برای سهمیه‌بندی بنزین آماده‌ایم

کلافی که هر روز سردرگم‌تر می‌شود

اظهارات روز گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر ارائه طرحی برای فروش بنزین به قیمت ۱۵۰ تومان، کلاف سردرگم داستان بنزین، قیمت آن، چگونگی ارائه در جایگاه‌ها به روش سهمیه‌بندی یا ‌آزاد را به دالان تودرتوی دیگری سوق داد. در شرایطی که عرضه بنزین به صورت سهمیه‌بندی از اول خردادماه - طبق قانون برنامه بودجه سال ۸۶- محور اصلی اختلاف نظر دولتمردان و مجلسیان را تشکیل می‌دهد، تشکیک چند باره در این خصوص و این بار از زبان نمایندگان که مشروح آن در روزهای گذشته به چاپ رسید، اختلاف در این خصوص را به سطح بالاتری ارتقا داد.

اما هنوز فارغ نشده از این داستان، عزم برخی نمایندگان مطرح مجلس برای تغییر کلیت مصوبه عرضه بنزین در بودجه سال‌جاری که این بار به بهانه تصویب قیمت گازوئیل براساس لایحه دولت در سه روز گذشته مطرح شد، فرآیند تصمیم‌گیری در خصوص این موضوع را این بار در سطح دیگری نمایان ساخت.

حمیدرضا حاجی بابایی، عضو هیات رییسه مجلس با تایید جدی شدن ارائه طرح عرضه بنزین به صورت تک نرخی با قیمت ۱۵۰ تومان از احتمال مطرح شدن آن در صحن علنی مجلس خبر داده است. هر چند که در آن سوی خط، چه نماینده رییس‌جمهوری در اجرای طرح‌های ویژه و چه معاون وزیر نفت هیچ یک به صراحت از آماده نبودن دولت در این خصوص صحبت به میان نمی‌آورد. هر چند که واقعیت می‌تواند جلوه دیگری داشته باشد. معاون حقوقی و امور مجلس رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که گفته می‌شود دولت در حال حاضر آمادگی لازم را برای سهمیه‌بندی بنزین و اجرای این طرح ندارد و قصد دارد این امر را به تعویق بیندازد، گفت: قبل از پاسخگویی به این پرسش باید از نمایندگان مجلس درباره تصمیم‌شان در ارتباط با گازوئیل تشکر کنم، چرا که در ابتدا مصوبه مجلس در ارتباط با گازوییل روی ۴۵تومان بود که فشارهایی را به توده مردم، کشاورزان و محرومان وارد می‌کرد. دولت هم یک لایحه دو فوریتی برای بازگشت به ۱۶تومان داد که این امر مورد توافق نمایندگان قرار گرفت و نمایندگان به نرخ تعیین‌شده از سوی دولت در مورد گازوئیل رای دادند.

وی گفت: هنگامی که در مورد گازوئیل در مجلس بحث می‌شد ما پیش‌بینی می‌کردیم درباره بنزین نیز پیشنهاد‌هایی از سوی نمایندگان ارائه شود و دولت این آمادگی را داشت که اگر این پیشنهادها در راستای کاهش قیمت بنزین باشد، از آنها حمایت و موافقت خود را اعلام کند.

موسوی اعلام کرد: دولت برای اجرای مصوبه مجلس و سهمیه‌بندی بنزین آمادگی کامل دارد.

موسوی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا دولت درباره قیمت آزاد بنزین تصمیم گرفته است، گفت: در این ارتباط هنوز تصمیمی گرفته نشده است، ما در حال انجام رایزنی‌ و گفت‌وگوهای لازم هستیم.

دولت سهمیه‌بندی بنزین را در دست بررسی دارد

محمدرضا نعمت‌زاده در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه در صورت اعمال سهمیه بندی بنزین ، خودروهای سواری مانند تاکسی و وانت به مقدار کافی سوخت دریافت خواهند کرد، افزود: شاید سهمیه بنزین خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها کمتر از میزان مصرف فعلی آنها باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: با اجرای طرح کارت هوشمند سوخت حتی می‌توان میزان مصرف سوخت انواع خودروها را مشخص کرد. نعمت‌زاده تاکید کرد: با تکمیل تدریجی طرح، ابعاد مختلف آن پیش‌بینی شد و اکنون ۲۷۰جایگاه در سراسر کشور بنزین را با کارت توزیع می‌کنند.

وی یکی از علل اجرای طرح کارت هوشمند سوخت و کنترل مصرف را رشد بالای مصرف بنزین در کشور در طول هشت سال گذشته عنوان کرد و افزود: میانگین رشد مصرف بنزین در هشت سال گذشته حدود۱۰درصد بوده است. میانگین مصرف بنزین در سال ۸۵به‌میزان ۷۴میلیون لیتر در روز بود و برای امسال حدود ۸۱میلیون لیتر در روز پیش‌بینی می‌شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه کسی رغبتی به اصلاح قیمت بنزین و بالا بردن آن ندارد، افزود: یا باید قیمت بنزین بالا برود و یا از طریق اعمال سامانه‌هایی مصرف کنترل شود. وی توزیع ۲میلیون کارت هوشمند سوخت اضافی را تکذیب کرد و از تجهیز ۶۰۰ مرکز امور مشترکان در دفاتر پستی برای ارائه خدمات پس از توزیع کارت هوشمند مانند گم شدن و معیوب شدن کارت که تعداد آنهادر شهرهای بزرگ بیشتر است، خبر داد.

در همین خصوص رییس ستاد طرح‌های ویژه دولت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره آخرین وضعیت طرح کارت هوشمند سوخت گفت: دولت تمام تلاش خود را برای راه‌اندازی سیستم کارت هوشمند سوخت از خردادماه سال‌جاری می‌کند.

علی‌اکبر محرابیان در پاسخ به این سوال که آیا طرح با تعویق اجرا خواهد شد، گفت: تا امروز هیچ‌گونه خبری مبنی بر این که طرح مطابق با زمان‌بندی اجرا نشود، ندارم و تمام برنامه‌ها برای راه‌اندازی طرح کارت هوشمند سوخت از خردادماه تدوین شده است.وی اضافه کرد: وضعیت کنونی طرح کارت هوشمند بد نیست اما بهبود وضعیت نیازمند همکاری رسانه‌ها در تشویق آن دسته از مردم است که کارت خود را دریافت نکرده‌اند.

نماینده ویژه رییس جمهوری در اجرای تبصره ۱۳، اضافه کرد: در چند روز اخیر که رسانه‌ها اخباری مبنی بر تعویق طرح سهمیه‌بندی منتشر کرده‌اند، توزیع کارت نیز روند کندتری به خود گرفته است.

وی همچنین درباره تعیین سهمیه بنزین روزانه یا ماهانه خودروها گفت: تا وقتی آمار مصرف بنزین و تعداد خودروها و موتورسیکلت‌ها دقیق وارد سیستم مرکز داده‌های کارت هوشمند سوخت نشود، نمی‌توان درباره میزان سهمیه بنزین خودروها تصمیم گرفت.

به گفته محرابیان برای توزیع بنزین آزاد نیز هنوز تصمیم‌گیری نشده است. نماینده ویژه رییس جمهوری در اجرای تبصره ۱۳، در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره لایحه واردات گازوئیل گفت: از تصمیمات مهم دولت درباره گازوئیل کاهش تاثیر اقتصادی آن است.

مافیا در برابر کارت هوشمند مقامت می‌کند

افزون بر این، عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: پروژه کارت هوشمند سوخت به دلیل قابلیت‌های زیاد آن باید به طور کامل در کشور اجرا شود، گرچه ممکن است که مافیای قاچاق بنزین بخواهد در مقابل آن موانعی ایجاد کند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با بیان این مطلب افزود: از آنجا که این پروژه مصرف بنزین در جایگاه‌ها را مشخص می‌کند، امکان کارشکنی در برابر آن وجود دارد.

حاجی بابایی تاکید کرد: اجرای کامل پروژه کارت هوشمند سوخت در کشور از قاچاق بنزین جلوگیری می‌کند و این مساله برای کسانی که از مصرف بنزین به شکل فعلی سود می‌برند، قابل پذیرش نیست.

وی با بیان آنکه کارت‌های هوشمند سوخت در زمان حاضر در حال توزیع است، اظهار داشت: مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص سهمیه‌بندی بنزین، تنها با توزیع کامل کارت‌ها اجرا می‌شود.

حاجی بابایی همچنین درباره قیمت بنزین به خبرگزاری فارس گفت: تعدادی از نمایندگان با تهیه طرحی خواستار تعیین قیمت بنزین بصورت تک نرخی و با قیمت ۱۵۰تومان هستند که امروز در قالب طرحی دو فوریتی تقدیم مجلس می‌شود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی در توضیح این مطلب گفت: با توجه به این که روز یکشنبه نمایندگان در تعیین قیمت گازوئیل پیشنهادهایی را مبنی بر تعیین قیمت بنزین داشتند که براساس آیین نامه داخلی مجلس امکان طرح آن نبود، از این رو تعدادی از نمایندگان به دنبال این بودند که طرحی را آماده کنند که براساس آن قیمت بنزین را نیز تعیین کنند.

وی با بیان این که امکان طرح پیشنهادهای نمایندگان در قالب لایحه دولت در مورد قیمت گازوئیل نبود، اظهار کرد: بر همین اساس تعدادی از نمایندگان به دنبال این هستند که امروز این طرح را به صورت دو فوریتی در صحن علنی مجلس مطرح کنند و در صورتی که تا صبح امروز این طرح به ما ارائه شود، آن را در صحن علنی مجلس مطرح می‌کنیم.

در عین حال مرتضی تمدن، عضو هیات‌رییسه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با ایسنا خبر از تهیه طرح تک‌نرخی کردن بنزین از سوی تعدادی از نمایندگان داد.

وی تصریح کرد: مجلس و کمیسیون تلفیق پیش از این چنین مصوبه‌ای را گذرانده است، از این‌رو مشخص نیست که نمایندگان در قبال طرح جدید چه واکنشی نشان دهند.

همچنین عطاالله حکیمی نیز در این خصوص خاطرنشان کرد:

دو نرخی کردن بنزین، چنان چه در ادوار گذشته به اثبات رسیده است، باعث ایجاد رانت دولتی می‌شود.

وی ضمن این که دو نرخی شدن بنزین را از عوامل ایجاد فساد اقتصادی دانست، اعلام نرخ آزاد را در این راستا مناسب‌ترین و منطقی‌ترین راه عنوان کرد.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم نرخ بنزین را بین ۱۰۰ تا ۱۲۰تومان اعلام کنیم و در فاصله ۲ تا ۳سال آینده این نرخ را به نرخ آزاد خاورمیانه برسانیم.

همچنین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اعلام کرد: تا پایان سال گذشته ۱۹۸هزار و ۸۹۹ دستگاه خودرو بنزینی در کارگاه‌های شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت دوگانه‌سوز و همین‌طور در سال گذشته ۱۱۱هزار و ۴۰۳ دستگاه خودرو بنزینی در ۱۴۷ کارگاه شرکت بهینه‌سازی در ۴۵ شهر کشور دوگانه‌سوز شده‌اند.

براساس این گزارش، تعداد جایگاه‌های سوخت‌گیری گاز CNG در شهر‌های مختلف کشور در سال گذشته به ۱۹۷ ایستگاه رسیده که ۱۶۷ ایستگاه آن به صورت تک منظوره و به وسیله شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ساخته شده است.

سهمیه‌بندی بنزین اشتباه بزرگی است

جمشید پژویان، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بنزین جزو کالاهایی است که مصرفش اثرات خارجی منفی به دنبال دارد و اگر بخواهیم یک رفتار اقتصادی کارآمد در کشور پیاده کنم باید در قیمت بنزین که هزینه فرصت دارد مالیات نیز اضافه کنیم، این در حالی است که نه تنها مالیات گرفته نمی‌شود بلکه به بنزین یارانه نیز می‌دهیم. پژویان با اشاره به سهمیه‌بندی کردن بنزین بیان کرد: این اقدام فقط در شرایط خاص و کوتاه‌مدت قابل توجیه است و سهمیه‌بندی دائمی و بلندمدت فقط در نظام‌های سوسیالیستی و کمونیستی می‌تواند شکل بگیرد و این کار، اشتباه بزرگ دولت است و در آینده هزینه سنگینی را ایجاد می‌کند.

به اعتقاد وی دادن یارانه به بنزین غلط‌ترین سیاست از نظر تخصیص منابع و کارآیی اقتصادی است و دولت باید در این مساله تدبیر و هوشمندی لازم را به خرج دهد.