قائم مقام پژوهشکده سل و بیماری‌های ریوی گفت: حداقل سالانه به علت آلودگی هوا در تهران ۱۳ هزار نفر فوت می‌شوند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مسجدی در همایش آلودگی هوا در دانشگاه صنعتی شریف افزود: هزینه‌های مستقیم ناشی از آلودگی هوا بر مردم دو میلیارد دلار در سال است. وی با بیان اینکه هیچ جای شهر تهران از نظر آلودگی هوا سالم نیست، گفت: احساس خستگی مفرط، ضعف، تمرکز نداشتن، سرفه و بیماری‌های مزمن ریوی از عوارض مشهود آلودگی هوا است.

قائم مقام پژوهشکده سل و بیماری‌های ریوی افزود: بر اثر آلودگی هوا در شهرهای بزرگ دنیا هرسال بیش از ۲ میلیون نفر می‌میرند.

مسجدی با تاکید بر لزوم کنترل جمعیت شهر تهران گفت: ما برای انتخاب هوا هیچ آزادی عمل نداریم؛ همه با آن درگیریم و همه آن را استنشاق می‌کنیم.

محمدکاظم ندافی، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش با اشاره به اینکه آلودگی هوا در شهر تهران در همه فصول است، افزود: براساس آمار کمترین میزان مرگ و میر به علت آلودگی هوا۱۰ هزار نفر، بیشترین آن ۱۸ هزار نفر در سال و میانگین آن ۱۳ هزار نفر است.

وی با اشاره به برنامه جامع کاهش آلودگی هوا گفت: این برنامه باید به سرعت بازنگری و با جدیت اجرا شود.

ندافی افزود: ما به عنوان وزارت بهداشت جایگاه خاصی در جلوگیری از آلودگی هوا نداریم؛ ولی در همه زمینه‌ها همکاری‌های خوبی داریم. وی گفت: برنامه جدید ما این است که اطلاع رسانی روزانه درباره آثار آلودگی هوا برای مردم روی سایت وزارت بهداشت داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم در این نشست با تصریح براینکه غلظت برخی آلاینده‌ها در هوای تهران بسیار زیاد است مشکل آلودگی هوا را حل شدنی دانست و افزود: توسعه حمل و نقل عمومی، رعایت استانداردها و اعمال محدودیت‌های ویژه برای تردد در شهر از راهکارهای کاهش آلودگی هوا است.

وی بر بازنگری و اجرای جدی برنامه جامع کاهش آلودگی هوا تاکید کرد و افزود: میزان آلودگی در شهر تهران باید به میزان ۲۵ درصد وضع موجود کاهش یابد.

بداق جمالی افزود: ارتقای استانداردهای خودرو و سوخت و کیفیت خودروهای در حال تردد، توسعه حمل و نقل عمومی فارغ از مباحث‌ حاشیه‌ای و سیاسی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از راهکارهای کاهش آلودگی هوا است.

وی گفت: ارتقای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا از تهران به هشت کلانشهر کشور، مدیریت گردو غبار و بهینه‌سازی مصرف انرژی از برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا است.