سیاست‌های دولت در حوزه حمل‌ونقل

عکس: نگار متین‌نیا

خصوصی‌سازی حمل و نقل عمومی‌طرح دولت نیست

اختصاص ۱۲۰ لیتر بنزین برای سفرهای نوروزی دنیای اقتصاد - زهرا واعظ - محمد رویانیان رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور دیروز در آخرین نشست خبری خود در سال ۸۹ اعلام کرد که طرح خصوصی‌سازی حمل و نقل عمومی‌طرح دولت نیست بلکه تنها در ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت کشور تهیه و کارشناسی شده و در صورت نهایی شدن در سال ۹۰ به دولت تقدیم می‌شود و دولت می‌تواند این طرح را بپذیرد یا نپذیرد.

وی خاطرنشان کرد: این که دولت می‌خواهد حمل‌ونقل عمومی ‌‌را خصوصی‌سازی کند، اشتباه است و این ستاد حمل‌ونقل و سوخت کشور است که طرح خصوصی‌سازی حمل و نقل را در سال ۹۰ تهیه کرده و می‌خواهد به دولت ارائه کند‌.

رویانیان تصریح کرد: مصوبه یا تصمیمی ‌در دولت برای خصوصی‌سازی یا تغییر وضعیت حمل و نقل عمومی ‌به خصوصی گرفته نشده است، اما برنامه‌هایی در جهت بهبود مدیریت

حمل و نقل در دولت پیگیری می‌شود. وی ادامه داد: در سال آینده به جز اصلاح و بهبود سیستم‌ها هیچ تصمیمی‌در مورد خصوصی‌سازی گرفته نشده و حتی کلیات آن نیز مطرح نیست.

رویانیان در خصوص ویژگی‌های‌این طرح اضافه کرد: طرح خصوصی‌سازی حمل و نقل که از سوی ستاد مدیریت مصرف سوخت ارائه شده، با هدف توانمندسازی و اقتصادی کردن حمل و نقل طراحی شده و در نهایت به دنبال متناسب کردن عرضه و تقاضا‌، جلب مشارکت سرمایه‌های خصوصی و افزایش ظرفیت ناوگان در بخش‌های مختلف خواهد بود.

دو برابر شدن بودجه حمل و نقل

رویانیان همچنین در رابطه با تامین اعتبارات در حوزه حمل و نقل کشور گفت: حداقل در حوزه حمل و نقل عمومی‌یعنی در بخش تاکسیرانی، اتوبوسرانی، اعتبارات و کمک‌های دولتی نسبت به گذشته ۲ برابر شده ضمن‌اینکه در بخش حمل و نقل ریلی نیز اعتبارات بیش از ۵ برابر افزایش یافته است.

وی در ادامه گفت: در سال ۹۰ علاوه بریک هزارو ۶۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی‌برای مترو در کشور شهرداری‌ها نیز به همین میزان باید بودجه اختصاص بدهند. رییس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور در ادامه تاکید کرد: در زمینه حمل و نقل حداکثر توان دولت گذاشته شده، اما کافی نیست بنابراین نیاز است تا روش‌های ابتکاری در پیش بگیریم و بتوانیم عقب‌ماندگی حمل و نقل را نسبت به سرعت نیاز مردم و سایر بخش‌ها جبران کنیم.

۱۲۰ لیتر بنزین برای سفرهای نوروزی

رویانیان در ادامه با اشاره به اختصاص ۶۰ لیتر بنزین نوروزی نیمه یارانه‌ای با قیمت ۴۰۰ تومان، خاطرنشان کرد: این سهمیه از ۲۵ اسفند ماه در کارت‌های سوخت رانندگان شارژ می‌شود تا امکان سفر برای شهروندان وجود داشته باشد. وی اضافه کرد: همچنین بنزین فروردین ماه نیز در کارت‌ها شارژ خواهد شد و به این ترتیب ۱۲۰ لیتر در این مدت برای مردم در کارت‌ها واریز خواهد شد. رویانیان ادامه داد: دولت تنها برای سهمیه نوروزی سال ۸۹‌، ۵۴۰ میلیون لیتر بنزین برای ۹ میلیون خودرو اختصاص داده است.

ذخیره‌های ۴۰۰ تومانی در کارت‌ها می‌ماند

وی در مورد سوخته شدن ذخیره بنزین ۱۰۰ و ۴۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت توضیح داد: این دو نوع ذخیره بنزین در کارت شهروندان باقی می‌ماند و هیچ کدام از آنها در سال آینده نمی‌سوزد. رویانیان افزود: به‌رغم برخی از اخبار در مورد محدودیت استفاده از بنزین در کارت‌ها در هر ماه ۵۰۰ لیتر بنزین ۷۰۰ تومانی موجود است که امکان برداشت آن وجود دارد.

کسر ۴ لیتر بنزین در هنگام سوختگیری

وی همچنین با اشاره به کسر شدن حدود سه یا چهار لیتر بنزین در هنگام سوختگیری، تصریح کرد: در هنگام سوختگیری به دلیل آشنا نبودن برخی نسبت به مراحل استفاده از کارت ۳ تا ۴ لیتر از سهمیه کارت‌ها کسر می‌شود که بهتر است پس از سوختگیری کمی‌مکث کرده و سپس نازل را در جای خود قرار دهند یا در صورت عدم اطلاع از روند کار دستگاه سوختگیری از مسوول جایگاه کمک بگیرند.

ورود واگن‌های جدید به مترو

رویانیان در ادامه همچنین از ورود ۱۶ واگن و۴ لکوموتیو جدید برای خط مترو تهران ـ کرج خبر داد و اظهار کرد: این واگن‌ها و لکوموتیوهای آماده تحویل به متروی تهران است و تعدادی واگن و لکوموتیو دیگر در گمرک آماده ترخیص است. وی با اشاره به جلسات مشترکی که با رییس کل گمرک و رییس بانک مرکزی در مورد ترخیص این واگن‌ها داشته است، اظهار کرد: گویا مترو تهران ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان بابت بدهی به بانک «ملت» مقروض است و تا این مبلغ پرداخت نشود، مترو تهران نمی‌تواند این واگن‌ها را تحویل بگیرد.