دنیای اقتصاد- انتشار اخباری مبنی بر دعوت ایران از پادشاه اردن به منظور شرکت در جشن نوروز و اعلام موافقت وی برای شرکت در این مراسم انتقاد برخی از نمایندگان مجلس را برانگیخته است. علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ملک عبدالله پادشاه اردن اعلام آمادگی کرده است تا در نوروز به تهران سفر کند. علیرضا زاکانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به دعوت از ملک عبدالله پادشاه اردن به ایران گفت: ملک عبدالله در پاسخ به درخواست رییس دفتر رییس‌جمهور اعلام آمادگی کرده است تا پس از ۳۰ سال در نوروز به تهران سفر کند. نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به سوابق خاندان پادشاه اردن در همکاری با رژیم صهیونیستی گفت: بعد از پیمان کمپ دیوید که توسط انور سادات بسته شد شاه حسین پدر ملک عبدالله، نیز با رژیم صهیونیستی پیمان جداگانه‌ای منعقد کرد و پرونده سیاه این خاندان را سیاه‌تر کرد. همچنین دست شاه حسین در کشتار بی‌رحمانه فلسطینیان در ۱۶ سپتامبر به خون مردم مظلوم فلسطین آلوده است. لذا در پرونده شاه حسین و فرزندش که امروز به ناحق بر اریکه قدرت تکیه‌زده هیچ جای روشنی وجود ندارد و پرونده این خاندان سراسر خیانت است. وی افزود: دعوت از شاه اردن توسط رییس دفتر رییس جمهور امری خطا و مبتنی بر تحلیلی غلط صورت گرفته است.

واکنش توکلی

از سوی دیگر، احمد توکلی‌، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس به دعوت «ملک‌عبدالله» پادشاه اردن به ایران در حالی که مردم این کشور دست به قیام زده‌اند، اعتراض کرد. توکلی در گفت‌وگو با خانه ملت در خصوص دعوت از «ملک عبدالله» پادشاه اردن برای سفر به تهران، گفت: در شرایطی که جهان اسلام از کشورهای عربی خاورمیانه تا شمال آفریقا گرفته، علیه دولت‌های دست‌نشانده قیام کردند، براساس عزت و هویت اسلامی، سرنوشت منطقه را به دست خود رقم می‌زنند، دعوت از ملک عبدالله پادشاه اردن برای نوروز به ایران علیه مصالح مسلمانان و مردم منطقه و منافع ملی ایران اسلامی است. وی ادامه داد: این روزها هم مردم اردن که اکثریتشان را فلسطینیان تشکیل می‌دهند، دست به تظاهرات زده‌اند، در این شرایط چه دلیلی دارد که یک دست‌نشانده سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) که مورد مخالفت مردمش است به بهانه نوروز به ایران دعوت شود.

اعتراض عضو کمیسیون امنیت

حمشت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دعوتی که از سوی‌ایران برای سفر پادشاه اردن به تهران شده است، گفت:‌این دعوت با تحولات و مقتضیات کنونی منطقه همخوانی ندارد و ما باید از نماینده واقعی مردم اردن دعوت کنیم. فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: من معتقدم در شرایط کنونی‌ایران باید برخوردی توام با ظرافت دیپلماسی با‌این موضوع داشته باشد و حتما با آن دسته از زمامداران دنیای اسلام ارتباط برقرار کنیم که نمایندگی ملت‌هایشان را به عهده دارند.