تحلیل‌های متفاوت از زمینه‌های فساد

دنیای اقتصاد - نخستین اجلاس روسای دستگاه‌های مبارزه با فساد کشورهای عضو اکو به میزبانی ایران در محل مجلس مشروطه در حالی آغاز به کار کرد که علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی برخلاف اخبار اعلام شده، به عنوان سخنران افتتاحیه در این آیین حضور پیدا نکرد و صادق لاریجانی رییس قوه‌قضائیه نیز که قرار بود جز میهمانان باشد، حاضر نشد. اما این اجلاس با سخنرانی دبیرکل اکو، نایب رییس مجلس، رییس دیوان محاسبات، رییس بازرسی کل کشور و وزیر اقتصاد افتتاح شد و ابوترابی فرد نایب رییس مجلس در سخنرانی خود «ریشه فساد در جهان را آمریکا و مزدورانش خواند» و تاکید کرد که «ایران در مسیر مبارزه با فساد سر ستیز با آمریکا و دست نشاندگانش دارد»، از سوی دیگر رحمانی فضلی رییس دیوان محاسبات نیز از تدابیر این دیوان برای نظارت بر دولت و پیشگیری از تخلفات و فساد در کشور خبر داد و گفت:« طرح «سنا» برای نظارت به روز بر عملکرد دولت در اجرای بودجه راه‌اندازی می‌شود»، حسینی وزیر اقتصاد هم با اشاره به پیچیدگی دامنه فساد، گفت که «در مقابله با فساد قطعا تقویت نهادهای فرهنگی، دینی و اخلاقی را باید جدی بگیریم» و پورمحمدی رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این باره گفت: «مبارزه صحیح با فساد باید در مقدمات کار و به صورت پیشگیرانه انجام شود.»

حسینی؛ فساد نظام چندنرخی ارز

وزیر امور اقتصادی و دارایی در این اجلاس اعلام کرد: اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دستاوردهای زیادی در جهت مبارزه با فساد داشته است. به گزارش خبرگزاری مهر، شمس‌الدین حسینی گفت: اهمیت مبارزه با فساد بر کسی پوشیده نیست، ولی با گسترش امکانات و اطلاعات راه‌های مقابله با آن بسیار پیچیده شده است.

وی فساد را عامل کاهش رشد یک کشور، افزایش نابرابری در کشور و همچنین ضایع شدن اعتماد عمومی و یکپارچگی عنوان کرد و گفت: مبارزه با فساد امروزه باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد و امروزه پیچیدگی دامنه فساد ایجاب می‌کند که به آن به صورت یک بیماری مزمن اقتصادی توجه شود. وزیر اقتصاد افزود: در مقابله با فساد قطعا تقویت نهادهای فرهنگی، دینی و اخلاقی را باید جدی بگیریم ولی توجه به مراکز پولی و اقتصادی به عنوان صادرکننده اسناد مستقیم در این زمینه می‌تواند راهکارهای عملی برای مقابله با فساد را ارائه کند. وی با اشاره به نظام چند نرخی ارز و همچنین توزیع کالاهای یارانه‌ای گفت: ما در ایران تجربیات ارزشمندی از این دو سیستم داریم که فسادآور بودند و با حذف نظام چند نرخی و همچنین اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها دستاوردهای بسیاری را در جهت مقابله با فساد کسب کردیم.

رحمانی فضلی؛ نظارت مداوم بر بودجه

رییس دیوان محاسبات کشور در این اجلاس، گفت: طرح «سنا» برای نظارت به روز بر عملکرد دولت در اجرای بودجه راه‌اندازی می‌شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به تجربه این نهاد برای جلوگیری از فساد و انحراف از بودجه گفت: دیوان محاسبات به عنوان نهاد قانونی تلاش می‌کند جلوی انحرافات هزینه کرد در بودجه را بگیرد و در این راه بر بهره‌گیری از تجربیات دیگران نیز تاکید دارد.

وی افزود: ما معتقدیم مبارزه با فساد در ایجاد عدالت و امنیت و استحکام و دموکراسی موثر است، لذا تلاش می‌کنیم در این رابطه جدیت داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه ما موضوع پیشگیری را در اولویت کار خود قرار دادیم، گفت: در این زمینه قوانینی که بیشترین تخلفات از آن صورت می‌گرفت جمع‌آوری کرده و روی آنها بررسی‌هایی جهت جلوگیری از انحراف صورت دادیم. وی از دیگر اقدامات انجام شده از سوی دیوان محاسبات برای جلوگیری از انحرافات از بودجه را تشکیل کمیته فنی و حقوقی عنوان کرد که مدیران دولتی در هر کجا ایراد فنی، حقوقی یا مالی داشته باشند را مورد بررسی و به آنها پاسخ می‌دهد.

ابوترابی؛ ریشه همه فسادها در آمریکا

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی نیز در این اجلاس، ریشه فساد در جهان را در آمریکا و مزدورانش خواند و تاکید کرد که ایران در مسیر مبارزه با فساد سر ستیز با آمریکا و دست نشاندگانش دارد. حجت‌الاسلام حسن ابوترابی گفت: ریشه فساد در منطقه، نظام‌های سیاسی نامشروعی هستند که از مقبولیت مردمی برخوردار نبوده، ولی آمریکا با دلارهای نفتی آنها را حفظ می‌کند. وی افزود: تردیدی نیست همان‌گونه که مبارزه با فساد در متن جامعه نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها است، مبارزه با فساد در سطح اعضای کشورهای اکو نیز نیازمند همکاری همه کشورهای عضو است.

وی در ادامه گفت:‌ همه بر این حقیقت واقفند که نظام اسلامی براساس هویت دینی خویش در ستیز با هر گونه فساد خرد و کلان بوده و نظامی که هدایت آن به دست کسی قرار دارد که بارزترین ویژگی‌اش عدالت است، بی‌شک عزم جدی در مبارزه با فساد دارد. نایب رییس مجلس با تاکید بر این که برای نقش آفرینی در آینده جهان باید اقتدار کشور را افزایش داد، گفت: افزایش این اقتدار قطعا به منزه بودن نظام سیاسی کشورهای عضو اکو منجر می‌شود.

پورمحمدی؛ اهتمام بر پیشگیری

در ادامه این اجلاس رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز اظهارکرد: برگزاری این گردهمایی در مجلس شورای اسلامی نشان‌دهنده اهمیت مبارزه با فساد و رعایت حقوق شهروندی در نهاد قانون‌گذاری جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: مساله مبارزه با فساد موضوعی بسیار مهم برای همه ملت‌ها و دولت‌هاست و ایران با تاکید بر حق حاکمیت کشورها در جوی صمیمانه با انگیزه‌ای متعالی برای تحقق اهداف مبارزه با فساد، کشورهای منطقه را به مشارکت فعال دعوت می‌کند. پورمحمدی ادامه داد: درک مشترک و اقدام هماهنگ قوی‌ترین ابزار برای مبارزه با فساد است.

وی در حاشیه این اجلاس در جمع خبرنگاران نیز گفت: همه اهتمام ما بسیج کردن همه ابزار‌ها برای جلوگیری از فساد در نطفه و در مراحل اولیه است. به گزارش خبرگزاری فارس، وی ادامه داد: مبارزه صحیح با فساد باید در مقدمات کار و به صورت پیشگیرانه انجام شود.

وی ادامه داد: اگر مراقبت‌ها از ابتدای تصویب بودجه و بررسی هزینه‌ها و تخصیص اعتبارات انجام شود، قطعا در مبارزه با فساد گام‌های بلندتری برخواهیم داشت و به نتایج بهتری دست خواهیم یافت و در محیط اقتصادی و اداری موفق‌تر خواهیم بود. وی گفت: اگر مراقبت اولیه وجود نداشته باشد، تنها با بخشی از فساد مبارزه خواهد شد، لذا همه اهتمام ما چه در داخل کشور و چه در زمینه همکاری‌های بین‌المللی بسیج شدن همه ابزار‌ها برای جلوگیری از فساد در نطفه در مراحل اولیه است.