شتاب گیری اجرای محور‌های طرح تحول اقتصادی از سال آینده

سخنگوی اقتصادی دولت از شتاب گرفتن اجرای محورهای طرح تحول اقتصادی در سال آینده خبر داد و گفت: دولت در اجرای طرح تحول اقتصادی متمرکز به هدفمند کردن یارانه‌ها بود و آرامش و توسعه امروز حاصل اقداماتی است که در این راستا انجام شده است. «سید شمس‌الدین حسینی» دیروز در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا،‌ با اشاره به هفت محور طرح تحول اقتصادی، افزود: هر چند در طول سال‌جاری اقداماتی در راستای محورهای مختلف هدفمند کردن یارانه‌ها انجام شد، اما از آنجایی که محور هدفمند کردن یارانه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود به این بخش توجه ویژه شده است. وی در خصوص اجرای طرح تحول در گمرک، اظهارداشت: بر همین اساس مجلس شورای اسلامی هفته گذشته لایحه اصلاح امورگمرکی را تصویب کرد که منشا بسیاری از تحولات در گمرک خواهد شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی، ‌راه‌اندازی پنجره واحد گمرکی در گمرکات اصلی کشور به صورت فیزیکی را از طرح‌های پیش‌بینی شده در قالب طرح تحول در این بخش دانست و افزود: گمرک کشور باید به سمتی حرکت کند که ارزش گذاری در این بخش بروز و با دقت انجام شود تا شائبه‌ها در این حوزه از بین برود.

طرح تحول مالیاتی

وی در خصوص اجرای طرح تحول مالیاتی نیز گفت: اجرای مالیات بر ارزش افزوده یکی از محور‌های طرح تحول اقتصادی در بخش مالیات است هر چند که دارای حاشیه‌هایی بود، اما اجرای آن هر سال توسعه یافته و فازهای مختلف آن در حال انجام است. حسینی، اجرای طرح تحول مالیاتی را منجر به وصول مالیات و شفافیت در این بخش دانست و افزود: تدوین لایحه اصلاح قانون مالیاتی در سازمان امور مالیاتی به پایان رسیده و هم اکنون برای نظر خواهی به اشخاص حقیقی، ‌حقوقی،خصوصی و دولتی ارسال شده است. به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی،‌سال آینده فرصت جدیدی برای متمرکز شدن بر بحث مالیاتی است.

طرح تحول نظام بانکی

وی در خصوص طرح تحول نظام بانکی نیز گفت: این طرح از دوسال پیش در بانک مرکزی تدوین و کلیات آن در کارگروه تصویب شده که البته بانکداری الکترونیکی، ساماندهی و افزایش شفافیت در عقود از بخش‌های آن است. به گفته حسینی،‌ بر همین اساس از سال آینده بخش‌هایی در سیستم بانکی تکمیل می‌شود که در اولویت کاری قرار خواهند گرفت. وی ادامه داد: اگر هدفمند کردن یارانه‌ها سه تاچهار سال پیش اجرایی می‌شد سیستم بانکی به میزان کنونی از آمادگی برای اجرای آن برخوردار نبود و بخشی از موفقیت در اجرای این قانون،‌ مربوط به طرح تحول بانکی بود. وزیر امور اقتصادی ودارایی اظهارداشت: با همکاری سیستم بانکی در مدت کوتاهی شماره حساب ۱۸ میلیون سرپرست خانوار اخذ و پول‌رسانی با کمترین خطا انجام شد.