معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور گفت: موج دوم انتقال از تهران با شروع تعطیلات تابستانی مدارس و دانشگاه‌ها آغاز خواهد شد. عبدالعلی تاجی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت به ادامه انتقال از تهران درسال۹۰ اشاره کرد وگفت: با تصمیمات اتخاذ شده حتما مهاجرت معکوس اتفاق می‌افتد؛ زیرا با فراهم شدن امکانات در سایر مناطق افراد مشتاق خروج از تهران می‌شوند، در نتیجه مانع ورود جمعیت جدید به شهر تهران می‌شود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: سال ۸۹ حدود ۲۰ هزار نفر از تهران منتقل شدند، این افراد یا خودشان متقاضی انتقال بودند یا سازمان محل خدمتشان از تهران انتقال یافته است، مانند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که دو معاونت خود را به شیراز و اصفهان منتقل کرد، این سازمان‌ها با کل کارمندان خود از تهران منتقل شدند. وی تصریح کرد: انتقال از تهران براساس رضایت کارمند صورت می‌گیرد، اگر دستگاه اجرایی منتقل ‌شود، کارمندان الزامی به انتقال ندارند.

تاجی گفت: قانونگذار ۴یا ۵ روش را در قانون خدمات کشوری در نظرگرفته که کارمند از بین آنها ۳ طریق را انتخاب کرده و دستگاه به دلخواه یکی را انتخاب می‌کند، بنابراین الزام و اجباری به انتقال از تهران نیست.

وی در مورد وضعیت کارمندان منتقل شده از تهران گفت: با بررسی‌های صورت گرفته اکثر کارمندان منتقل شده بخشی از تسهیلات را دریافت کرده‌اند، اما قرار شد کارگروهی به همراه نمایندگانی از بانک مرکزی و وزارت مسکن و شهرسازی، برای بررسی روند ارائه تسهیلات به افراد منتقل شده از تهران به استان‌هایی که افراد به آنجا منتقل شده اند، حضور یابند. وی افزود: در موج دوم، دامنه انتقال از تهران گسترش یافته و تمرکز اصلی بر انتقال دستگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات است.