیشه‌ها ناتوانند.