تعلیق روابط تجاری ایران و انگلیس

دنیای اقتصاد- به دنبال ورود غیرقانونی تفنگداران دریایی انگلیس به حریم آبی ایران و بازداشت آنان توسط مرزداران جمهوری اسلامی ایران در روز سوم فروردین، حملات لفظی دو کشور شدت گرفت.

در پی تداوم بازداشت ۱۵ نظامی نیروی دریایی انگلستان، این کشور روابط تجاری خود را با ایران به حالت تعلیق درآورد.تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا در پارلمان این کشور گفت: زمان آن رسیده تا فشارهای بین‌المللی بر ایران را افزایش داد.

در مقابل، احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی معتقد است که قطع رابطه تجاری انگلیس با ایران، به ضرر انگلیس هم خواهد بود.

به گفته وی، تجارت یک امر دو طرفه است و نفع و ضرر روابط تجاری به هر دو طرف بر می‌گردد.

وی گستردگی روابط تجاری میان کشورهای جهان را یادآور شد و تصریح کرد:با تعلیق رابطه تجاری یک کشور با ایران، دنیا و یا همه چیز به آخر نمی رسد. وی می‌گوید: اگر قرار باشد در این رابطه استقلال ما مخدوش شود، برای حفظ استقلال خود هزینه خواهیم پرداخت. ملوان زن انگلیسی که ورود غیر قانونی به آب‌های ایران را تایید کرد

در پی ورود نیروهای انگلیسی به آب‌های ایران صورت گرفت

تعلیق روابط تجاری ایران و بریتانیا

دنیای اقتصاد - به دنبال ورود غیرقانونی تفنگداران دریایی انگلیس به حریم آبی ایران و بازداشت آنان توسط مرزداران جمهوری اسلامی ایران در روز سوم فروردین، حملات لفظی دو کشور شدت گرفت.

در پی تداوم بازداشت ۱۵ نظامی نیروی دریایی انگلستان، این کشور روابط تجاری خود را با ایران به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش بی.بی.سی دولت انگلیس چهارشنبه ۸ فروردین اعلام کرد که تا زمان آزادی ملوانان و تفنگداران بازداشت شده این کشور توسط ایران، روابط تجاری خود با ایران را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

براساس این گزارش تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا در پارلمان این کشور گفت: زمان آن رسیده تا فشارهای بین‌المللی بر ایران را افزایش داد.

وی بدون اشاره به اقدام تجاوزکارانه نیروهای انگلیسی، رفتار ایران در بازداشت اتباع این کشور را غیرقانونی و غیرقابل قبول خوانده است.

موضع‌گیری انگلیس

نخست وزیر انگلیس در اولین موضع‌گیری خود درباره دستگیری ۱۵ تفنگدار دریایی انگلیسی که به طور غیر مجاز وارد آب‌های کشورمان شده بودند این اقدام را غیرقابل توجیه و اشتباه خواند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تونی بلر در جلسه اتحادیه اروپا در برلین با ابراز تردید در خصوص اظهارات تهران مبنی بر ورود ۱۵ سرباز انگلیسی به آب‌های ایران در هنگام دستگیری مدعی شد: شکی نیست که تمامی این افراد در یک قایق در آب‌های عراق دستگیر شده‌اند.

بلر گفت: ما پیام خود را به طور واضح برای ایران ارسال کرده‌ایم و آنها در مورد جدی بودن این اقدام برای ما نباید ذره‌ای تردید کنند.

مارگارت بکت، وزیر امور خارجه انگلیس که در مجلس عوام این کشور سخن می‌گفت: افزود: هیچ کس نباید در میزان جدیت ما در این باره ذره‌ای تردید کند.

تونی بلر نیز اعلام کرد: انگلیس درباره ملوانان این کشور که در ایران بازداشت شده‌اند، با تهران مذاکره نخواهد کرد.

بلر افزود: برای ما مهم است که ملوانان را صحیح و سالم پس بگیریم، اما نمی‌توانیم به نوعی مبنای چانه‌زنی وارد شویم.

نخست وزیر انگلیس همچنین ابراز امیدواری کرد که بازداشت تفنگداران نیروی دریایی این کشور ارتباطی با بازداشت پنج دیپلمات ایرانی توسط نیروهای آمریکایی در اربیل عراق نداشته باشد.

اعتراف نظامیان انگلیسی

در حالی‌که مقامات بریتانیا بر این ادعا که ملوانان دستگیر شده، وارد آب‌های ایران نشده بودند، تفنگداران مذکور به تجاوز به حریم آب‌های ایران اعتراف کردند.

تنها زن عضو یگان بازداشت شده در نامه‌ای به خانواده خود، ضمن محکوم کردن سیاست خارجی کشورش، ورود غیرقانونی به آب‌های ایران را تایید کرد.

ملوان زن دستگیر شده ضمن اعتراف به تجاوز و ورود غیرقانونی به آب‌های جمهوری اسلامی ایران، از این اقدام نظامیان انگلیسی ابراز تاسف کرد.

لیدینگ سیمن فی‌ترنی در خصوص ورود غیرقانونی نظامیان انگلیسی به آب‌های کشورمان گفت: به صراحت اعلام می‌کنم که ۲۳ مارس (۳ فروردین) به صورت غیر قانونی وارد آب‌های ایران و در نتیجه دستگیر شدیم.

وی همچنین در نامه دیگری خطاب به پارلمان انگلیس ضمن انتقاد از سیاست لندن در قبال عراق می‌نویسد: آیا زمان آن نیست که خروج نیروهایمان از عراق را آغاز کنیم و به عراقی‌ها اجازه دهیم آینده‌شان را خود تعیین کنند؟

یکی دیگر از ملوانان انگلیسی نیز از مردم کشورمان به خاطر ورود غیرقانونی به آب‌های ایران عذرخواهی کرد.

شبکه العالم اعترافات نایتون توماس سامرز یکی دیگر از ملوانان انگلیسی را پخش کرد.

در تصاویر پخش شده، این ملوان انگلیسی به ورود قایق‌های آنها به آب‌های ایران اعتراف کرد و گفت: امیدوارم اینگونه اقدامات دیگر تکرار نشود.

در تصاویر پخش شده توسط شبکه العالم، در کنار سامرز، لیدینگ سیمن فی ترنی و یکی دیگر از ملوانان مرد حضور داشتند.

در پی انتشار نامه‌های ملوان زن بریتانیایی که در بازداشت ایران به سر می‌برد و در آن خروج ارتش بریتانیا از عراق خواسته شده، بریتانیا شدیدا به آنچه «استفاده ایران از این ملوان زن برای مقاصد تبلیغاتی» خواند اعتراض کرده است.

وی در این نامه که از جانب سفارت ایران در لندن پخش شد، خطاب به نماینده حوزه انتخابیه‌ای که محل سکونت خانم ترنی در آن قرار دارد نوشته شده و در آن با تاکید دوباره بر اینکه ملوانان بریتانیایی به دنبال ورود به آب‌های ایران توقیف شده‌اند آمده است: از نمایندگان مجلس عوام می‌پرسم، پس از آنکه دولت قول داد که دیگر چنین اتفاقی نخواهد افتاد، چرا آنها اجازه دادند چنین اتفاقی بیفتد و چرا دولت را برای این موضوع زیر سوال قرار نداده‌اند.

در پی انتشار نامه دوم، دولت بریتانیا به شدت نسبت به قرار دادن فی ترنی در معرض دید رسانه‌ها اعتراض کرده است، مارگارت بکت، وزیر خارجه بریتانیا، گفت ایران «در حال استفاده تبلیغاتی از این ملوان زن است. دولت بریتانیا همچنین به نشان دادن خانم ترنی در تلویزیون ایران اعتراض کرد و تونی بلر، نخست‌وزیر بریتانیا، آن را «خجالت‌آور» خواند. فی ترنی که این نامه از جانب او پخش شده علاوه بر ارسال نامه به پدر و مادرش بر صفحه تلویزیون عربی العالم که از ایران پخش می‌شود ظاهر شده و گفته بود که او و همراهانش به دلیل ورود به آب‌های ایران توقیف شده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز گفت: به‌کارگیری الفاظ غیراخلاقی نمی‌تواند نقض حاکمیت و حریم کشورها را پنهان سازد.

سید محمدعلی حسینی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات توهین‌آمیز وزیر خارجه انگلیس با بیان آنکه نمایش فیلم بازداشت‌شدگان در چارچوب ملاحظات انسانی و با هدف انتقال خبر سلامتی آنان و رفع نگرانی خانواده‌هایشان صورت گرفته، از اظهارات توهین‌آمیز و تحریک‌کننده مانند اظهارات بکت اظهار تعجب کرد.

وی همچنین دولت انگلیس را به رعایت ادب و نزاکت و اقدام به قوانین و مقررات بین‌المللی ناظر بر اقدام به تمامیت ارضی کشورها فرا خواند و از آنها خواست نشان دهند که حاضر به کنترل خویش هستند.

محاصره کنسولگری ایران در بصره

با تداوم بازداشت ملوانان انگلیسی، نهم فروردین ماه کنسولگری ایران در بصره اعلام کرد که: نظامیان انگلیسی امروز ساختمان این کنسولگری را به محاصره خود درآورده‌اند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، کنسولگری ایران در بصره عراق اعلام کرد که نظامیان انگلیسی حاضر در این شهر اقدام به محاصره ساختمان کنسولگری کرده‌اند.

در همین رابطه ارتش انگلیس با تکذیب این خبر اعلام کرد: نظامیان انگلیسی در حال گشت زنی معمولی و روزانه خود در شهر بصره بوده‌اند.

بصره، یکی از شهرهای جنوبی عراق است که در کنترل نیروهای انگلیسی قرار دارد.

به دنبال تحرکات انگلیس در اطراف سر کنسولگری ایران در بصره وزارت خارجه کشورمان طی یادداشتی اعتراض‌آمیز خواستار جلوگیری از تکرار این اقدامات شد.متن این یادداشت در اختیار نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک قرار گرفت تا به عنوان سند در سازمان ملل ثبت گردد.وزارت امور خارجه کشورمان نیز بیانیه‌ای در تشریح و محکومیت اقدام تحریک‌آمیز نظامیان انگلیسی صادر کرد.

به گزارش ایسنا، در بیانیه‌‌ وزارت امور خارجه آمده است: پیش از ظهر ۹فروردین، نظامیان اشغالگر انگلیسی دست به یک اقدام تحریک‌آمیز و ماجراجویانه بر ضد سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره زدند.

حوالی ساعت ۱۱:۳۰ به وقت تهران نیروهای انگلیسی با خودروهای خود وارد منطقه‌ای در بصره شدند که سر کنسولگری کشورمان در آن قرار دارد. آنها با نزدیک شدن به ساختمان سر کنسولگری با خودروهای خود اقدام به تردد مستمر در اطراف ساختمان مذکور کردند و عملا به مدت یک ساعت و ۲۰دقیقه این ساختمان را به محاصره نظامی درآوردند. انگلیسی‌های اشغالگر حین انجام این عملیات بر تعداد نیروهای خود افزودند و ساختمان سرکنسولگری را مورد تعرض قرار داده و اقدام به تیراندازی به سوی آن نمودند. این تیراندازی‌ها که مدت ۲۰دقیقه به طول انجامید هیچگونه تلفات جانی بر جای نگذاشت.

اقدام تحریک‌آمیز نظامیان انگلیسی به فاصله تنها چند روز پس از تجاوز آشکار دو قایق انگلیسی به آب‌های ایران در منظقه اروندرود صورت می‌گیرد و خود به خود بر میزان شک و تردید‌های موجود در خصوص نیات واقعی انگلیسی‌ها از تحرکات چند روز اخیرشان در منطقه می‌افزاید.

محاصره و تیراندازی به سوی سرکنسولگری کشورمان در بصره در شرایطی صورت گرفت که این سر کنسولگری با موافقت دولت عراق و به شکل کاملا قانونی فعالیت دارد و هم ساختمان و هم اعضای سرکنسولگری که دیپلمات و دارای گذرنامه دیپلمات هستند، به موجب کنوانسیون‌های بین‌المللی از مصونیت دیپلماتیک برخوردار می‌باشند.

بلافاصله مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به وزارت امور خارجه عراق منعکس و برابر کنوانسیون‌های بین‌المللی بر مسوولیت‌ طرف‌های ذی‌ربط در عر اق در راستای تامین امنیت کارکنان سرکنسولگری تاکید گردید.

یک مقام مسوول در سفارت ایران در بغداد نیز، با اشاره به اقدام نظامیان انگلیسی در محاصره و تیراندازی در اطراف کنسولگری کشورمان در بصره، گفت: در این خصوص یادداشت اعتراضی به دولت عراق تسلیم کرده‌ایم.

انگلیس عذر خواهی کند

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الوسط» در مورد ملوانان بازداشت شده انگلیسی افزود: با توجه به اینکه قایق انگلیسی مجهز به تجهیزات پیشرفته بود، برای آنان دشوار نبود که موقعیت مکانی خود را شناسایی کنند.

وی تاکید کرد که طرف انگلیسی باید به این امر اعتراف کرده و درخواست تماس از طریق کانال کنسولی را مطرح کند.

وزیر امور خارجه ایران، نظریه مبادله زندانیان انگلیسی با دیپلمات‌های ایرانی بازداشت شده در عراق را رد کرد و افزود: این دو گروه در شرایط مختلفی بازداشت شده‌اند.

متکی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود «با توجه به بررسی پرونده هسته‌ای ایران در شورای امینت سازمان ملل متحد، ایران با بازداشت انگلیسی‌ها می‌خواهد قدرت خود را نشان دهد»، گفت: دستگاهی کهGPS نامیده می‌شود، چنین دیدگاه‌هایی را به ثبت نرسانده بلکه موقعیت بازداشت دریانوردان انگلیسی را نشان می‌دهد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز در واکنش به هیاهوی سیاسی رسانه‌ای انگلیس در ماجرای بازداشت ۱۵نظامی انگلیسی در آب‌های سرزمین ایران در اروندرود گفت: نظامیان انگلیسی پیش از این هم بارها به آب‌های سرزمینی ایران تجاوز کرده بودند و حتی یک بار هم گشت آنها متوقف‌ شد، اما بعد از اقرار اعضای گروه، انگلیسی‌ها متعهد شدند که دیگر وارد آب‌های سرزمینی ایران نشوند و حتی نفر دوم سفارت انگلیس تعهد داد که دیگر این کار تکرار نشود، اما این کار بار دیگر تکرار شد.لاریجانی در ادامه گفت: انگلیسی‌ها به جای اینکه مساله را با اعزام هیات کارشناسی و رسیدگی‌های فنی روشن کنند سر و صدا راه انداختند و درباره تعلیق روابط دیپلماتیک سخن گفتند.

لاریجانی با ابراز تعجب از موضع‌گیری برخی از مقامات اروپایی در این ماجرا گفت: خیلی تامل برانگیز است که این مقامات قبل از بررسی فنی مساله اظهار نظر می‌کنند و به همین علت به نظر می‌رسد بعضی دیگر از اظهار نظرهایشان هم همینطور بدون حساب و کتاب باشد.

لاریجانی همچنین گفت: بعضی از کشورهای دوست منطقه مثل روسای جمهوری عراق، عمان و ترکیه وساطت کردند و ما به آنها توضیح دادیم که با نگاه مثبت سرگرم پیگیری موضوع هستیم.

لاریجانی با اشاره به اظهار نظر مقامات انگلیسی درباره تعلیق روابط دیپلماتیک با ایران گفت: در ایران هم خیلی‌ها دنبال این بودند که روابط با انگلیس معلق شود و این چیزی نیست که انگلیسی‌ها برای آن گران فروشی کنند.

لاریجانی افزود: رهبران انگلیس باید متوجه باشند که وقتی به حاکمیت یک کشور تجاوز می‌کنند، مساله مطابق عرف و قوانین آن کشور بررسی می‌شود و نمی‌توانند هم تجاوز کنند و هم با کارهای سیاسی رسانه‌ای و استفاده ابزارگونه که از نهادهای بین‌المللی می‌کنند آن کشور را مجاب کنند که از قوانین و حقوق خود بگذرد.

مداخله سازمان ملل و اتحادیه اروپا

دامنه اظهار نظر درباره دستگیری ملوانان انگلیسی که به طور غیر قانونی وارد آب‌های ایرانی شده بودند، از حد دو کشور درگیر مساله فراتر رفت. در حالی که شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا در این زمینه به حدود اعلامیه‌ مبادرت ورزیدند، آمریکا ضمن تاکید بر آزادسازی ۱۵ تفنگدار دریایی ارتش بریتانیا، این امر را مساله‌ای میان ایران انگلیس دانست.

خبرگزاری رویتر گزارش داد: دولت واشنگتن قصد دارد در خصوص، دستگیری ملوانان انگلیسی لحن محتاطانه‌ای را در پیش بگیرد طوری که مذاکرات انگلیس با ایران را خدشه‌دار نکند.

دانا پرینو، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفت: هیچ اوج‌گیری تنش در طرف آمریکایی وجود ندارد.از سوی دیگر وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از تهران خواستند که نظامیان انگلیسی دستگیر شده به وسیله مربانان ایرانی را آزاد کند.

به گزارش ایسنا شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد: وزیران امور خارجه اروپایی روز جمعه در بیانیه‌ای که در نشستی در برمن آلمان به تصویبشان رسید، اعلام کردند که «اتحادیه اروپا در خواستش را برای ازادی بی قید و شرط پرسنل نیروی دریایی سلطنتی انگلیس تکرار می‌کند».

در بیانیه وزیران خارجه اتحادیه اروپایی آمده است: اگر شهروندان انگلیسی در آینده‌ای نزدیک آزاد نشوند، اتحادیه اروپا در خصوص اقدامات مناسب تصمیم‌گیری خواهد کرد.

این خبرگزاری به نقل از منابع آگاه افزود: وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین از خاویر سولانا که مهم‌ترین مخاطب تهران در پرونده هسته‌ای نیز می‌باشد، خواستند تا این موضع اروپایی‌ها را به ایرانی‌ها اعلام کند.با این حال وزیر امور خارجه فرانسه تاکید کرد که کشورش در قطع روابط انگلیس با ایران در پی دستگیری نظامیان انگلیسی به وسیله مرزبانان ایرانی به لندن نخواهد پیوست.خبرگزاری رویتر گزارش داد: فیلیپ دوست بلازی، وزیر امور خارجه فرانسه ضمن حمایت از انگلیس در اختلافش با ایران بر سر دستگیری نظامیان انگلیس خاطرنشان کرد: پاریس حاضر نیست از درخواست‌های لندن برای پیوستن به این کشور در تعلیق روابط با ایران حمایت کند.

بر خلاف فرانسه، آلمان موضع سخت‌تری را اتخاذ کرد و سفیر کشورمان را به وزارت خارجه خود فراخواند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری کویت، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، در کنفرانس خبری اظهارداشت: وزارت خارجه آلمان سفیر ایران در برلین را به دلیل بررسی در خصوص ملوانان انگلیسی که جمعه گذشته توسط نیروهای ایران دستگیر شده بودند، فراخواند.

وی ادامه داد: وزارت خارجه به سفیر ایران گفته است که دولت این کشور منتظر آزادی ملوانان انگلیسی در نزدیک‌ترین زمان ممکن می‌باشد.

این مقام آلمانی بیان داشت: وزارت خارجه آلمان همچنین به سفیر ایران اعلام داشته است که ایران مسوول حفظ جان اروپایی‌ها است و باید متعهد شود که مشورت با بازداشت‌شدگان در سریع‌ترین زمان ممکن ادامه می‌یابد.

وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به بیانیه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست غیر رسمی در شهر برمن آلمان، ضمن اینکه آن را مداخله جویانه دانست تاکید کرد: اتحادیه اروپا در موضوع دو جانبه ایران و انگلیس دخالت بیجا نکند.

به گزارش خبرگزاری فارس در این بیانیه آمده است وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن رد موضع‌گیری جانبدارانه و مداخله جویانه اتحادیه اروپا در موضوع دستگیری ۱۵ نظامی انگلیسی به خاطر ورود غیر قانونی به آب‌های سرزمینی ایران، از کشورهای اروپایی می‌خواهد از هر گونه اظهارنظر نسنجیده و غیر مسوولانه در این خصوص جدا اجتناب نمایند.

وزارت امور خارجه کشورمان به اتحادیه اروپا هشدار داد، از صدور بیانیه‌های بی اساس و دخالت بیجا در موضوعی که کاملا جنبه دو جانبه میان جمهوری اسلامی ایران و دولت انگلیس دارد، خودداری و دولت انگلیس را به اتخاذ راه‌حل‌های دو جانبه برای رفع مشکل به وجود آمده تشویق کنند و از هرگونه اقدامی که باعث پیچیده‌تر و طولانی‌تر شدن موضع می‌گردد جدا اجتناب نماید.

از سوی دیگر یک هفته پس از بازداشت ۱۵ملوان انگلیسی که به آب‌های سرزمینی کشورمان وارد شده بودند، شورای امنیت سازمان ملل نسبت به بازداشت آنها «ابراز نگرانی جدی» کرد، اما از حمایت از لندن برای درخواست آزادی فوری این اتباع انگلیسی خودداری کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: پس از بیش از چهار ساعت چانه‌زنی و نیز ملاحظات جدی روسیه، دومیسانی کومالو، سفیر آفریقای جنوبی نزد سازمان ملل که کشورش ریاست دوره‌ای شورا را عهده دار است، بیانیه‌ای غیر الزام‌آور را قرائت کرد که نسبت به این امر ابراز «نگرانی جدی» می‌کند و از تهران می‌‌خواهد «دسترسی کنسولی» به ۱۵ملوان انگلیسی را فراهم کند. این بیانیه فاقد چیزی است که انگلیس در ابتدا خواهان آن بود و آن محکوم کردن ایران برای دستگیری اتباع این کشور بود.

پیش‌نویس بیانیه موردنظر انگلیس که روز چهارشنبه میان اعضای شورا به گردش درآمد، «تداوم بازداشت ۱۵پرسنل نیروی دریایی انگلیس به وسیله دولت ایران را محکوم» می‌کرد و از درخواست برای آزادی فوری آنها حمایت می‌کرد.

این پیش‌نویس تصریح داشت که پرسنل پادشاهی انگلیس در آب‌های عراق و به عنوان بخشی از نیروهای چندملیتی در عراق تحت قطعنامه ۱۷۲۳ شورای امنیت و به درخواست دولت عراق فعالیت می‌کردند.

در مقابل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل در نیویورک در واکنش به بیانیه مطبوعاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد ملوانان انگلیسی دستگیر شده در آب‌های کشورمان بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایسنا در این بیانیه آمده است: متاسفانه شورای امنیت یک بار دیگر با صدور بیانیه در خصوص موضوعی که به هیچ وجه در حیطه اختیارات شورا قرار نمی‌گیرد و کاملا دارای ماهیت دوجانبه است، مورد سو‌استفاده قرار گرفته است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل در این بیانیه تاکید کرده است: بیانیه مطبوعاتی که به شورای امنیت تحمیل شد، در واقع متناقض با اختیارات شورا مبتنی بر منشور ملل متحده بوده و نیز مباین با اهداف و اصول منشور سازمان ملل در مورد احترام به قلمرو و حاکمیت دولت‌ها است. همچنین این بیانیه مغایر موازین بنیادین حقوق بین‌الملل است که بر احترام به مرزهای بین‌المللی تاکید می‌ورزد. در پرتو موارد فوق، این قضیه می‌تواند و باید از طریق مجاری دوجانبه حل و فصل شود. تلاش دولت انگلیس برای دخیل کردن طر‌ف‌های ثالث از جمله شورای امنیت در این قضیه کمک کننده نیست. ایران عزم راسخ خود را در دفاع از قلمرو و حاکمیتش در گذشته نشان داده است که این عزم در آینده نیز تداوم خواهد یافت.

میانجیگری عراق

نوری المالکی اعلام کرد که عراق در راستای دستیابی به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای حل مساله ملوانان انگلیسی در ایران تلاش می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری کویت، دفتر نوری‌المالکی، نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که مالکی در دیدار با دومنیک اسکوث، سفیر انگلیس در بغداد به وی گفته است که دولتش تمام تلاشش را برای دستیابی به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز درباره این مساله انجام خواهد داد.

در این بیانیه آمده است: نخست‌وزیر عراق در این دیدار همچنین از سفیر انگلیس خواست تا تاسف وی و رهبران عراق را به خانواده‌های سربازان انگلیسی و دولت این کشور برساند.

روزنامه الشرق الاوسط نیز نوشت که لندن سید عبدالعزیز حکیم را واسطه آزادی نظامیان انگلیسی قرار داده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته این روزنامه چاپ لندن، سید عبدالعزیز حکیم، رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق طی دو روز گذشته با دومینیک اسکوث، سفیر انگلیس در بغداد دیدار داشته است که از نظر ناظران، اسکوث در این دیدار خواهان میانجیگری حکیم در مساله آزادی نظامیان انگلیسی دستگیر شده در آب‌های ایران بوده است.

وزیر امور خارجه عراق نیز از همتای ایرانی‌اش خواست تا ایران برای آزادی نظامیان انگلیسی دستگیر شده همکاری کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آلمان، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق در گفت‌وگوی تلفنی با منوچهر متکی، حل و فصل منطقی این مساله را خواستار شده است. براساس گزارش این خبرگزاری همچنین وزیر امور خارجه عراق گفته است که نظامیان انگلیسی به همراه نیروهای چندملیتی و بنابر موافقت دولت عراق و براساس قطعنامه شورای امنیت در منطقه حضور دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با مردود دانستن هر گونه دخالت و میانجیگری کشورها، سازمان‌ها و افراد ثالث در قضیه ملوانان انگلیسی، گفت: زمانی که دو کشور رابطه دارند و سفارتخانه‌هایشان فعال است، می‌توانند خودشان مذاکره کنند و هیچ نیازی به دخالت سایرین نیست.