سخنگوی وزارت امور خارجه، اظهارات زلمای‌خلیل‌زاد، سفیر آمریکا در بغداد را نوعی فرافکنی مشکلات سیاست خارجی امریکا و گریز از واقعیت‌های موجود عراق دانست و تاکید کرد: استقرار صلح و ثبات و امنیت در خاک عراق و تقویت دولت مرکزی راهبرد کلی سیاست جمهوری اسلامی‌ ایران در قبال عراق است. زلمای‌خلیل زاد سفیر آمریکا در عراق، جمهوری اسلامی‌ ایران را به اتخاذ سیاستی دوگانه در قبال عراق متهم کرده و گفته بود ایران از یک طرف از دولت عراق حمایت کرده و از طرف دیگر به شبه نظامیان و گروه‌های افراطی این کشور کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد علی حسینی با اشاره به حمایت‌های صادقانه جمهوری اسلامی‌ ایران از دولت و ملت عراق گفت: عدم سازگاری سیاست خارجی امریکا با شرایط عمومی‌ عراق و منطقه و اصرار واشنگتن به راهکارهای اشغال‌گرانه و نظامی‌گری صرف علت اصلی ناکامی‌های دستگاه سیاست‌گذاری آمریکا بوده و عراق و منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

حسینی افزود: بهتر آن است که آقای خلیل زاد در آستانه خاتمه ماموریت خود در عراق، ضعف‌های اساسی سیاست خارجی آمریکا را صادقانه به کاخ سفید منعکس کند، دراین صورت شاید بتوان به بازگشت ثبات و آرامش در عراق امیدوار بود.