مدیر باغ وحش ارم تهران اعلام کرد: کل باغ وحش ارم ۱۲ شیر دارد که ۸ قلاده از آن‌ها به دلیل بروز بیماری غیر از بیماری «مشمشه» معدوم شدند. امیر الهامی در گفت‌وگو با فارس درباره بیماری شایع در شیرهای باغ وحش ارم تهران گفت: شیرهای باغ وحش مبتلا به بیماری «مشمشه» نیستند، چون تست آنها درباره این بیماری منفی اعلام شد، اما در پی مرگ ببر نر سیبری در باغ وحش به علت بیماری «مشمشه» عده‌ای اعلام کردند که ببر سیبری این بیماری را از شیرها گرفته است. وی در ادامه افزود: شیرهای باغ‌وحش از مدت‌ها قبل مبتلا به بیماری بودند و دارو برای آنها استفاده می‌شد. بیماری آنها چیزی غیر از «مشمشه» بوده است. در حال حاضر هم دامپزشکی روی بیماری آنها در حال تحقیق است، اما ما برای اطمینان خاطر مردم از بروز هر گونه تهدیدی در باغ وحش، شیرهای بیمار را معدوم کردیم.

مدیر باغ‌وحش ارم تهران با بیان اینکه در حال حاضر ۸ شیر از کل ۱۲ شیر باغ وحش تهران معدوم شده‌اند، گفت: این شیرها به روش «افزایش دوز داروی بیهوشی» معدوم شده‌اند.

گوشت الاغ، گوشت شکار برای حیوانات وحشی محسوب می‌شود

مدیر باغ وحش ارم با اشاره به اینکه باید غذای حیوانات وحشی در باغ وحش، گوشت گرم خون‌دار باشد،‌ گفت: گوشت الاغ به علت گرم‌بودن مثل گوشت شکار برای حیوانات وحشی می‌ماند به همین دلیل ما از گوشت الاغ برای تغذیه شیرها استفاده کرده‌ایم. الهامی در خصوص اظهارات ناصر نبی‌پور؛ رییس هیات‌مدیره جامعه دامپزشکان کشور مبنی بر اینکه باغ‌وحش خلاف دستور غذایی توصیه شده به جای گوشت گوساله گوشت الاغ به شیرها خورانده است،‌ تصریح کرد: در تمام باغ‌وحش‌های دنیا مرسوم است که گوشت اسب، الاغ و گراز برای غذای حیوانات استفاده می‌شود.

روس‌ها برای تحویل ۴ ببر سیبری به ایران مردد شده‌اند

در همین حال رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه روس‌ها به دنبال علت‌یابی و بررسی مرگ ببر نر هستند، گفت: آنها اعلام کرده‌اند برای انتقال ۴ ببر دیگر به ایران باید از شرایط نگهداری اطمینان پیدا کنند. محمدجواد محمدی‌زاده در گفت‌‌وگو با فارس،‌ درباره ورود ۴ ببر سیبری دیگر به ایران گفت: با روسیه در حال رایزنی هستیم و در این زمینه توافقاتی انجام داده‌ایم. محمدی‌زاده افزود: روس‌ها به دنبال این هستند که اطمینان کامل از نظر عملیات نگهداری ببرها حاصل کنند؛ بنابراین فکر می‌کنم پس از کارشناسی این کار صورت گیرد. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه زیستگاه میانکاله آماده نشده آیا روس‌ها تمایل به انتقال ۴ ببر به ایران دارند؟ گفت: روسیه در این زمینه مشکلی ندارد ضمن اینکه آنها اصراری بر روی زیستگاه میانکاله ندارند و تنها می‌گویند مراقبت‌های لازم باید صورت گیرد.