میا فارو، بازیگر و سفیر حسن‌نیت یونیسف، استیون اسپیلبرگ را به خاطر کمک به برگزارکنندگان المپیک ۲۰۰۸ پکن، به‌‌رغم حمایت چین از دولت سودان، مورد انتقاد قرار داد. فارو در مقاله‌ای که در وال‌استریت جورنال چاپ شد، به اسپیلبرگ، مشاور ویژه بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ و اسپانسرهای کوکاکولا و مک‌دونالد توصیه کرد از چین بخواهند از نفوذ خود بر خارطوم برای حفاظت از شهروندان منطقه آشوب‌زده دارفور در سودان، استفاده کند.

فارو ۶۲ساله در این مقاله که نام پسرش، رونان نیز به عنوان نویسنده در آن درج شده، می‌نویسد: «اینکه این همه اسپانسر، از دنیا می‌خواهند در جریان بازی‌ها، چشم خود را بر فجایع دارفور ببندند، به اندازه کافی زشت است.»

فارو که دو بار به دارفور سفر کرده، در بخش دیگری از مقاله خود که با عنوان «المپیک‌های نسل‌کشی» منتشر شده، آورده: «اما آنچه به همان اندازه باعث ناامیدی است، تصمیم هنرمندانی مانند اسپیلبرگ ـ که این ماه برای کمک به برگزاری مسابقات المپیک بی سروصدا به چین سفر کرد ـ در پاکیزه ساختن تصویر پکن است. آیا آقای اسپیلبرگ می داند چین از نسل‌کشی در دارفور حمایت مالی می‌کند؟»

بازیگر فیلم‌های «بچه رزماری» و «رز ارغوانی قاهره»، به فیلمساز برنده اسکار هشدار داد، مبادا به نسخه مدرن لنی ریفنشتال، فیلمساز عصر نازی‌ها تبدیل شود که فیلم تبلیغاتی «المپیا» را برای مسابقات المپیک ۱۹۳۶ ساخت.

فارو افزود: «آیا آقای اسپیلبرگ واقعا می‌خواهد تاریخ نام او را به عنوان لنی ریفنشتال بازی‌های المپیک پکن ثبت کند؟ آیا اسپانسرهای تلویزیونی مختلف در سرتاسر دنیا می خواهند در این اقدامات شرم آور سهیم باشند؟»

فارو و رونان با اشاره به شعار بازی‌های المپیک تصریح کرده‌اند: المپیک ۲۰۰۸ می تواند فرصتی برای سربلندی و تجلیل باشد، یک گرامیداشت واقعی و بین المللی از روح اصیل شعار «یک دنیا» و «یک رویا».

سازمان ملل گزارش داده از آغاز درگیری‌ها بین شورشیان و نیروهای دولتی در دارفور در فوریه ۲۰۰۳، حداقل ۲۰۰هزار نفر کشته و بیش از دو میلیون نفر بی‌خانمان شده‌اند.